Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
For Honor

For Honor (hands-on)

Online glorie

Geschreven door Thijs Barnhard op

Ubisoft heeft de laatste jaren een naam gekregen als uitgever die games volgens zo’n vast stramien maakt dat het bijna verrassend is als de Franse gigant ineens met een heel ander type spel komt aanzetten. Geen toren om te beklimmen, geen open wereld en ook geen skilltree. For Honor laat het allemaal achterwege en komt met een puur multiplayerspel zoals je dat nog niet eerder hebt gezien.

For Honor draait om een-op-een zwaardgevechten tussen krijgers die bestaan uit ridders, Vikings en samoerai. Natuurrampen hebben er volgens de fictie van het spel voor gezorgd dat verschillende volken - die elkaar natuurlijk nooit echt hebben ontmoet - ineens oog in oog met elkaar komen te staan. Met de schaarse middelen die ze nog hebben storten ze zichzelf in een nieuwe strijd tegen elkaar.

For Honor

In positie

De motivatie is afgaande op het introductiefilmpje van de alfa niet heel sterk, maar daar hoeft For Honor het ook niet van te hebben. In dit spel draait het om de zwaardgevechten die hier ook echt aanvoelen als een psychologisch spelletje waarin je de andere speler moet zien te doorgronden om hem of haar te kunnen verslaan. In plaats van alleen maar hersenloos hakken door snel knoppencombinaties in te voeren, draait het in For Honor vooral om de positie van je wapen.

Of je zwaard naar links, rechts of boven hangt is van groot belang bij iedere aanval. Val je vanaf rechts aan, dan kan je tegenstander de aanval blokkeren door zijn zwaard aan dezelfde kant te houden. De strijd verandert hierdoor behoorlijk. Niet alleen kun je niet zomaar wat zwaaien, maar moet je soms echt de actie van je tegenstander afwachten. Wisselen tussen posities, zware en lichte aanvallen en het gebruik van strategisch geplaatste duwtjes en grepen maken het verschil tussen een goede en slechte speler.

For Honor
For Honor
For Honor

Waardige warriors

Het vereist wat concentratie en met name in het begin wat oefening, maar als deze manier van spelen eenmaal klikt heeft For Honor een unieke, eigenaardige eigen flow. Een speelstand waarin je het in een afgezette arena opneemt tegen een enkele tegenstander geeft je een aardig idee, maar het beste werkt For Honor wanneer je in teamverband werkt. In Dominion moet je bijvoorbeeld drie punten op de kaart zoveel mogelijk in bezit houden om te winnen. Hierdoor ren je steeds heen en weer tussen cruciale punten op het slagveld waarin het gesprint zo nu en dan onderbroken wordt wanneer je op AI-soldaten besluit in te hakken of zodra je een waardige tegenstander tegenkomt.

Die op zichzelf al interessante gevechten krijgen een diepere laag door de subtiele verschillen in de speelbare personages. Ridders, Vikings en samoerai kunnen samen met elkaar in een team zitten, maar iedere krijger neemt zijn eigen sterke en zwakte punten mee op het slagveld. De Japanse Kensei heeft een extra sterke aanval die niet te blokkeren is terwijl de Warden aan de kant van de ridders uitblinkt in het uitvoeren van grepen en worpen. De verschillen lijken misschien niet zo groot, maar wanneer je de vechtersbazen een beetje leert kennen op het slagveld wordt al snel duidelijk wat een verschil die unieke vaardigheden kunnen maken.

For Honor

Valkuilen op het slagveld

Uniek is For Honor zeker, maar het is niet lastig om voor te stellen hoe het spel in de problemen kan komen. De alfa was, zoals dat hoort voor een soortgelijke test, nog niet helemaal in balans, maar daar schuilt het hem niet eens zozeer in. De grote vraag is of de gameplay waarin je steeds dezelfde soort zwaardgevechten uitvoert heel lang leuk blijft. Een alfa van een weekend is te kort om daar een helder antwoord op te geven.

Dan zijn er ook nog andere vlakken waar For Honor zich op moet bewijzen. Zodra meer dan twee krijgers zich in een duel mengen, krijgt de chaos toch een beetje de overhand en blijft er weinig over van de subtiele mindgames die For Honor zo tof maken. Het is lastig om een logische oplossing voor dit probleem te vinden in de complexere speelstanden, maar tijdens een duel plotseling in je rug gestoken worden is natuurlijk niet bepaald eervol.

For Honor verschijnt op de 14 februari 2017 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Hints rondom Beyond Good and Evil 2 Advertorial: Bereken je FIFA Points op Startselect
8

Reacties op: For Honor (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coola

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Nog steeds veel zin in deze tactische hack & slash. Maar alleen voor de SP, MP is niks voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @coola ik was er ook positief door verrast.. in co-op met een maat tegen de AI, ben ook niet echt van de mp, maar dat was echt tof.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @ali3n8tor

    Het was idd wel tof, maar hoop echt dat dit de mp game word die mij langer aan een mp game laat hangen. Het is in ieder geval een ubi game dat telt in ieder geval voor iets goeds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Het idee van For Honor spreekt me erg aan, maar zoals in het artikel staat vraag ik me af hoe lang het leuk lijkt. En aangezien het Ubisoft is wacht ik sowieso reviews af. Maar ben zeker benieuwd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inforza

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    "maar tijdens een duel plotseling in je rug gestoken worden is natuurlijk niet bepaald eervol."

    eervol strijden, lol.. heb je nix aan.. gwn mensen in de rug steken.. als jij t niet doet, doet iemand anders t wel bij jou en dan ben jij dood en hij niet :) hoe eervol is dat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PlagueVeritas

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Ik heb de Alpha mogen spelen. Was niet erg onder de indruk. De setting is cool, de gevechten (1 tegen 1) zijn vet, precies zoals de preview beschrijft. Wanneer je echter tegenover meer dan een opponent komt te staan is er meteen geen bal meer aan. Je legt het altijd af. Was er na een uurtje spelen dan ook klaar mee…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Die 1vs2,3,4 zijn juist super vet. Je hoeft alleen maar even te verdedigen zodat je revenge meter vol loopt, zodra die vol is (En die gaat echt super snel vol als je aan het blokken ben tegen meerdere tegenstanders) activeer je revenge op moment dat ze je willen steken, vallen ze op de grond, en kan je ze makkelijk af maken. Tuurlijk, je verliest wel eens en het lukt niet altijd, maar als je cool blijft en de stun blocked en alle aanvallen is het best makkelijk. Moet wel goede reflexen hebben natuurlijk :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DGM

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Waarom duurt wachten zo lang :(

    Heerlijke game dit. Wel pittig.

    (Tip aan redactie; zet de taal rechts op de taakbalk op NL en je kunt weer -één- typen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.