Het bedrijf Lucid Games hield zich tot nog toe uitsluitend bezig met games voor iOS en Android. Racespelletjes en puzzelaars voor even tussendoor op de mobiel, je kent het wel. Ergens voelt dat als een verspilling van talent, als je weet dat het team bestaat uit ex-Bizarre-medewerkers. En Bizarre was die studio achter de legendarische Project Gotham Racing-games, Blur en de succesvolste Xbox Live Arcade-titel aller tijden: Geometry Wars. Nu werkt Lucid wel naar zijn mogelijkheden, namelijk aan Geometry Wars 3: Dimensions. Het allerbeste nieuws? De game komt naar pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One en, natuurlijk, de Xbox 360.

Geometry Wars 3

De campagne ontkurken

Bijna even goed nieuws: Dimensions geeft een flinke draai aan het Geometry Wars-concept, maar behoudt het kenmerkende gevoel van de serie. Voor het eerst gaat Geometry Wars in 3D en laat het dus de traditionele tweedimensionale speelvelden achter zich. Daarmee wordt het lebensraum van je geometrische gevechtsvliegtuigje niet per se groter. Levels in Dimensions zijn kleine driedimensionale objecten, waar je vrij overheen vliegt.

In de Gamescom-presentatie die wij te zien krijgen, toont Lucid drie van de vijftig levels uit de campaign van Dimensions: een cylinder, een kubus en een soort pinda. Deze zijn opgebouwd uit vierkante vlakken die, zoals je gewend bent, bij hevige gevechten alle kanten op golven. De levels zijn bevolkt door, zoals je gewend bent, vijandelijke geometrische vormen die, zoals je gewend bent, je van werkelijk van alle kanten onder vuur nemen. Spelers krijgen een tijdlimiet en moeten een bepaald aantal punten zien te scoren om het level tot een goed einde te brengen en sterren te verdienen.

Naar een volgend level spring je via een grid dat nu ook driedimensionaal is. Elk level op het grid heeft uiteraard zijn leaderboards, waar de hoofdmoot van alle spelers zich na de release ongetwijfeld op gaan storten. Na de cylinder en pinda is het tijd voor de kubus, waarmee de ontwikkelaars het opnemen tegen een tussenbaas. Direct wordt duidelijk dat de campaign van Geometry Wars 3 geen lachertje wordt: de Lucid-man met controller in de knuisten lukt het al niet om het level in één keer uit te spelen. En dat was nog maar het derde level.

Geometry Wars 3

Sierra zag dat het goed was

Behalve een singleplayer, biedt Geometry Wars 3: Dimensions competitieve multiplayer en co-op voor vier man. De game draait op een solide zestig frames per seconde en knalt in HD van het scherm. Ook op de momenten waarop jij met een turret honderden kogels over het driedimensionale level laat zwermen, terwijl je al rode explosieve blokken ontwijkend op de hielen wordt gezeten door meetkundige vijanden. Dit is het Geometry Wars-gevoel, zij het met invloeden van Super Stardust HD en Resogun.

Dimensions neemt een voorbeeld aan Wii-versie Galaxies met de singleplayer-campaign en verschillende multiplayermodi. Ook overgeheveld van de Nintendo-editie is de drone, die je een bepaalde opdracht meegeeft en jou volgt tijdens het rondvliegen. Deze drones zet je in ter aanval of verdediging en voegen een flinterdun laagje tactiek toe aan de game. Drones en ook je bommen zijn te upgraden via het geld dat je verdient door hoge scores neer te zetten en sterren te behalen.

Geometry Wars 3 kijkt dus goed naar zijn voorganger op de Wii, maar slaat ditmaal Nintendo’s console als enige over. Dimensions gaat multiplatform met de ondersteuning van het Sierra-merk van Activision, gericht op kleinere indietitels. Indie mag hier tussen aanhalingstekens; we krijgen de game te zien binnen de muren van de Activision-stand in het business-gedeelte van de Gamescom en de game lijkt de vruchten te gaan plukken van de marketingmachine van het grote bedrijf. En dat is zo gek nog niet. Geometry Wars 3 brengt een populaire serie terecht naar een breed publiek, maar dan moet dat publiek er wel warm voor lopen.