Galleon | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Galleon is al sinds 1996 in productie maar het lijkt erop dat deze geplaagde third person actiegame in juni van dit jaar eindelijk het levenslicht zal gaan zien. Stap in de schoenen van Captain Rhama Sabrier en meer aan in de haven van Akbah. Vanaf daar ga je op zoek naar het verhaal achter een mysterieus schip, vergezeld door de mystieke en sterke Faith en de wonderschone Mihoko. Je zal verschillende eilanden mogen bezoeken en hordes monsters mogen afslachten. De vraag is alleen of men in die acht jaar tijd, niet hopeloos voorbijgestreefd is.

Galleon wordt ontwikkeld door Toby Guard en zijn kleine team, Confounding Factor genaamd. Toby is de schepper van Lara Croft, maar verliet vlak voor de release van dit spel de firma Core Designs omdat hij een beter idee had dat Tomb Raider op elk vlak zou verslaan. Dit spel werd Galleon, een spel met meer vrijheid, meer verhaal, romantiek en een veel uitgebreider gamma aan bewegingen. Het spel werd na de aankondiging al snel opgepikt door uitgever Interplay en zou oorspronkelijk tegen het eind van 1998 moeten verschijnen.

Galleon stond aanvankelijk geplanned voor de Playstation en PC. Later werd besloten om het spel exclusief voor de Dreamcast uit te brengen, ergens eind 2000. Toen deze console een vroege dood stierf, werd er besloten om Galleon voor GameCube en Xbox te ontwikkelen, met een eventuele Playstation 2 of PC versie op een later tijdstip. In 2003, toen het spel na 7 jaar tijd nog niet klaar was, besloot Interplay om het spel, ondanks de vele investeringen, te dumpen. Het spel werd opgepikt door de Engelse uitgever SCi en zal vanaf nu enkel nog op de Xbox verschijnen.

Het grootste probleem waar Galleon mee te kampen zal hebben, is dat het grafisch hopeloos verouderd is en dat ook de unieke gameplayconcepten inmiddels voorbijgestreefd zijn. De grafische stijl van Galleon was altijd al uniek te noemen en er werd bij aanvang gekozen om het spel een unieke, fri e aanblik te geven. De karakters werden uitgerust met opvallend slanke beentjes en armpjes en door de vooral éénkleurige textures kreeg het geheel een tekenfilmachtige aanblik. De unieke look ziet er nog steeds fris uit, maar het valt wel op dat de karakters aan polygoonarmoede lijden. Andere games met een tekenfilmachtige grafische stijl laten veel rondere, strakkere karakters zien, en wanneer je mooier gewend bent is het vaak zwaar een stapje terug te doen. Maar mi chien dat dit voor Galleon wel de moeite waard is?

Rhama, de hoofdpersoon in Galleon, is een atleet waar Lara Croft nog een puntje aan kan zuigen. Rhama beschikt over bovenmenselijke bewegingen, zoals het lopen tegen muren en het maken van gigantische sprongen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om achteruit van een rand af te springen om op een lager niveau bij een tegenstander op het hoofd te belanden en deze zodoende uit te schakelen. Helaas voor de makers waren bepaalde features, zoals het tegen muren lopen, een dik jaar geleden nog vrij uniek. Inmiddels hebben spellen als I-Ninja en Prince of Persia: The Sands of Time helaas het spits al afgebeten, dus het is de vraag in hoeverre Galleon op dit vlak nu nog vernieuwend is.

Een ander element van Galleon waarmee de makers het spel aanprijzen, is het sterke verhaal. Galleon biedt namelijk een aantal intere ante plotwendingen en zelfs een heuse love-story, iets wat ten tijde van Tomb Raider ongezien was in een spel. Helaas hebben Max Payne 2 en Mafia inmiddels ook al een liefdesverhaal in een spel verweven, dus helemaal uniek is het niet meer. Gelukkig heeft de filmindustrie bewezen dat mensen aardig wat liefdesverhaaltjes kunnen verteren eer men het beu is, dus we zijn benieuwd naar hoe de makers het in het spel hebben weten te verweven.

Vooralsnog staan we vrij sceptisch tegenover Galleon, maar we hebben het spel nog niet compleet afgeschreven. De onlangs uitgebrachte trailer was best sfeervol en viel op door de sterke voice-acting en de leuke cutscènes. De hoofdreden waarom Galleon trouwens zo laat is, is omdat het team erg klein is en het project eigenlijk veel te ambitieus was. Men heeft het spel echter niet afgevoerd omdat men al die tijd vertrouwen bleef houden in het succes van het spel. Dus wie weet schuilt er wel een verborgen topper in deze game? We wachten in spanning af!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou