Waar Gran Turismo juist het slotakkoord voor de PlayStation 3 verzorgt, krijgt Forza de eer om één van de fundamenten te zijn tijdens de lancering van de Xbox One. Sinds de allereerste Gran Turismo zijn simulatieracegames er om autoliefhebbers, een doelgroep die relatief veel geld te besteden heeft, over de streep te trekken met de koop van een spelcomputer. Forza Motorsport 5 is in dat opzicht misschien wel de belangrijkste game die Microsoft zelf in de eerste fase van de nieuwe console uitbrengt.

Imperfecties

Tijdens een speciale Forza-avond in Los Angeles rijden we onze eerste rondjes. Terwijl Dan Greenawalt voor een groot publiek verkondigt dat de game formuleauto's zoals de Dallara-IndyCar en Grand Prix-wagens uit de jaren zeventig zal bevatten, sturen we verschillende supercars door een stratencircuit in Praag. Visueel is dat een spektakel vanaf het moment dat je een auto selecteert: hoewel de auto's bij monde van een ontwikkelaar niet veel meer polygonen dan de wagens in Forza Motorsport 4 bevatten, zien de gebruikte materialen er wel realistischer uit. En met realistisch bedoelen we: inclusief imperfecties. Bijvoorbeeld gebruikssporen op de remschijven van de auto's, maar ook het feit dat het licht op verschillende manieren op een auto reflecteert omdat deze is voorzien van laklagen.

In het interieur wordt die lijn voorgezet. Kijken we naar de weergave van zwart leer in een auto in Forza 5, dan lijkt hetzelfde spul in Forza 4 wel gemaakt van plastic. Bovendien reflecteert het dashboard afhankelijk van het licht in de voorruit, iets wat Shift 2: Unleashed overigens ook deed. Dat geldt ook voor gebruikssporen, merken we aan het einde van een snel rondje, wanneer duidelijk te zien is dat een auto hard gereden heeft: de oliespetters en minuscule krasjes tot flinke deuken zijn niet te missen. In het uiteindelijke spel zullen auto's na een paar rondjes boenderen ook bedekt zijn met een laag stof, wordt ons verteld.

Net als de auto's worden de circuits voor het spel gelaserscand, al is niet duidelijk of dat ook het geval is met het fictieve stratencircuit in Praag. De stad ziet er gelikt uit, compleet met dynamische schaduwen en mistigheid boven het water, maar het ontbreekt er een beetje aan levendigheid. Er staat bijvoorbeeld ook relatief weinig publiek langs de kant van de baan. Daarnaast wordt in de loop van de avond duidelijk dat Forza Motorsport 5 waarschijnlijk geen nachtraces (in tegenstelling tot de recente spin-off Forza Horizon) en ook geen weerseffecten zal bevatten. Het is duidelijk dat alle moeite op visueel vlak wordt gestoken in de weergave van de auto's en de omgevingen.

Controller feedback

Rijden in Forza Motorsport 5 is eerder een evolutie dan een revolutie. Het rijgedrag voelt herkenbaar, inclusief de iets te snelle neiging van veel auto's om te gaan glijden. We spelen eerst een paar rondjes met een Xbox One-controller en kunnen vervolgens een nog in ontwikkeling zijnde Trustmaster-stuur proberen. Juist met de controller is het fijn spelen, dankzij verfijnde trillingen die aandoen als de force feedback van een stuurwiel van de aflopende generatie. Zo voel je eerder en beter wanneer een auto uitbreekt of de remmen blokkeren, evenals hoeveel toeren de motor maakt.

Gameplaytechnisch zit de vernieuwing in iets wat we nu nog niet kunnen testen: Drivatar, een feature die jouw rijgedrag, maar ook je gebruikte auto's met aanpassingen en al, registreert en gebruikt om dat van de AI te vormen. Van die registratie merk je weinig tot niets van – je vrienden kunnen hierdoor echter tegen een soort computergestuurde versie van jou racen. Android- en iOS-game Real Racing 3 deed iets vergelijkbaars, al beperkte dit systeem zich tot het registeren en gebruiken van je tijden om AI te vormen, terwijl Forza 5 dit met veel meer facetten doet, wat een veel gedetailleerdere nabootsing oplevert.

Ook gaat het gerucht de ronde dat het Auction House en de Storefront, waarin getunede auto's, versiersels en andere zelfgecreëerde objecten verhandeld kunnen worden, niet meer aanwezig zullen zijn in Forza 5. De nadruk op een grote community lijkt daarmee iets te verminderen, al krijgen we daar Driveatar voor terug. Je kunt je afvragen of ontwikkelaar Turn 10 er niet verstandiger aan zou doen om zich meer te richten op de eerder genoemde nachtraces en weerseffecten, zaken waar veel vraag naar is vanuit Forza-liefhebbers en die ook kunnen tonen waar een nieuwe console toe in staat is. Aan de andere kant zullen veel echte autofanaten (wederom) voor de bijl gaan bij het zien van de nieuwe automodelleringen, en verwachten we in de loop der tijd meer duidelijkheid over de manier waarop Drivatar functioneert – wat in elk geval een feature lijkt te worden waar Gran Turismo 6 niet over mee kan praten.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3