Preview

Ghost Rider
subtitle
intro text
Veel striphelden uit
de stal van Marvel hebben al meerdere malen op mogen draven in hun eigen
videogame. De met kettingen zwaaiende Ghost Rider zal echter pas eind volgende
maand zijn debuut maken in de gameswereld. Omdat het personage dankzij de
aankomende Ghost Rider film, met Nicholas Cage in de hoofdrol, weer volledig in
de spotlight staat, vond 2K Games het een uitgelezen moment om een spel rond de
vlammende skelettenkop te bouwen. Máár, zo benadrukt 2K Games, het betreft hier
geen filmgame in de enge zin van het woord, maar eerder een spel gebaseerd op
de stripboeken. Het spel speelt zich namelijk af na het einde van de film en
introduceert enkele personages die niet in de film, maar wel in de stripboeken
naar voren kwamen. Wij speelden een previewversie van de PS2-versie van het
spel en werden aangenaam verrast.
Ghost Rider is met name een hack-and-slash game, maar tussen de levels door zul je regelmatig
achter het stuur van je motorfiets kruipen om naar de volgende locatie te
racen. Het hack-and-slash gedeelte
vormt nochtans duidelijk de hoofdmoot van het spel en kent dan ook verreweg de
meeste diepgang. Qua speelstijl komt het spel behoorlijk overeen met God of
War, want ook de Ghost Rider heeft de beschikking over een stel kettingen als
wapen. Dit is overigens geen jatwerk, want de stripheld Ghost Rider zwaaide in
de jaren zeventig al met zijn kettingen in het rond.
De vergelijking met God of War houdt echter niet op bij de
kettingen. Ook de manier waarop je door te rollen (met de rechter analoge stick)
aanvallen van je tegenstanders ontwijkt, is precies hetzelfde als in Sony’s
populaire hack-and-slasher. Veel van
de moves die de Ghost Rider uit kan voeren, lijken sterk op aanvallen die
Kratos al in God of War deed. Zelfs de manier waarop je nieuwe moves vrijspeelt
is nagenoeg identiek: door tegenstander te verslaan of objecten in de omgeving
stuk je rammen, vergaar je punten. Deze punten kun je in het optiescherm
besteden aan diverse upgrades van je personage. Net als in God of War moet je
de knop even ingedrukt houden om het metertje van de betreffende upgrade ‘vol
te laten lopen’. Naast nieuwe moves zijn er ook ‘making-of’-filmpjes vrij te spelen. Had God of War die ook niet?
We kunnen natuurlijk wel blijven zeuren over de
overeenkomsten tussen Ghost Rider en God of War, maar eigenlijk zijn de meeste
overeenkomsten juist een compliment voor Ghost Rider. God of War is namelijk
een dijk van een titel en qua pure fun in het hack-and-slash gedeelte lijkt Ghost Rider daar behoorlijk in de
buurt te komen. Maar beide games hebben ook enkele opvallende verschillen. Waar
God of War de actie regelmatig onderbrak voor minigames of puzzels, biedt Ghost
Rider een aaneengesloten stroom actie en spektakel. Daarnaast biedt Ghost
Rider, zoals al vermeld, een niet onaanzienlijk race-element.
Tijdens het hakken en meppen, zullen diverse metertjes
vollopen waarmee je, als ze eenmaal vol zijn, diverse extra krachtige aanvallen
kunt activeren. Zo is er een rood metertje waarmee je jezelf, als de meter vol
is, voor een korte tijd extra krachtig kunt maken. Je kunt de inhoud van het
rode metertje echter ook gebruiken om je shotgun af te vuren. Afhankelijk van
de situatie zul je moeten bepalen wat de verstandigste manier is om je
gespaarde krachten te benutten. Er is ook een groen metertje dat wat langzamer
volloopt, maar waarmee je in één klap alle tegenstanders in je naaste omgeving
kunt doden. Deze kun je het beste achter de hand houden voor de momenten dat je
écht in de minderheid bent.
En dan het racegedeelte. De besturing hiervan is behoorlijk
arcade, waardoor je geen volleerd coureur hoeft te zijn om het einde van het
parcours te halen. Je kunt met je motorfiets springen om over afgronden heen te
komen en plat over de weg schuiven om onder obstakels door te komen. Verder kun
je naar voren schieten en opzij slaan met je kettingen om de vijanden die het
je onderweg lastig maken uit de weg te ruimen. Naarmate het spel vordert krijg
je nieuwe mogelijkheden tijdens de racegedeeltes, zoals een dubbele sprong en
de mogelijkheid over water te racen.
Al met al lijkt Ghost Rider een licentiegame te worden die
boven de middenmoot uitsteekt. Vooral de hack-and-slash
gedeeltes spelen heerlijk weg, al valt nog te bezien hoe het met de
moeilijkheidsgraad en variatie zit later in het spel. De eerste paar levels sla
je namelijk moeiteloos door heen op het gemiddelde niveau. Audiovisueel steekt
het spel degelijk in elkaar. Omgevingen zitten vol details en ademen de helse
sfeer van de stripboeken uit. Ghost Rider weet zich met deze previewversie te
profileren als een spel dat je komende maand beter toch even in de gaten moet
houden! Het spel zal op 23 februari voor een schappelijk prijsje, €39,95, in de winkels liggen voor PS2 en PSP.
Reacties op: Ghost Rider
Han Solo
Prima zacht prijsje ook. moeten meer uitgevers doen!
Adriaan
Nouja, het lijkt me best wel een leuk spel… om een week te spelen
Savlav_Da
Revelation
Erwie
G.I.Joey
corneel
Mr.Demandred
killa berckie
MarkMan84
Monkey99
Lord Lurtz
Moet dat niet ghost rider zijn?
Revolt
Slowghost
Dit is weer een vrij positieve preview van de game. Het spel begint toch wel een beetje interesse bij mij te wekken.
Alphagaia
De prijs maakt echter wel weer een hoop goed: middelmatige cijfers zie ik dan weer wat meer door de vingers. Een beetje.
inoj
=HellFire=
Zo, dat moest nog ff gezegd worden!