Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

Get Even

Spelen met je verwachtingen

Geschreven door Joe van Burik op
Niets is wat het lijkt in Get Even. Dat geldt zelfs voor de game zelf: op het eerste gezicht lijkt dit een doorsnee first-person shooter. Maar blijkt dat even anders na een paar uur spelen…

De previewversie van Get Even die wij te spelen krijgen, begint ‘gewoon’ met een pistool in de hand in een duister gebouw. We sluipen door gangen en schakelen wat bewakers uit in onze zoektocht naar een ontvoerd meisje. So far so good. Maar als de plaats delict eenmaal bereikt is, slaat de game om. Plots wordt de hoofdpersoon zelf neergezet als slachtoffer, is hij gedoemd te dolen door een gekkenhuis vol doorgeslagen gekken en beleeft hij ervaringen die voortkomen uit zowel virtual reality als hallicunaties.

None

Thriller

Na bijna drie uur met Get Even kunnen we in elk geval voorlopig concluderen dat we hier met een apart soort game te maken hebben. Het spel wekt de indruk om schieten of survival-horror te draaien, maar is in de praktijk een psychologische thriller. Je zou het zelfs een walking-simulator met sporadische schietelementen kunnen noemen. De game blinkt daarin zeker niet uit – van kogelimpact op tegenstanders lijkt amper sprake – al krijg je wel de beschikking over een vernuftig geweer waarmee je om hoeken kunt schieten. Dat zorgt er tevens voor dat de slimmer speler veel verder komt dan iemand met goed ontwikkelde shooter-vaardigheden.

Maar vooral de manier waarop Get Even constant met je verwachtingspatroon speelt, maakt het interessant. In onze previewversie werd al meermaals opgebouwd naar climaxen die vervolgens totaal tegen alle verwachtingen in uit wisten te pakken. Bovendien krijg je meermaals (relatief eenvoudige) puzzels voor de kiezen en word je van moment tot moment gedwongen een keuze te maken die (al dan niet bewust) een impact heeft op het later spelverloop. En dat alles overigens zonder afleidende interface: alle uitleg over controls en spelsystemen vindt door middel van vertelling plaats, evenals door middel van je in-game smartphone. Er zijn dus nauwelijks tot geen schermteksten of pop-ups – en de beste schiettactieken worden je zelfs op slimme wijze aangeleerd in hallucinaties.

None

Scannen

Get Even is al zo’n vijf jaar in ontwikkeling bij The Farm 51 uit Polen. De studio heeft vooral binnen de industrie behoorlijke faam wat betreft technische kennis op visueel vlak. Dat blijkt ook uit het feit dat vrijwel alle omgevingen, personages en objecten in Get Even vanuit het echte leven zijn ingescand. Het resultaat is een grimmige, realistische look en feel.

De vraag is vooral of het schizofrene karakter van de game goed zal landen. Zo wekte de eerste trailer bij ons echt de indruk dat Get Even een vrij rechttoe-rechtaan shooter zou zijn, terwijl de praktijk behoorlijk anders blijkt te zijn. Wie zich graag laat verrassen, dient er verstandig aan deze game in de gaten te houden. Bovendien zal uitgever Bandai-Namco ‘m voor een betrekkelijk lage prijs aanbieden, wat de instapdrempel voor deze opmerkelijke psychologische thriller al verder verlaagt.

Get Even verschijnt op 26 mei voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Geen Virtual Console bij Switch-launch Horizon Zero Dawn krijgt launchtrailer
0

Reacties op: Get Even

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.