Getting Up: Contents Under Pressure is een spel bedacht door kledingontwerper Marc Ecko. Wanneer iemand wat lapjes aan elkaar kan naaien, betekent echter nog niet dat hij direct een goed gamedesigner is. Toch kan het heel goed zo zijn dat iemand die buiten de game-industrie staat, door zijn frisse kijk op de zaken met een origineel en goed idee op de proppen komt. Dit laatste lijkt met Getting Up het geval te zijn, het eerste spel waarin graffiti de hoofdrol speelt.

De hoofdrol in Getting Up is weggelegd door Trane, een kortgeknipt figuur met de stem van rapper Talib Kweli, wie blijkbaar wereldberoemd is maar bij mij persoonlijk, als liefhebber van goede muziek, geen belletje deed rinkelen. Trane leeft in de stad New Radius, waarin de burgers worden onderdrukt door de overheid. Via graffiti probeert hij een boodschap uit te dragen en de stad in opkomst te laten komen tegen het regime. Deze graffiti moet je dus wel op opvallende plaatsen aanbrengen, zoals op verkeersborden boven de snelweg of op de zijkant van een metro.

Spuiten in een rechte lijn

De versie van Getting Up die wij mochten spelen, bevatte een drietal verschillende locaties. Wat meteen opviel, was het opvallend rechtlijnige spelverloop. We hadden eigenlijk verwacht dat je je min of meer vrij door de stad kon begeven, om zo op je eigen manier je revolutie te ontketenen, maar hiervan was in deze vroege versie nog geen spoor te bekennen. Het komt uiteindelijk neer op het pad volgen en op de aangeven plaatsen graffiti spuiten.

Eén van de levels in onze versie is trouwens wel vrij uniek te lopen. Daarin klim je namelijk langs en over een rijdende metro, terwijl je je naar de voorste wagon begeeft. De tunnel is echter voorzien van allerlei obstakels die je moet zien te ontwijken, soms zelfs door na de andere metro te springen die op het baanvak naast je rijdt. Uiteindelijk is het de bedoeling de voorste twee wagons van een likje verf te voorzien.

Je kunt in Getting Up namelijk niet zomaar overal je graffiti kwijt. De plaatsen waar je kunt spuiten worden door Trane's intuïtie bepaald. Met een druk op de knop zal je deze intuïtie en worden de graffitigeschikte plaatsen in je gezichtsveld, gemarkeerd. Eenmaal je op deze plaats aangekomen bent, er zien te komen vormt het hoofddoel van het spel, kun je beginnen met spuiten. Allereerst kies je het plaatje uit dat je wilt spuiten en de grootte van je kunstwerkje. Je schakelt dan over naar graffitimode en kunt met de analoge stick de hand van Trane op en neer bewegen, om zo het hele oppervlak van het plaatje van kleur te voorzien. Je kunt hier niet zelf creatief te werk gaan, alles gaat vanzelf binnen de lijntjes en in de juiste kleuren.