door: Frank Herrman en Jimmy van der Have

Met de komst van een nieuwe Rogue Squadron kregen we van Ubisoft de gelegenheid voor een interview met Redstorm's Robbie Edwards, de Associate Producer die momenteel bezig is met ontwikkeling van Ghost Recon. In een gesprek met bijbehorende demonstratie kregen we een goede indruk wat het spel ons zal bieden. Hieronder hebben we onze impressies geplaatst.

Red Storm is met de Rainbow Six serie natuurlijk één van de grondleggers van het tactical shooter genre. Het succes van deze games was dan ook groot en het verbaasde niemand dat er weer een nieuwe game aan gaat komen. Deze keer zal de naam Rainbow Six er niet in voorkomen en zal het concept gewijzigd worden, maar de goede gameplay blijft.

Brian Upton, de leider van het Ghost Recon project, wilde met deze game nog meer de miltitaire kant op gaan. De reden hiervoor is simpel, militairen zijn aan veel minder regels gebonden. Er waren wel ideeën om de SWAT kant uit te gaan, maar daar komen zoveel politie regels bij kijken dat men het leuker vond om er een militaire groep van te maken. Het spel richt zich ook minder tegen terroristen en speelt nu vooral buiten af in tegenstelling tot Rogue Spear. Het is ook geen officieel vervolg op Rogue Spear, maar staat eigenlijk los van de serie.

Het verhaal

Uiteraard moest er ook een verhaal om dit schietfestijn bedacht worden. Dit hebben we een tijdje terug al eerder gehoord in Operation Flashpoint, want ook nu zijn er spanningen tussen Amerika en Rusland. Ditmaal gaan we alleen een stukje vooruit in de tijd, naar het jaar 2008. Rusland heeft last van een terroristische, militaristisch ingestelde regering die behoefte heeft aan het veroveren van de landen om zich heen. Natuurlijk laat het heldhaftige Amerika dat niet zomaar toe en ze sturen de 'Ghosts' erop af. Aan de Ghost Recon krachten om Rusland en zijn rebellen te stoppen in deze strijd.

Missies

Maar eerst zul je 7 trainingsmissies moeten voltooien voor je aan de slag gaat. Je wordt getraind op het gebruik van alle verschillende wapens, de verschillende bewegingen die je kunt maken en het gebruik van bommen en dergelijke. Daarna volgen nog 15 andere missies die je in het echte veld uit zal moeten voeren. Deze hebben allemaal gevarieerde opdrachten. Zo zul je een gevangen genomen piloot moeten redden en zijn neergehaalde vliegtuig opblazen. Ook moet je in een missie een brug vernietigen en er is nog een missie waarin het de bedoeling is om een tank te escorteren. De maps zijn twee keer zo groot als de maps in Rogue Spear. Dat betekend dat er 400 virtuele vierkante meters afgelegd kunnen worden op elke map.

Mocht je klaar zijn met een missie dan kun je die daarna zo vaak herspelen als je wilt. Er zijn dan verschillende opties beschikbaar. Zo is het mogelijk om voor 'firefight', 'recon' en 'standard' te kiezen. Bij deze laatste speel je de map gewoon nog een keer, bij firefight is het de bedoeling om alle tegenstanders een loodvergiftiging te bezorgen, en in de recon mode is er een waypoint die je ongeschonden dient te bereiken.