De Ghosts hebben het maar druk. Waren ze afgelopen maart flink aan het huishouden op de Xbox 360, binnenkort komen ze langs op de PC. Ditmaal wél in de vorm van een first person shooter en iets meer tactiek, maar minstens zo dodelijk!

Wat gold voor de PC-versie van het eerste deel van Ghost Recon: Advanced Warfighter (GRAW), geldt ook voor zijn opvolger: beiden spelen zich af in Mexico en allebei draaien ze om het gevecht tussen rebellerende rakkers, maar daarmee houden de overeenkomsten met het spel op de consoles dan ook op. Let niet teveel op die 2 achter de naam en ga er dus niet gelijk van uit dat dit een veredelde port van de Xbox 360 naar de PC is: GRAW 2 is compleet vanaf het begin opnieuw opgebouwd.

Dat gezegd hebbende, als je de PC-versie van GRAW kent, dan weet je de belangrijkste verschillen wel. Zo speel je dit deel als een first person shooter (zoals het hoort bij de Ghost Recon-reeks op de PC), kun je veel meer bevelen geven aan je teamgenoten (het gaat verder dan 'ga hierheen' of 'verplaats je achter dat muurtje') en is de map velen malen gedetailleerder dan die op de consoles. Je ziet exact wat er allemaal gebeurd op het slagveld, mooi van bovenaf. Het aanmaken van waypoints is bovendien ook weer mogelijk, zodat je van te voren alles uit kunt plannen en een aanval tot in de puntjes kunt coördineren.

Dat tactische merk je er ook weer uit terug: GRAW 2 speelt (opnieuw: net als de vorige PC-versie) trager dan zijn consolevoorganger en vereist meer strategisch geduld van de speler. Kon je bijvoorbeeld bij de Mule (het bevooraadingswagentje) op de Xbox 360 nog ongebreideld genezen wanneer je even het apparaat gebruikte, hier zit dat er mooi niet in. Net als de Medic trouwens. Die zit kennelijk thuis of zo, want wij hebben hem nog niet aangetroffen in de gespeelde previewcode. Rustiger aandoen dus, mocht je langer dan vijf minuten willen overleven. Geen geintje overigens: de kunstmatige intelligentie van zowel je medespelers als de vijanden zijn wederom van een hoog niveau. Goed, op de Easy-modus valt het allemaal nog wel mee, maar speel je het spel op Medium of hoger, dan wordt het wel een partijtje zweten. Heel anders dan op de 360, waar je op bepaalde momenten gewoon rond kon rennen en met gemak iedereen kon neermaaien alsof je Rambo was.

De eerste drie missies die onze previewversie met zich mee bracht waren in ieder geval al een geschikt voorproefje voor wat komen gaat. Eén ding viel wel weer gelijk op: je hebt een, daar is die term weer, bakbeest van een computer nodig om alles er uit te halen wat er in zit. Alles wat de Xbox 360-versie zo mooi maakte, kom je namelijk hier ook weer tegen (en misschien nog wel meer oogverblindend moois). Verwacht dus de nodige geniaal uitziende rookpluimen, explosies en rondvliegende brokstukken (geheel verzorgd door de AGEIA PhysX-engine) om van te genieten. Nou ja, als je een computer thuis hebt staan die het allemaal aan kan tenminste.

Niet dat het zonder al deze foefjes niet tof is om te spelen, maar het vetste is natuurlijk om alles voluit te draaien en je te vergapen aan al die knallende explosies, stofwinden en wat al niet meer. Wel enige twijfel hebben we nog met de performance van het spel: bij het vorige deel op de PC waren er een hoop gevallen waarin het spel voor geen meter liep. Toch geven we GRAW 2 het voordeel van de twijfel en gaan we er vanuit dat men bij ontwikkelaar GRIN geleerd heeft en dat het spel nu wel soepeltjes laat draaien op elke denkbare configuratie. Bij de één wellicht iets minder gelikt dan bij de ander, zolang het maar lekker loopt. En dat wil je, want GRAW 2 lijkt op de PC ook weer een aanradertje te worden. Mits je zonder zonnensteek door de brandende Mexicaanse zon gaat lopen natuurlijk…

Note: Multiplayer was niet beschikbaar in deze previewcode.