Fracture is in z'n meeste rauwe vorm een enorm hectisch spelletje. Je rent, een beetje zoals in Unreal Tournament, van hot naar her, schiet vijanden neer, wisselt zes keer van wapen en lanceert om het geheel af te toeven een granaat richting een groepje vijanden. Zonder Terrain Deformation zou de game dan ook niet zo opvallend zijn, want in de meeste eigenschappen is Fracture dertien in een dozijn en absoluut niet uniek. Gelukkig is Terrain Deformation dan ook echt van toegevoegde waarde en lijkt het op basis van wat we tot nu toe gespeeld hebben een extra laagje om de gameplay heen te borduren.

Neem bijvoorbeeld het tactische gehalte van de game. Waar je zonder terreinvervorming enkel tegenstanders aan het ontwijken en opzoeken bent, kun je nu in een chaotisch geheel toch enige rationele acties ondernemen. Als je een aantal vijanden af wil maken, maar ook onder vuur genomen wordt door een turret, ram je simpelweg een berg uit de grond die het vuur van de turret blokkeert. Op deze manier heb je meer tijd, de berg kan namelijk wel kapot geschoten worden, om de vijanden om te brengen en richt je vervolgens je aandacht op het stationaire wapen. Hoewel Fracture bij lange na geen tactische shooter is, neemt je dit soort beslissingen tussen drie gevechten door in een fractie van een seconde, hetgeen wat rust binnen alle hectiek.

Alhoewel, rust: Fracture is één grote adrenalinerit. De grafische stijl van de game is even druk als de gameplay, met felle kleuren en superfuturistische wapens, vijanden en levels. De vijanden zijn ieder even apart en sommigen kennen ook slechts één manier om afgeschoten te worden. Zo liepen er in het gespeelde level, het tweede hoofdstuk uit de game, slijmerige, robotachtige wezens op ons af die enkel neergelegd konden worden door op hun groene hoofd te schieten. Deze rakkers waren behoorlijk lastig omver te knallen en vormden zo een lekkere uitdaging.

Naast aanvallende opties, biedt Terrain Deformation ook op platformgebied soelaas. Hoger gelegen niveaus kunnen bereikt worden met een speciaal wapen dat een gigantisch spitse berg uit de grond weet te toveren. Ga op een plek staan, schiet het wapen op de grond onder je en voilá: je bent boven. Uiteraard is hetzelfde mogelijk door een krater in de grond te creëren en zo onder bepaalde objecten door te lopen.

Ja, Fracture kan best eens een aardige game worden en is in het hersenloze shootergenre een opvallend beestje. Onze speelsessie met de singleplayer was uitdagend en we zijn benieuwd hoe interessant en leuk Terrain Deformation blijft na een aantal uur spelen. Is het slechts een gimmick of weet het de game echt z'n charme te geven? Eind oktober hebben we het antwoord voor je.