Wie dacht dat er uit Finland enkel uiterst secure voetballers als Jari Litmanen komen, wordt op zijn plek gezet als we tot de ontdekking komen dat er een zeer kundige ontwikkelaar in het Noord-Europese land gevestigd is. BugBear Interactive wist ons in 2001 te verra en met een degelijke race game, genaamd Rally Trophy. Hoewel het spel het op het gebied van realisme het niet kon winnen van de Colin McRae serie, waren veel gamers geïntere eerd in het potentieel van de game. Het is dan ook Rally Trophy dat aan de basis staat van FlatOut.
Na Rally Trophy begon het team van BugBear met het brainstormen voor een mogelijke volgende game. Hierbij kwam men tot de conclusie dat het FPS genre de laatste jaren flink geëvolueerd is door de komst van, en nu komt het magische woord, interactiviteit met de tegenstanders en de omgeving. Het racing genre daarentegen, had niets van deze hype meegekregen. En dus werkte men een idee uit waarin de interactiviteit met andere weggebruikers en de omgeving centraal stond.
Niet alleen de speler bepaald wat er op het wegdek gebeurd, ook de omgeving en de tegenstanders spelen een rol; hun acties beïnvloeden het verdere verloop van de race. Knalt er bijvoorbeeld iemand vol tegen de omheining aan, en vliegt er daardoor een rubberen band midden op het wegdek, dan zul je de volgende ronde uit moeten kijken voor deze band. Hetzelfde geldt voor de rest van de omgeving, die tot op de polygoon nauwkeurig gesloopt kan worden. Door deze interactiviteit spelen ook de physics een erg grote rol. Het is natuurlijk leuk als er een band op de weg ligt, maar wat heb je eraan als je auto hierdoor niet of nauwelijks uit balans raakt.
Het interactieve karakter van de game speelt natuurlijk ook een rol in het racen op zich. Je kunt de auto's van je tegenstanders volledig aan gort rijden, waarna de onderdelen op de weg blijven liggen en de grootste crashes kunnen ontstaan. BugBear heeft het beuken echter niet op een 100% arcade manier doorgevoerd; niet het rammen maar het racen staat centraal en er zal er nauwkeurig met de destructieve opties omgegaan moeten worden. In de multiplayer optie daarentegen, zal het beuk- en ramwerk in een aantal van de modes wel een grote rol krijgen. Zo heeft men al de Last Man Standing mode aangekondigd, waarin het zaak is om alle tegenstanders compleet naar de malle moeren te rijden en zelf als laatste over te blijven.