Afgelopen twee maanden was het wat rustiger op het Xbox 360-front. Tuurlijk, we hadden Dead or Alive 4 en Ridge Racer 6 om ons te vermaken, maar voor de rest was het tamelijk stilletjes te noemen. In maart zit het er dik in dat dit allemaal gaat veranderen. We hebben namelijk The Elder Scrolls 4: Oblivion in het vooruitzicht, maar ook het derde deel uit de Ghost Recon-reeks. De subtitel van deze laatste game luidt Advanced Warfighter en zal naar verwachting hoge ogen gaan gooien. Wat zeg ik, extreem hoge ogen! Biedt deze opvolger dan echt zoveel als men je doet geloven? Gamer.nl kreeg de preview voorgeschoteld, keek er nog eens naar en kon ten slotte maar één antwoord verzinnen: absofuckinlutely.

Het is het jaar 2013. Er heerst onrust in Mexico-Stad, waar een militaire coup de stad in een compleet slachtveld weet te veranderen. Geen vrolijke boel dus, maar wat de situatie nog grimmiger maakt is het feit dat de president van Mexico en die van de Verenigde Staten vast zitten en geen kant op kunnen. Tijd om in te grijpen dus. Who you gonna call? Ghost Recon! Jawel, de bekende Ghosts moeten ook in dit deel weer flink aan de bak om de opstand tegen te gaan en tegelijkertijd ook nog eens de VIP's (in dit geval Very Important Presidents) te bevrijden van de rebellen. Opnieuw stap je in de voetsporen van Captain Scott Mitchell, wederom voorzien van de meeste stoere gadgets die je maar voor kunt stellen (daarover straks meer).

Goed, het verhaal laat wat te wensen over wellicht, de uitwerking daarentegen is simpelweg subliem te noemen. Hoewel Ghost Recon: Advanced Warfighter oorspronkelijk als launchtitel bedoeld was, heeft Ubisoft er goed aan gedaan om deze een paar maandjes uit te stellen om zo met een zo goed als perfecte game op de proppen te komen. Nu is een perfecte game uiteraard onmogelijk, maar Ghost Recon Advanced Warfighter komt dicht in de buurt. Alles lijkt, getuige de previewversie die wij onder handen hebben genomen, gewoon te kloppen. De gameplay, de graphics en het geluid, allen zijn weer helemaal volgens de Ubisoft normen tip-top in orde.

Neem nou om te beginnen eens de Heads Up Display (HUD), welke flinke aanpassingen heeft ondervonden. Aangezien de game zich in het-niet-zo-nabije 2013 afspeelt heeft de techniek ook niet bepaald stil gestaan. Je hebt namelijk de meest mooiste en technische snufjes tot je beschikking, met dank aan het Intergrated Warfighter System (ISF). Het interessante aan dit systeem is de Cross-Com, die letterlijk je verbindt met de rest van je team en andere belangrijke betrokkenen.

Enkele exclusieve screenshots

Door middel van een direct-feed video (mooi geplaatst linksboven in je scherm) en de informatie die je krijgt via de satelliet, hebben de Ghosts een enorm voordeel ten opzichte van hun vijanden. De HUD laat zien waar de terroristen zijn, waar je teammates zich op dat moment bevinden en welke richting je op moet voor je missiedoelen. In het begin doen al die gekleurde vierkantjes, rondjes en ruitjes nogal onoverzichtelijk aan, maar geloof me, na een paar minuten spelen weet je niet anders; je wordt zeg maar één met de Ghosts.

Was de eerste Ghost Recon tactisch ingesteld, de opvolger had meer de actiegerichte aanpak. In Advanced Warfighter zijn deze twee speltypes verworven in een goede balans. Het systeem waarmee je je teamgenoten aanstuurt leunt overigens wel enigszins op het gameplayprincipe van Full Spectrum Warrior, een game die wel een aantal leuke aspecten bezit, maar ze niet altijd even goed hadden uitgewerkt. Wordt dit dan ook een probleem bij Ghost Recon? Integendeel.

In Ghost Recon: Advanced Warfighter heb je namelijk wél de volledige controle over je personage, terwijl je toch gemakkelijk orders kunt geven aan zowel je team, als aan helikopters, tanks en drones. Via het Cross-Com scherm kun je deze 'drones' (zie ze als een onbemand verkenningsrobotje) de omgeving laten verkennen, om zo een idee te krijgen waar de terroristen zich bevinden. Wordt er eentje gelokaliseerd, dan zal deze voortaan met rood op zowel op de 3D tactische map, alsmede het speelveld aangegeven worden. Natuurlijk kun je ook gewoon doorrennen en schieten op het eerste de beste wat je ziet, maar de kans is groot dat de terroristen je eerder in de smiezen hebben en het een bloederig slachtveld wordt waar jij hoogstwaarschijnlijk het niet zal overleven. Nog meer dan voorheen is het dus van vitaal belang dat er wordt verkend.