In 2004 bracht Pandemic Full Spectrum Warrior uit, een tactische oorlogsgame waarbij de speler twee squads van soldaten levend door een reeks missies moest zien te loodsen. De game was oorspronkelijk ontwikkeld als trainingsprogramma voor het Amerikaanse leger, maar dankzij de prima graphics en interessante gameplay deed Full Spectrum Warrior het ook goed onder de gamers. Na de release begon Pandemic met het ontwerp van het tweede deel, dat nog beter en realistischer zou moeten worden. Het resultaat, Full Spectrum Warrior: Ten Hammers ligt binnenkort in de winkel. Gamer.nl kreeg alvast de kans om de game aan de tand te voelen en te zien of Pandemic zal gaan slagen in haar opzet.

Full Spectrum Warrior: Ten Hammers speelt zich af in het fictieve land Tien Hamir, dat geteisterd wordt door een burgeroorlog. De Amerikaanse troepen die de speler bestuurd zijn betrokken met een poging van de Verenigde Naties om de orde te herstellen. De speler zal zijn mensen heelhuids door twaalf missies moeten zien te loodsen, wat een flinke kluif zal zijn. De Rambo-benadering werkt namelijk niet in Full Spectrum Warrior. Achter elk raam kan een vijand zitten en het zonder dekking verplaatsen van het team heeft aanzienlijke verliezen tot gevolg. Gelukkig zijn de Amerikaanse soldaten tot de tanden bewapend en uitstekend getraind, dus het succes zal afhangen van de tactische vaardigheden van hun commandant.

De basis van de gameplay is gelijk gebleven aan die van Full Spectrum Warrior: de speler leidt teams van vier man vanuit het third-person perspectief, waarbij de besturing via de muis gebeurt. De speler geeft het commando om te verplaatsen, wijst vuur sectoren toe en besluit ook tot het inzetten van bijvoorbeeld granaten en luchtsteun. Daarnaast zijn er in Ten Hammers wat nieuwe zaken toegevoegd die nog wat extra diepte aan de gameplay toevoegen. Zo kan de speler nu een team van vier man opdelen in 2 'buddy' teams, zodat in een situatie een deel van het team de vijand onder schot kan houden, terwijl de andere twee soldaten een omtrekkende beweging maken. Daarnaast kunnen teams nu ook gebouwen betreden en dus zo van deur tot deur vechten of op hogere verdiepingen een gunstige positie innemen om lastige vijanden uit te schakelen.

Ook het aantal eenheden dat de speler onder zijn commando kan hebben is uitgebreid. Allereerst zullen er in sommige missies naast de gebruikelijke Alpha en Bravo teams ook nog Charlie en Delta eenheden beschikbaar zijn. Bovendien krijgt de speler zo nu en dan de controle over gevechtsvoertuigen als de Humvee en Bradley, die een aanzienlijke hoeveelheid slagkracht aan de lichte infanterie teams toevoegen. Tot slot is in Ten Hammer ook precision fire toegevoegd. Waar de soldaten normaal geen scherpschutters zijn die een vijand meteen in een schot omleggen, laat precision fire de soldaat inzoomen en wanneer de vijand zijn hoofd laat zien met een nauwkeurig schot doden. Deze optie vergt echter wel enige voorzichtigheid, want hoe langer een soldaat met precision fire aan het richten is op een vijand, hoe groter de kans dat een andere vijand van deze kans misbruik maakt om een vroeg einde aan het leven van deze soldaat te maken.