Ooit was LucasArts een ontwikkelaar waar je van op aan kon. Nagenoeg elke game die deze firma ontwikkelde was een regelrechte hit. Maar tijden veranderen. LucasArts stortte zich volledig op de Star Wars games en kwam met een aantal zeer matige spellen op de markt waarvan Force Commander wellicht het dieptepunt was. Doch toen ineens veranderde LucasArts van tactiek. Grote ontwikkelaars als Verant en Raven werden ingezet om zeer puike Star Wars games af te leveren en men ging aan de slag een aantal nieuwe franchises te ontwerpen die niets met Star Wars van doen hadden. Gladius was er een van.

Gladius laat de speler uitgroeien van een beginnende gladiator in het Romeinse Rijk, of eigenlijk het op het Romeinse Rijk geïnspireerde Imperia, tot een sterke en gevreesde vechtersbaas. De speler kan bij aanvang van het spel kiezen uit een tweetal hoofdkarakters, Valens en Ursula. Beide hoofdkarakters hebben een andere verhaallijn. Zo komt Valens erachter dat zijn vader juist vermoord is, terwijl Ursula zich juist los wil vechten van de goedbedoelde bemoeizucht van haar vader.

Gladius is een turn-based tactische RPG en de makers vergelijken het spel met Final Fantasy Tactics en Dynasty Tactics. Gladius onderscheidt zich echter door de beurten van de spelers met elkaar te laten overlappen. Elke beurt bestaat uit een tweetal delen, waarvan het tweede deel het eerste deel van de beurt van de tegenstander overlapt. Zodoende is het de bedoeling tijdig in te spelen op de acties van je tegenstander. Een andere real-time toevoeging aan het turn-based genre is de real-time swing meter, waarmee je door goed te timen een zo hard mogelijke slag uit je mouw kan schudden.

In Gladius run je als speler een school voor gladiators en is het de bedoeling steeds nieuwe rekruten te vinden en op te leiden tot ze tot de besten behoren. Naarmate je meer gevechten wint kan je steeds beter wapentuig aanschaffen. Verschillende soorten zwaarden, bijlen en bogen staan tot je beschikking om vernietigend meer uit te halen. Daarnaast kan je met een beter schild of een betere helm de aanvallen van de tegenstander beter afweren.

Ook kan je je op een gegeven moment specialiseren richting een bepaalde karakter-class welke ieder weer eigen specifieke voor- en nadelen hebben. Naast vechten zal ook magie een grote rol spelen in Gladius, al wil men hier nog niet veel over kwijt. Je kan desalniettemin een hele reeks krachtige spells verwachten waarmee je je tegenstander een flinke opdonder kan geven.

Het verhaal van Gladius is vrij linear van opbouw doch men heeft er ook voor gezorgd dat de speler enige vrijheid heeft in zijn manier van handelen. Zo kan het zijn dat je op een bepaald moment een bepaalde sterkte behaald moet hebben eer het verhaal zich voortzet. Welke weg je dan precies neemt om aan deze sterkte te komen is op dat moment geheel aan de speler. Deze kan dan vrij over de map lopen op zoek naar nieuwe tegenstanders. Pas wanneer hij op een vast punt aanbelandt met de juiste sterkte zal het verhaal zich verder voortzetten.

Grafisch heeft men voor Gladius gekozen voor een ietwat luchtige, doch verzorgde stijl. De karakters zien er erg gedetailleerd en aan het uiterlijk is goed te zien of je met een slappeling of een echte vechtersbaas van doen hebt. Ook het gezicht is mooi in 3D uitgewerkt en voorzien van gezichtsuitdrukkingen om je beter met het personage te laten vereenzelvigen. Naast menselijke karakters zijn er ook de nodige beesten aanwezig welke er tevens erg verzorgd uitzien. Ook de omgevingen zitten vol detail, variërend van prachtige heuvellandschappen met vergezichten en gras tot op kniehoogte tot grote arena's met duizenden juichende mensen in het publiek.

Zoals het er nu naar uit ziet heeft Gladius het potentieel om een stevige console RPG te worden die zeker bij liefhebbers van turn-based gevechten in de smaak zal vallen. De prachtige setting van Imperia geeft het spel zeker wat extra's mee, dus wanneer het LucasArts lukt om het spel goed af te werken en alles netjes uit te balanceren, dan hebben we in augustus van dit jaar nog iets om naar uit te kijken.