Er is een man op deze aardbol die zijn dagelijks leven indeelt in tactische, strategische, militaire en politieke tijdsegmenten. Deze man heeft vele boeken geschreven en er zijn een aantal zeer bekende games die zijn naam dragen. Zijn naam is Tom Clancy. De op 12 April 1947 in Maryland geboren Tom schreef geschiedenis met 'The Hunt for Red October' en is sindsdien niet meer weg te denken uit de wereld van de fictieve 'Modern War' scenario's. Ook de games die op de verhalen van Tom zijn gebaseerd, of waar Tom het scenario en verhaal voor schreef, worden door veel gamers gespeeld en hebben naast een hoge replay waarde ook de nodige kwaliteit.

Ubisoft is in Nederland de uitgever van de Tom Clancy serie en heeft naast de Rainbow Six franchise ook nog een andere Clancy-franchise die zijn roots vond op de PC en zich in 2002 en 2003 op de Xbox en zelfs op de PS2 heeft gemanifesteerd: Ghost Recon. Na twee uitbreidingen, te weten Desert Siege en Island Thunder, is het dit najaar de beurt aan de rechtmatige opvolger van Ghost Recon, welke hoe verrassend dan ook, de naam Ghost Recon 2 zal dragen.

Ghost Recon 2 zal in tegenstelling tot zijn voorganger niet eerst op de PC verschijnen, maar op de Xbox en PS2. Deze keuze is niet genomen om de PC gamer te zieken, maar om de simpele reden dat een PC game waar je bijna oneindig veel resources bij hebt, te veel tijd inneemt als het gaat om deze over te zetten naar een spelcomputer waar je altijd een limiet van 64 MB intern geheugen hebt. Het is dus voor de PC gamers onder ons wachten tot 2005, eer we de Ghosts op PC orders kunnen geven. Op Xbox en PS2 is dat een ander verhaal. Daar zal Ghost Recon 2 op 25 november van dit jaar voor in de winkelschappen neerstrijken, met de nodige nieuwe features en exclusieve gamemodes voor beide consoles. Ubisoft gaf ons de gelegenheid om in London de nieuwe Ghost Recon eens stevig aan de tand te voelen en de mensen achter de verschillende versies een aantal kritische vragen te stellen.

Voor de ontwikkelaars achter de Tom Clancy games geldt volgens Oli Green, Clancy development manager, dat de Tom Clancy games staan voor Realisme, Militair Vakmanschap, Inlichtingen en Spanning. Dit is in alle Tom Clancy games aan de orde en dat maakt de games altijd zo realistisch mogelijk, zetten je altijd in de schoenen van iemand van een Special Forces team, zijn gebaseerd op inlichtingen van over de gehele wereld en zitten vol spanning. Ook in Ghost Recon 2 zijn deze richtlijnen gevolgd. Goed voorbeeld is de XM8. Dit prototype wapen waar de Amerikaanse Special Forces al geruime tijd mee oefenen zit als eerste keuze wapen in Ghost Recon 2. Ook de uitrusting van de soldaat of marinier in de 'Lone Wolf' modus binnen het spel is nieuw en zal over geruime tijd standaard worden in het Amerikaanse leger.