Battlefield 3 is dan eindelijk aangekomen en laat direct een diepe indruk achter. Misschien nog wel een diepere indruk dan toen we voor het eerst aan de slag gingen met Battlefield 2. Alleen al de schaal waarop we deze keer mogen knokken is werkelijk verbluffend in meerdere opzichten. Zo zijn er voldoende servers waar je met maar liefst 63 andere spelers helemaal los kunt gaan. En misschien klinkt 64 je niet als veel in de oren, wacht maar tot je ziet hoe mooi en uitgestrekt alle maps eruit zien. Om hierin zoveel spelers te zetten met nog een ruim arsenaal aan voertuigen en wapens is al een kunststukje op zich.

Nogmaals, we hebben nog lang niet voldoende gespeeld om nu al favorieten aan te wijzen, maar geloof ons als we zeggen dat we bij allemaal het gevoel hebben naar een klein kunstwerkje te zitten kijken. Grafisch is de game dan ook helemaal af. Dice’ gevoel voor detail (wat we ook al terugzagen in de Bad Company-reeks) is ook hier terug te vinden. Maps zijn bijzonder goed gevuld en je hebt nooit echt het gevoel dat objecten zomaar ergens staan. Het klopt gewoon en dat is bij heel veel shooters wel anders.

Maar misschien wel meer opvallend dan de uitmuntende graphics en de schaal, is het nieuwe sociale netwerk dat EA voor Battlefield (en vast ook voor latere titels) heeft gecreëerd, namelijk Battlelog. Via deze browsergestuurde HUB start je alle speltypes op (ook singleplayer), vind je jouw vrienden, vijanden en platoons, houd je jouw statistieken bij en kun je eigenlijk alles regelen met betrekking tot je uitrusting. Alles is redelijk eenvoudig te vinden en maakt van je scherm een groot hoofdkwartier voor de Battlefield 3-potjes.

Het sociale aspect wordt trouwens niet alleen benadrukt door Battlelog, maar ook door de manier waarop je dit keer je ervaringspunten verdient. Waar je in vorige delen toch altijd beter scoorde door gewoonweg botte kills te maken, daar verdien je in Battlefield 3 net zo snel punten door je teamgenoten te helpen met bijvoorbeeld ammunitie en dekkingsvuur. Het maakt van deze game nog meer een teaminspanning. En met alle unlocks die je kunt vrijspelen voor iedere klasse en de verschillende voertuigen kun je jouw team ook echt op een specifieke manier ondersteunen.

Maar alle leuke extraatjes maken nog steeds geen goede game. Een goede game, en dan vooral een oorlogsgame zoals Battlefield, krijg je door dat gevoel te hebben ook daadwerkelijk in een oorlog mee te vechten. En laat dat nu net de kracht van deze game zijn. Onze eerste potjes in zowel single- als multiplayer brachten een oorlog zoals we die nog maar zelden hebben meegemaakt in onze saaie, kleine computerkamertjes. Wie al eerder een Battlefield-game heeft gespeeld zal misschien iets minder onder de indruk zijn van de schaal waarop alles zich afspeelt, maar zelfs dan zal je jouw eerste stappen in een van de grotere maps die Battlefield 3 rijk is, niet snel vergeten.

Rondvliegende straaljagers, ontploffingen, sluipschuttervuur en instortende gebouwen, het zit er allemaal in. Ondertussen hoor je jouw squadleader orders in je oor brullen (als die tenminste nog niet nasuizen van die mortierinslag van zo-even) en buldert er naast je een M1 Abrams over een onverhard zandweggetje en hult deze zo je gezichtsveld in wolken stof. Je proeft nog net niet het zand tussen je lippen, maar dat is dan ook echt het enige wat nog ontbreekt.

Je leest het dus goed, wij zijn onder de indruk van Battlefield 3. Het is jammer dat vanochtend weer de wekker ging, anders hadden we waarschijnlijk een sessie van een uurtje of vierentwintig achter onze PC gezeten. Zo meeslepend is de game absoluut. Is het dan allemaal geweldig? Misschien niet. Zo zitten er hier en daar nog wat heel kleine bugs en kent ook het singleplayergedeelte zijn up en downs. Maar gezien het feit dat Battlefield 3 in de eerste plaats een online shooter is, gaan we het daar nu niet over hebben. Wat we nu vooral willen vertellen is dat deze game online zijn gelijke niet kent. De schaal van de gevechten, de manier waarop teamspel wordt bevorderd, de hoeveelheid voertuigen, wapens en unlockables en het grafische detail: alles werkt en lijkt in perfecte harmonie tot één game te zijn samengesmolten.