Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

From The Depths

Diepe gronden

Geschreven door Wilbert Meetsma op
Aan de oppervlakte lijkt From The Depths de zoveelste Minecraft-kloon, maar de tijdverslindende game sleurt je de diepte in met zelfgebouwde wapensystemen en een torenhoge ambitie. Deze ambitie gaat gepaard met een steile leercurve.

De Javelin V7 is een gevechtsvliegtuig met een focus op grondondersteuning. Een vliegende tank die zijn dodelijke 200mm-kanon aanvult met een zestal radargeleide raketten haalt met gemak een snelheid van vijftig meter per seconde – niet slecht voor zijn gewicht, lompe vorm en de omstandigheden van de planeet Neter – en weet zowaar met iets dat elegantie benadert door het luchtruim te glijden. Vanaf twee kilometer afstand vliegt de Javelin op zijn doel af en vuurt het gevaarte op alles dat boven de zeespiegel uit durft te steken. Het voertuig heeft nog geen gevecht gezien, maar het ding drijft ons nu al tot wanhoop.

Meer zien van From the Depths? Kijk dan naar onze twee uur durende video waarin we deze game uitgebreid demonstreren.

None

Diepgang

De raketten – die achterwaarts uit de vleugels worden gevuurd en gaandeweg snelheid opbouwen – hebben de jammerlijke neiging om te blijven steken in hun lanceerbuizen en het geheel te laten ontploffen in een wolk van zwarte blokjes en oranje vuurbollen. Een waardeloos vliegtuig, en dat hebben we volledig aan onszelf te danken. Elk aspect van de Javelin V7 is namelijk ons eigen ontwerp, van de plaatsing van de bepantsering en het kaliber van het kanon op de millimeter nauwkeurig, tot de complexiteit van de motor en de precieze samenstelling van de projectielen.

From The Depths is een strategiegame waarin je jouw eigen voertuigen en installaties ontwerpt, programmeert en het gevecht instuurt. Vergelijkbaar met Minecraft bouw je blok voor blok aan je oorlogsmachines en met wat oefening blijven je creaties nog drijven of vliegen (of allebei) ook. De titel impliceert een nadruk op de marine, maar met alle beschikbare onderdelen kun je het zo gek niet bedenken of je kunt het bouwen. Een straaljager met laserkanonnen? Geen probleem. Een onderzeeër met langeafstandsraketten die pas vuren zodra ze boven het wateroppervlak zijn geschoten? Allicht. Een vliegdekluchtschip met vier autonome drones die zich in nietsvermoedende schepen boren en exploderen? Ga je gang.

None

Een rijbewijs is er niks bij

Zoveel mogelijkheden en al die complexiteit, dat krijgt je niet zomaar onder de knie. Ontwikkelaar Brillant Skies lijkt zich dat te beseffen en heeft From The Depths daarom voorzien van een paar tutorials. 41 stuks, om precies te zijn. Elke uitleg sluit zelfs af met een paar multiple choice-vragen. Zodra je het verschil weet tussen een Autoloader en een Laser Cavity en snapt wat een turbocompressor zo turbo maakt, ben je klaar voor de praktijklessen. De game noemt deze lessen ‘Story Missions’, maar we weten wel beter. Na dit hele traject van pak ‘m beet vijf uur kun je eindelijk echt aan From The Depths beginnen.

Al het speelgoed dat je in de Vehicle Designer in elkaar zet, heeft een doel: de wereld veroveren in de campagne. Vanuit je beginpositie stuur je vloten uit over de waterrijke planeet, op zoek naar grondstofrijke locaties en de hoofdvestingen van de zeven facties van Neter. Als jouw schepen een vijand tegenkomen, schakelt de simulatie in en vliegen de projectielen in het rond. Je kunt dan rustig achterover leunen en de scheepscomputers hun werk laten doen, maar je bent ook vrij om je avatar naar de kapiteinsstoel te teleporteren en actief je creatie te besturen. Tactisch gezien stelt het nog niet veel voor, maar je bent trots als een pauw wanneer jouw creaties de tegenpartij meedogenloos aan gort schieten.

None

De Early Access-titel heeft daarentegen nog veel werk liggen. De interface is om te huilen en puilt uit van de onduidelijke beschrijvingen. De kunstmatige intelligentie op micro- en macroniveau laat nog te wensen over en de twee muziekdeuntjes ben je na de twintigste keer ook wel zat. Toch kriebelt het bij ons om te blijven sleutelen aan onze kindjes. Als we de geleidelijke versnelling van een Variable Thruster in de raketten van die Javelin nou eens vervangen met de startvertraging van een Short Range Thruster?

From The Depths is nu beschikbaar als Early Access-titel op Steam.

Dit artikel delen:

Lees meer

Terug naar de jaren 90 in nieuwe dlc voor CoD: Infinite Warfare Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is nu uit
0

Reacties op: From The Depths

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.