Forza Motorsport 6 | Gamer.nl

Forza Motorsport 6 | Gamer.nl

Na het arcade open wereld-racefeest dat Forza Horizon 2 heet, mogen we dit jaar weer het circuit op in het waarheidsgetrouwere Forza Motorsport 6. Naast de ‘introductie’ van features zoals nacht en regenval stuurt ontwikkelaar Turn 10 de franchise met dit deel richting het gebied van eSports, zo ontdekten we op Gamescom.

Laten we beginnen met wat cijfers: Forza Motorsport 6 is de achtste game in de Forza-reeks (waarvan twee Forza Horizons) in tien jaar en wordt visueel gekenmerkt door een resolutie van 1080p, met zestig frames per seconde. Je kunt rekenen op 450 auto’s, 26 circuits met diverse lay-outs en multiplayerraces met maximaal 24 man. Volgens ontwikkelaar Turn 10 ben je zeker meer dan zeventig uur kwijt aan de carrièremodus, die opgedeeld is in tientallen autosportscenario’s. En al die cijfers zijn even indrukwekkend als saai!

Media has no description

Want als er één ding op te merken is aan de Forza-franchise, dan is het wel de steriliteit waar de spellen maar niet aan lijken te ontsnappen. Toegegeven, de Britse studio Playground zat vorig jaar op het juist spoor met Forza Horizon 2, grotendeels dankzij een prachtig uitgevoerde dag- en nachtcyclus én regenval, waardoor de game aandeed als een aaneenschakeling van even feestelijke als dramatische roadtrips door Zuid-Europa. Wat hebben we daar geweldig van genoten!

Stap terug

Logischerwijs draait hardcore-racewederhelft Forza Motorsport 6 weer om afgezette circuits in plaats van een open wereld, maar de duisternis en neerslag zijn meegekomen uit de editie van vorig jaar. Hoewel, niet helemaal: tijdens de Gamescom legt Turn 10-frontman Dan Greenawalt in eigen persoon uit hoe zijn studio de technologie van Playground heeft doorontwikkeld tot een hoogwaardige simulatie van nacht en regen. De keerzijde van die doorontwikkeling: de dynamiek is eruit gehaald, waardoor je altijd óf droge óf verregende races hebt en er nooit op hoeft te rekenen dat je de zon zult zien opkomen of indalen.

Media has no description

Hoezeer de ontwikkelaars ook benadrukken dat de regen en duisternis in Forza 6 zeer geavanceerd zijn, zonder dat de resolutie en framerate in het gedrang komen, het gebrek aan een dynamisch weersysteem voelt toch bij voorbaat als een gemiste kans. Gevestigde snelle spellen zoals Driveclub en Project CARS hebben dat immers wel, terwijl we niet het idee hebben dat de regen en 24-uurscyclus daarin minder realistisch overkomen. Bovendien geldt dat de zesde Forza Motorsport alleen op bepaalde circuits deze nieuwe effecten toepast, zij het wel zorgvuldig gekozen banen: Turn 10 laat je graag de absolute duisternis in het holst van de nacht op Le Mans beleven, evenals de door schijnwerpers verlichte kombaan van Daytona.

Toch moeten we toegeven dat regenval een zeer goed merkbare impact heeft op het racen. Wanneer we zelf een stukje rijden, gaat dat door waterpla en met een gevoel van kracht dat we van echt autorijden herkennen. Racen onder de sterrenhemel maakt echter vooralsnog niet meer indruk dan elke andere racegame met deze feature. Bovendien valt op dat de physics van Forza Motorsport 6 weliswaar waarheidsgetrouw zijn, maar de meeste auto’s een ietwat overdreven gebrek aan grip hebben, waardoor je te snel van de baan schuift – eigenlijk een kenmerk van de gehele Forza-franchise.

Media has no description

Esports

Alle bekende speltypes uit Forza Motorsport 5 keren terug, inclusief de Forzavista-stand om (ditmaal alle!) auto’s vanuit elk hoekje en gaatje te bewonderen, terwijl een boeiende toevoeging debuteert in de vorm van de League-modus. Afhankelijk van je bewezen niveau neem je het hierin online op tegen anderen binnen een vastgestelde termijn. Volgens Turn 10 hebben diverse profe ionele autocoureurs een voorliefde voor Forza en kun je verwachten het in de hoogste rangen tegen hen op te nemen. Ben je niet goed genoeg? Dan kun je ook toekijken. Met deze ontwikkeling wil Forza zich langzaam maar zeker vestigen in de wereld van eSports.

Daarnaast wordt ook al geruime tijd naar de community geluisterd, met als gevolg dat in dit deel de mogelijkheden om je auto naar smaak aan te pa en en vervolgens online te delen worden verbeterd. Kleurstellingen en afstellingen konden al jaren gedeeld worden en je zelfs in-game geld opleveren, maar nu kun je jouw creaties beter volgen dan voorheen. Zo zou het toch leuk zijn om mee te krijgen dat iemand in een door jou afgestelde formuleauto een coureur uit de echte wereld heeft verslagen tijdens een allesbesli ende League-race!

Media has no description

Het zou flauw zijn om te stellen dat Turn 10 niet hard genoeg werkt aan Forza 6 om tot een echt beter product dan zijn voorganger te komen – naar aanleiding van de E3 schreven we al dat dit echt wel het geval is. Maar hoe welkom de extra content en mogelijkheden ook zijn en hoe strak de game er ook uitziet, we zijn toch benieuwd of de nieuwste Forza Motorsport meer wordt dan een nieuwe verzameling indrukwekkende technologie.

Forza Motorsport 6 verschijnt 18 september voor Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou