Het introfilmpje begint met een prikkelende monoloog van Jeremy Clarkson. Een goede keuze, want de presentator van het Engelse autoprogramma Top Gear valt in de smaak valt bij zowel de nieuwe als oude doelgroep. Verder komt Forza 4 nieuwe gebruikers tegemoet met een nog uitgebreidere sloot aan rijhulpen. Nieuw is bijvoorbeeld de mogelijkheid om een automatische stuur- en remhulp in te schakelen.

Keuzevrijheid

Ook de infrastructuur van het spel is veranderd. In de World Tour Modus (de carrièremodus) krijg je niet langer een vaste auto, maar kun je kiezen uit een klein assortiment van hetzelfde type. In Forza 4 stijgt niet je auto in levels, maar je band met de fabrikant. Zo kun je door Ford trouw te blijven kortingen en extra credits vrijspelen. Je kunt er ook voor kiezen om met een Citroën met iets betere prestaties te rijden, maar dan moet je wel opnieuw een band opbouwen met de fabrikant opbouwen. Je wordt niet gedwongen om in een andere auto te stappen en kunt het spel in principe met één auto voltooien. Ontwikkelaar Turn 10 beseft zich dat de band met je eerste auto een hele speciale is.

In voorgaande delen reed je rondjes of van punt a naar b, maar nu is het evenementenaanbod opgeschroefd. Zo zijn onder andere multi-class-races toegevoegd. In die modus rijden verschillende autoklassen tegelijkertijd op het circuit (zoals in de 24 uur van Le Mans), waardoor je met je Ford Ka tussen de Ferrari’s en Lamborghini’s aan de start verschijnt. Minder serieus zijn de optionele evenementen. Zo moet je op het Japanse bergcircuit Fujimi Kaido een tegenstander inhalen terwijl er ook ander verkeer rondrijdt en dien je  op het Top Gear-circuit bowlingkegels om te rijden om  een highscore te verbreken.

Rijplezier

De besturing en manier waarop je wagen reageert worden nog steeds gekenmerkt door het realisme dat fans van de Forza-serie gewend zijn. Je kunt echt weer het randje opzoeken, waardoor prachtige uitremacties en het controleren van onder- en overstuur je al voor je de finish bent gepasseerd een gevoel van overwinning geven. Daarbij beloont een toegevoegd ratingsysteem iedere actie die je maakt met extra ervaringspunten, waardoor het volgen van de juiste lijn door een bocht of het vasthouden van een lange drift een uitdaging an sich wordt. En natuurlijk geldt nog altijd de Forza-regel  dat spelers die met minder hulpmiddelen spelen, meer ervaringspunten en geld bemachtigen.

Ditmaal ontbreekt de optie om de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders in de carrièremodus bij te stellen. De tegenstander gaat nu adaptief te werk. In het begin win je misschien met gemak, maar tijdens je eerste kampioenschap moet je al stevig aan de bak. Het moeilijkheidsniveau wisselt in het begin enorm, tot het adaptieve systeem voldoende over je geleerd heeft en de perfecte mate van tegenstand gevonden heeft. De AI is daarnaast een stuk agressiever geworden, al laten andere coureurs je bij bijvoorbeeld een goede uitremactie nog altijd in leven. Zelfs tijdens een multi-class-race blijft een Maserati MC12  keurig achter je Ford Ka hangen tot je een gaatje laat vallen.

Nuttig Kinect

De ondersteuning van Kinect krijgt nog niet iedereen op de banken. Vooral het met je wapperende handjes besturen van  exclusieve bolides spreekt niet iedereen aan. En dat is ook logisch, want die manier van besturen is enkel bedoeld voor de jonge spelertjes. Alle rijhulpen staan aan, je kunt geen schade berokkenen en de kunstmatige intelligentie staat op een laag pitje. Het draait in de modus  meer om het idee van racen dan het racen zelf.

De camera is daarnaast bruikbaar in de Autovista-modus, maar die werkt ook gewoon met de controller.  In de modus kun je  ongeveer 25 ongelooflijk mooie automodellen, waaronder  Spykers en Lamborghini’s, in een digitale showroom vanuit elke hoek begluren.  Je mag zelfs instappen en de motor starten. De liefhebber  kan zijn hart ophalen aan alle informatie die per wagenonderdeel op te vragen is. Het typische Top Gear-commentaar van Jeremy Clarkson is daarbij de grootste trekpleister.

Voor de fanatieke speler biedt Kinect gelukkig ook nog een werkelijk waardevolle toevoeging: headtracking. Door je hoofd licht te draaien kijk je de bocht in en kun je een betere inschatting van de ideale rijlijn maken. Je doet dat nu al vaak onbewust en valt moeilijk met een controller na te bootsen. Tot slot kun je door middel van de stembesturing door de menu’s navigeren, maar door het (nog) ontbreken van die ondersteuning in Nederland zou het zomaar kunnen dat die functie bij ons niet beschikbaar is.

Sociale aspect

In Forza 4 kun je tevens Car Clubs creëren en de auto’s in je garage met je clubleden delen. Vormgevers en tuners worden ditmaal meer bij het spel betrokken en als essentieel onderdeel van een club gezien. Hoe het belonen van mensen die niet racen in zijn werk gaat,  werd ons alleen niet duidelijk. Wel kunnen creatievelingen weer geld verdienen door hun creaties te verkopen.

Een ding staat na onze speelsessie vast: de passie voor auto’s zit tot in de kern van Forza Motorsport 4 verweven. Er is voor elke speler van elk niveau wel iets te doen, van het uren pielen op zoek naar de ideale afstelling  tot het uitdagen van de wereldtop in de meest exclusieve bolides. Het is nog even wachten op de finish op 14 oktober, maar Forza Motorsport 4 kan zomaar op de hoogste tree van het podium eindigen.