Preview
ghostwire tokyo

Ghostwire: Tokyo toont een likkebaardend mooi Shibuya

Geestige citytrip naar de Japanse hoofdstad

Geschreven door Lars Cornelis op
Bij een nieuwe game van de makers van The Evil Within verwacht je misschien weer allerlei gore taferelen, maar met Ghostwire: Tokyo slaat de Japanse ontwikkelaar een compleet andere weg in. De trailers prikkelden de fantasie met paranormale krachten en Japanse folklore, maar veel bleef nog in nevelen gehuld. Inmiddels hebben we de game ruim zes uur kunnen spelen en is die mist behoorlijk opgetrokken.

Ghostwire: Tokyo begint op Shibuya Crossing, het wereldberoemde kruispunt waar het normaal gesproken bizar druk is. Als er uit het niets ineens een mysterieuze mist komt opzetten, verdwijnen alle mensen als sneeuw voor de zon en worden de straten plotseling bevolkt door spoken en demonen. Alleen hoofdrolspeler Akito ontspringt de dans en moet nu zien te ontrafelen wat er in vredesnaam is gebeurd. 

Fingerspitzengefühl

Akito staat er niet helemaal alleen voor, want op het moment dat het helemaal fout gaat in Shibuya wordt hij net bezeten door de geest van een spokenjager. Niet alleen is dat ongetwijfeld de reden dat de mist geen invloed had op Akito, hij beschikt daardoor nu ook over bovennatuurlijke krachten. Dat is wel zo handig, gezien alle Slenderman-achtige spoken en schoolmeisjes-zonder-hoofd die nu door de straten zwerven. 

Ghostwire

Met een simpele handbeweging ‘vuurt’ Akito windvlagen op zijn tegenstanders af. Niet veel later beschikt hij ook over vuurbollen en wateraanvallen die hij met hetzelfde gemak uit zijn virtuele vingertoppen tovert. Ghostwire: Tokyo staat weliswaar bol van de horrorelementen, maar het is zeker geen game waarin je je alleen maar met ingehouden adem verstopt. In tegendeel: deze superkrachten maken je sterk genoeg om frontaal de strijd aan te gaan met het demonische gespuis. Ghostwire: Tokyo speelt in de praktijk als een actievol schietspel, maar dan met je vingertoppen als schietijzers.

Rondreis door Shibuya

Bewapend met je eigen handen mag je vervolgens uit gaan zoeken wat er precies aan de hand is. Om dat goed te kunnen doen, moet je wel eerst Shibuya beetje bij beetje veiliger maken. Veel gebieden worden immers nog gehuld in de dodelijke mist. Door met een paar strakke handbewegingen Torii (Japanse gebedsbogen) te ‘reinigen’, laat je de mist in bepaalde gebieden optrekken en kun je steeds meer van de stad verkennen. Maar vergis je niet: Ghostwire volgt zeker niet de Assassin’s Creed-blauwdruk met de typerende torens. Hoewel er genoeg zijmissies en collectibles zijn die je aanmoedigen zelf op verkenning te gaan, ligt de nadruk in Ghostwire heel erg op het verhaal – tenminste, in de eerste twee hoofdstukken die wij gespeeld hebben. 

Ghostwire: Tokyo

In de openingsuren zijn er steeds alleen hele specifieke Torii te reinigen, waardoor je toch min of meer op een lineair pad richting je doel blijft. Bovendien verkennen we lang niet alleen de straten van Shibuya. Tokio is een hele verticale stad en dat komt goed terug in Ghostwire. Zo moeten we op een gegeven moment een uitkijkplatform hoog boven het treinstation van Shibuya zien te bereiken, waarbij we talloze trappen aan de buitenkant van een hoog flatgebouw bestijgen. Niet veel later verkennen we juist het gigantische metrostation onder Shibuya Crossing. Hier bevindt zich een wereld op zich, vol met verlaten winkeltjes en hoopjes kleding die stille getuigen zijn van wat ooit een bruisend stadsdeel was.

De echte ster van het spel is dan ook het decor: Shibuya. Wie ooit in Tokio is geweest, weet hoe bijzonder dit stadsdeel is. Kilometers aan nauwe straatjes met deur aan deur schreeuwerige winkeltjes, barretjes en restaurants, gigantische reclameborden die vanaf grote hoogte hun licht werpen op de straten, op iedere straathoek automaten met frisdrankjes en snacks en natuurlijk overal konbini – Japanse gemakswinkels die vrijwel alles verkopen binnen slechts een paar vierkante meter. Ghostwire weet de unieke ambiance van Shibuya perfect over te brengen, maar dan met een spookachtige en verlaten twist. 

Ghostwire

Stralende raytracing

Shibuya komt extra goed tot zijn recht dankzij de indrukwekkende raytracing. Om de zoveel tijd regent het pijpenstelen en de straten zijn dus voortdurend kletsnat. De felle neonverlichting en overdadige billboards weerspiegelen daardoor prachtig op de natte keien. Ghostwire kent meerdere grafische opties, waaronder een Quality-modus met raytracing in 4k en 30 fps en een Performance-modus zonder raytracing op 60 fps, maar ook modi met variabele framerates, waardoor raytracing mogelijk is op een hogere framerate.

