Wie zich het PlayStation-spel Future Cop nog kan herinneren, weet dat de coöperatieve shooter vooral enorm leuk – en bij vlagen erg moeilijk - was om te spelen. Dat realiseert de Nederlandse ontwikkelaar Vanguard Games zich ook, want de fun-factor voert duidelijk de boventoon. Je speelt in Gatling Gears als een oorlogsveteraan die samen met zijn nichtje (de tweede speler) rebelleert tegen The Empire, een organisatie die uit is om zoveel mogelijk land onder controle te krijgen. Wanneer ze ook jouw gebied binnendringen, is het menens.

Het is te begrijpen dat de oude oorlogsveteraan zijn land wil beschermen: de wereld ziet er namelijk erg fraai uit. En dat voor een top-down shooter, een genre dat toch niet bekend staat om de geweldige graphics. Gatling Gears bevat veel gedetailleerde werelden en de ontploffingen zien er spetterend uit. De game kent zes levels die ongeveer garant staan voor vijf uur speelplezier. Het ene uur ren je rond in een jungle, daarna ontdek je onder andere een stad- en sneeuwlevel. Naast de diversiteit in de werelden wordt ook de camerapositie aangepast: gedurende sommige missies zit je een stuk dichter op de actie. Dit lijkt niet heel veel uit te maken, maar die 'andere kijk' zorgt er wel voor dat Gatling Gears niet snel saai wordt.

Glibberige controller

Je neemt het in Gatling Gears op tegen hordes vijanden die allemaal hun eigen aanvallen hebben. Van verschillende soldaten en tanks die raketten afschieten tot helikopters en vliegtuigen die een reeks aan diverse bommen laten vallen. Deze raketten en bommen worden niet zo snel afgevuurd, omdat je de mogelijkheid moet hebben om ze te ontwijken. Het addertje onder het gras: in plaats van tien projectielen komen er ongeveer honderd op je af. Naast het constante schieten ben je dus ook continu bezig om niet geraakt te worden, wat resulteert in zwetende handjes en een glibberige controller.

De besturing is even duidelijk als simpel. Met de linker analoge stick loopt je robot – de hupse loopbewegingen zijn trouwens vrij komisch – en met de rechter richt en schiet je tegelijkertijd met de gatling gun. Dit wapen is zeer geschikt voor korte afstanden en schiet lekker aan één stuk door, maar voor vijanden die verder staan dan een paar meter heb je toch echt zwaarder geschut nodig. Dit vertaalt zich in een rakettenwerper, granatenwerper en een speciale schokaanval die alle vijanden op het scherm doodt. Je kunt deze wapens tijdelijk versterken door de power-ups (meer kracht, meer kogels) die sommige vijanden laten vallen. Altijd handig om aan je lange killing spree te werken! Daarnaast is het ook mogelijk om je robot te upgraden bij speciale stations. Dit voegt een klein RPG-element toe aan Gatling Gears, waardoor je het spel sneller nog een keer speelt om verschillende opties te verkennen.

Co-op

In Gatling Gears is het coöperatieve aspect erg belangrijk, dat zowel online als in LAN een drop in drop out-systeem kent. Aangezien het altijd leuker is om dingen op te blazen met een vriend, is de gameplay hier ook voornamelijk op gebaseerd. Dit merk je vooral bij de eindbazen, waar een speciale tactiek en nauwkeurig samenspel belangrijk zijn. Bij de eindbaas Shockstorm, een soort van reusachtige robot met gigantische klauwen als armen, moet je een duidelijk verdedigingspatroon hanteren (verschillende aanvalscombinaties, speciale ontwijkposities) om hem na een dikke vijf minuten te vloeren. Speel je in je eentje, dan is de game gemakkelijker.

Gatling Gears komt binnenkort uit op Steam, Xbox Live Arcade en PlayStation Network. De exacte releasedatum is nog niet bekend, maar het zal volgens Vanguard niet erg lang meer duren. Na een kwartiertje gamen komt meteen de drang om verder te spelen. Hoewel het niet gewonnen eindbaasgevecht hier ook zeker aan bijdraagt, lijkt Gatling Gears één van EA's verrassingen voor dit jaar. En vergeet niet om alvast een rubberen hand grip voor je controller te bestellen - je gaat namelijk flink zweten!