Op bovenstaande vraag hoeven we eigenlijk geen antwoord te geven, omdat iedereen wel weet hoe goed zijn voorganger, Forza Motorsport 2, wel niet is. Waar we echter wel nieuwsgierig naar zijn, is hoe ontwikkelaar Turn10 denkt Forza Motorsport 3 nog beter te maken dan deel twee. Een antwoord vinden we op de E3, waar de game voor het eerst aan het grote publiek wordt getoond.

Na het zien van de eerste beelden, valt ons direct de indrukwekkende omgeving op. In tegenstelling tot deel twee gaat Forza Motorsport 3 letterlijk en figuurlijk de hoogte in. We zien kronkelweggetjes, steile afgronden en haarspeldbochten die zo krom zijn dat de handen van een racefanaat bij het zien van de beelden direct beginnen te jeuken. Tegen de achtergrond van de bijna organisch gevormde bergen van Montserrat krijgt Forza Motorsport 3 ineens een heel andere sfeer. Niet meer dat kille, koude sfeertje van een racebaan die ergens op een braakliggend terrein is aangelegd.

Niet alleen de keuze voor een nieuwe omgeving, maar ook de grafisch verbeteringen dragen bij aan een betere race-ervaring. Zo zijn de textureresoluties vier keer zo hoog als in Forza 2. Het aantal polygonen van de auto's is zelfs tien keer zo hoog. Toch is het grafische plaatje bij een game zoals Forza 3 niet het allerbelangrijkst. Wanneer je pretendeert een simulatieracer te zijn, moet het weggevoel ook goed zijn. Om er zeker van te zijn dat je het echt het gevoel krijgt in een sportwagen zit, worden de physics van de auto met 360 frames per seconden berekend. Hierdoor wordt elke minihobbeltje, hoe snel je er ook overheen rijdt, toch waargenomen en doorgegeven door middel van trillingen en het weggedrag van je auto. Op deze manier wordt het weggedrag van de wagen bijna levensecht.

Om het allemaal nog wat realistischer te maken, voorziet de game ook in Tyre Flex-technologie. Anders gezegd: het rubber van de banden gedraagt zich zoals in het echt. Dit betekent dat naarmate de race vordert, de banden steeds zachter worden. Het gevolg is dat de banden wat schuiner gaan staan in een bocht. Zoiets ziet er niet alleen gelikt uit, het heeft bovendien een functie, omdat het oppervlakte waarmee de band de weg raakt veel groter wordt en dus meer grip krijgt. Geen overbodige luxe als je weet dat in deel drie ook een uitgebreider schademodel en de mogelijkheid om over de kop te slaan, is toegevoegd.

Volgens de makers is het trouwens een hele toer geworden om het nieuwe schademodel en de rollover-feature toe te voegen. Met een totaal van vierhonderd wagens, verdeeld over vijftig autofabrikanten, moesten de makers aan alle vijftig toestemming vragen om hun wagens sloopbaar te maken. Iets waar andere spelontwikkelaars in het verleden nog behoorlijk wat moeite mee hebben gehad. We moeten hier echter wel een kleine kanttekening bij plaatsen. De beelden van een rollover en botsingen vielen namelijk wat tegen en waren niet zo spectaculair als Turn10 ons deed geloven.

Een nieuwe feature die in de eerste instantie niet door iedere hardcoreracer met een glimlach zal worden onthaald, is de nieuwe rewind-functie. Door deze functie kun je op ieder gewenst moment het spel pauzeren, vijf seconden terug gaan in de tijd en de race op dat punt weer vervolgen. Deze optie kan oneindig gebruikt worden en levert de coureur geen enkele vorm van straf op. Dit in tegenstelling tot Racedriver Grid, waar deze feature zijn oorsprong vindt, maar maximaal slechts drie keer kan worden gebruikt.

Puristen die nu denken dat Forza 3 aan het afglijden is, kunnen zich gerust stellen: je hoeft deze optie niet te gebruiken en op de hoogste moeilijkheidsgraad is Forza 3 nog steeds een uitdagend racespel. Met alle rijdassistentie uitgeschakeld zul je meer dan bovengemiddelde racekwaliteiten moeten bezitten om als eerste over de finish te komen. Wil je het jezelf nog lastiger maken dan kun je in dit deel ook in de nieuwe cockpit-view gaan rijden. Een lastige camerapositie, maar wel eentje die er ongelooflijk goed uitziet.

Forza Motorsport 3 staat na de eerste kennismaking in ieder geval weer bovenaan ons verlanglijstje. We hebben slechts twee nieuwe racetracks gezien, maar deze zagen er zo goed uit dat we eigenlijk niet kunnen wachten tot de uiteindelijke releasedatum in oktober. De grafische verbeteringen en een waslijst aan nieuwe wagens maken het wachten alleen nog maar zwaarder. Wie zich nog bezig hield met de vraag of Forza Motorsport 2 wel verbeterd kon worden, kan nu gerust zijn. Turn10 geeft het enige juiste antwoord met Forza Motorsport 3.