Flower laat je de wind onder je hoede nemen, al kan dit door de omvang meer een briesje genoemd worden. Het doel in Flower is om grijze en dorre gebieden om te toveren tot de meest idyllische plekjes. Dit doe je door nabijgelegen bloemen te benaderen en de bladeren los te blazen van de steel, wat gebeurt door in de nabijheid van de bloem op een willekeurige knop te drukken.

Vervolgens is het de bedoeling dat er naar een volgende bloemengroep gereisd wordt om het riedeltje nogmaals te herhalen. Zodoende wordt de grauwe wereld van Flower langzamerhand omgezet in een kleurrijk paradijs. En aangezien de losgeblazen bladeren meegevoerd worden in de windstroom, wordt het beeldscherm binnen de kortste keren gevuld met een enorme stoet aan kleurrijke blaadjes. Daarbij is het ook mogelijk om naast de hoofdmissie, als het al zo genoemd mag worden, wat zijopdrachtjes te volbrengen. Deze bestaan vooral uit het verzamelen van bloemen die niet direct van belang zijn voor de wederopbloei van de wereld, maar de stoet aan bladeren wel van de nodige extra kleuren voorziet. Een simpel concept, dat op papier niet al te veel tot de verbeelding spreekt.

Het tegendeel is echter waar, want juist deze opzet maakt van Flower een uniek project. Hoofdverantwoordelijke hiervoor is de besturing. Deze legt de nadruk namelijk op de bewegingssensoren. Door te bewegen met de SIXAXIS-controller laat je de wind door de gebieden stromen. Middels de actieknoppen is het mogelijk om de windkracht te versterken. De besturing is zeer intuïtief en past uitstekend bij het afwijkende spelprincipe. Bovendien reageert het spel zeer precies op je bewegingen. Dit is overigens geen overbodige luxe, aangezien de wind geregeld behoorlijke snelheden haalt.

Dat je daarnaast niet af kunt gaan en er geen enkele sprake is van een tijdslimiet, draagt ook bij aan het unieke karakter van Flower. Het spel laat je los in een prachtig vormgegeven natuurgebied, zonder de speler nare verplichtingen op te leggen of de sessie te onderbreken als het even niet volgens wens verloopt. Toch komen de essentie en de thematiek van het spel goed tot hun recht. Al snel komt naar voren dat de spelwereld van Flower in wezen een afspiegeling is van de daadwerkelijke wereld. De kleurloze gebieden zijn immers in verband te brengen met de huidige milieuproblematiek, waar al dan niet met opzet op ingespeeld wordt.

De previewversie omhelsde een drietal gebieden, elk met een geheel eigen insteek. Zo was er een gebied dat zich situeerde in een uitgestrekt weiland en kon er even later gevlogen worden door een gebergte waar de bloemen slechts mondjesmaat te vinden waren. En waar je in het weiland nog de volledige controle had over de windstromen, wordt je in het laatstgenoemde gebied als het ware door het level geblazen en draaide het zo goed als volledig om het bijsturen van de wind. Spijtig genoeg waren alle gebieden in minder dan een kwartiertje te doorlopen. Dit neemt echter niet weg dat ze stuk voor stuk naar meer smaakten.

Al met al kan gesteld worden dat deze previewversie een interessante ontmoeting was met een minstens net zo interessant spel. Door het unieke spelconcept en het gebruik van de bewegingssensoren is Flower een project met zeer veel potentie. Hopelijk kan de uiteindelijke versie deze potentie waarmaken. Dan is er medio februari in ieder geval al een uitstekende reden om de bloemetjes buiten te zetten.