Het is even afwachten tot we precies weten op wat voor framerate en resolutie deze modi draaien. Toch lijken in combinatie met Vsync ook deze modi met variabele framerates stabiel genoeg om optimaal te kunnen genieten van Ghostwire. Hoe dan ook voegt raytracing zóveel toe aan de ambiance, dat we liever op een lagere framerate spelen, dan dat we raytracing opofferen.

Ghostwire: Tokyo weet in de eerste uren in ieder geval goed te overtuigen. Grafisch is de game om te likkebaarden, maar ook het verhaal weet meteen te intrigeren. Dankzij de bovennatuurlijke krachten is Ghostwire enerzijds heel actievol, maar ondertussen voltrekt zich ook een paranormaal mysterie met verontrustende visioenen die de hersenen plukken. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten voordat we dit mysterie verder kunnen ontrafelen. Ghostwire: Tokyo is namelijk vanaf 25 maart beschikbaar voor PlayStation 5 en pc.

Ghostwire: Tokyo

Dit artikel delen:

Lees meer

Kirby-concert wordt later dit jaar live uitgezonden Chinese tak XFX betrapt op importeren van vervalste gpu's
15

Reacties op: Ghostwire: Tokyo toont een likkebaardend mooi Shibuya

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    dc_ree

    • 14 maart 2022 16:56
    Helaas heb ik nog heen PS5, maar ik denk dat ik deze game zeker ga spelen! Ziet er echt awesome uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 14 maart 2022 17:09
    @dc_ree jaartje wachten dan komt ie in game pass

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 14 maart 2022 17:15
    @Improv Dan kan deze game nooit goed zijn, want daar staan alleen maar karige games op heb ik gehoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 14 maart 2022 17:17
    @Ziminar haha man man

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 14 maart 2022 18:27
    @Improv hij heeft gewoon gelijk…. Heb een ps5 en een series x staan. en Gamepass heeft nooit zn vruchten afgeworpen alleen Outriders en Infinite waren leuk, voor de rest is het net een budget videotheek. PS5 alleen voor de exclusives en Series X voor alle third party games omdat met VRR meestal de boel beter daarop draait maar gamepass is al weer lang opgezegd.

    Dat Stalker 2 weer eens is uitgesteld helpt ook totaal niet mee…. Leuk een goede titel per jaar met de feestdagen op gamepass maar dat gaat het niet redden…. Starfield is het enige intressante nog.

    En ik begrijp dat er ook minder veeleisende mensen zijn die het leuk vinden een paar honderd budget spelletjes en vintage spelletjes tot hun beschikking te hebben voor die prijs maar dat is niet waar ik voor game of die machines in huis heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 14 maart 2022 19:55
    @robzzz22 man je zet jezelf zo voor aap

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 15 maart 2022 20:04
    @Ziminar Voor aap? is gewoon een serieuze mening dat jij sarcastisch bent kan. ik niet, ben niet onder de indruk van Gamepass Ultimate en het aanbod , Van de console zelf wel maar gamepass mag wel wat beter Rainbow six extraction is m nou ook niet helemaal het zijn allemaal net niet titels die er op uit komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 14 maart 2022 22:36
    @robzzz22 haha, kletsmajoor . Zoveel titels met awards. Met je budgettitels, haha. Over smaak valt niet te twisten, maar dit is wel zo’n onzin

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 15 maart 2022 20:01
    @mhnl1979 Zoals? kwa nieuwe games staat er weinig soeps op. allemaal oude titels met awards.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 16 maart 2022 23:48
    @robzzz22 Tunic, It takes Two. Psychonauts 2. Horizon 5. Genoeg in ieder geval

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 14 maart 2022 19:54
    @Improv ik was sarcastisch, maar dat had Rob niet door

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 15 maart 2022 01:05
    @Ziminar of oude games niet vergeten daar komt ghost wire dan wel weer voor in aanmerking. :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    dc_ree

    • 14 maart 2022 18:10
    Okidoki dan doe ik dat. De playstation 5 is nu ook mega duur, drommels zeg! @Improv

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 15 maart 2022 15:08
    Ik ben best benieuwd naar de game.
    Ook naar hoe deze draait op de pc, want 60 fps met raytracing is zowiezo the way to go :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 15 maart 2022 17:29
    Nitpicken waarschijnlijk, maar torii zijn geen gebedsbogen.

    Het zijn niet eens bogen en zo worden ze in de Japanse cultuur ook niet beschouwd.

    Het zijn poorten naar het spirituele. Vaak een tempel grond of een gedenk plaats. Of de uitgang naar de gewone wereld vanaf de spirituele plek.

    En als ik me niet vergis betekend het vrij letterlijk vogel zit plaats. Omdat het dat ook vooral zal zijn.

    Maar de torii zelf is puur de doorgang van gewoon naar spiritueel en visa versa.
    En dan vaak een shinto shrine of een Boeddhistische tempel.
    Het gebed wordt niet gedaan onder een van deze poorten.
    Enkel een buiging bij het binnen komen en het verlaten van het terrein.
    Het gebed wordt gedaan voor of in het hoofdgebouw van een terrein.

    Overigens lijkt me dit een schitterende game. Heel interessant.
    Jammer genoeg geen ps5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.