Final Fantasy XIV (hands-on) | Gamer.nl

Final Fantasy XIV (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De game begint wel met het maken van een personage. Je kiest een ras en een kla e maar vervolgens ben je vrij om met hetzelfde personage de andere kla en te verkennen. De kla en van Final Fantasy XIV staan namelijk niet vast maar zijn gebonden aan het wapen dat je op dat moment draagt. Start je als boogschutter maar wil je eigenlijk wel even de magiër uithangen, dan kan dat door een staf te gebruiken.  Je bouwt je personage dan ook op twee verschillende manieren uit. Het level van je personage stijgt als in een willekeurige andere RPG, maar daarnaast is er nog een skill level dat per kla e verschilt. Je zal ze dus ook allemaal van de grond af aan opbouwen.

Beperking of slimme zet?

Square-Enix heeft de hele game hier op afgesteld. Je kan een willekeurige kla e acht uur gebruiken (niet onafgebroken gelukkig) voordat de ervaringspunten die je verkrijgt minder worden. Vanaf dat moment wordt de hoeveelheid ervaringspunten de zeven uur erna langzaam afgebouwd tot je de kla e nauwelijks nog kunt laten groeien. Stel dus dat je een tegenstander afmaakt en hier hooguit 400 ervaringspunten voor kan krijgen. De eerste acht uren zal je dan netjes 400 ervaringspunten krijgen voor iedere overwinning. Maar na de acht uren zul je merken dat het ieder uur minder wordt. Het is de bedoeling dat je kla en afwi elt, omdat je voor een andere kla e wel weer de volle mep aan ervaringspunten krijgt. Tot die acht uren weer op zijn, uiteraard. Na een week worden alle timers teruggedraaid en kun je weer met al je kla en 100% aan ervaringpunten verdienen.

Het lijkt erop dat Square-Enix de spelers tegenhoudt om de game überhaupt te spelen. In zekere zin is dat ook wel zo. Je mag toch zelf wel bepalen hoe lang je de game speelt en als welke kla e? Je betaalt er tenslotte maandelijks een flink bedrag voor. Toch is de keuze van Square-Enix niet zo heel vreemd. Het zorgt er namelijk zeker voor dat je gaat experimenteren met alle mogelijkheden. Het gaat niet zozeer om zo snel mogelijk naar het einde van de game te komen, maar veel meer om de reis er naartoe. Overigens is Square-Enix nog altijd bezig om het systeem te balanceren, zodat spelers met veel vrije tijd zich niet beperkt hoeven te voelen. Het is dus nog even afwachten of het systeem in de huidige vorm zal blijven bestaan als de game eenmaal uitgebracht is.

Voortgang

Om ervaringspunten te verdienen, kun je uiteraard mi ies aangaan. Het mi iesysteem is opgedeeld in verhaalmi ies en zogenaamde 'guildleves'. Verhaalmi ies worden ingeleid door mooie tu enfilmpjes die daadwerkelijk het verhaal op een spannende manier overbrengen, in tegenstelling tot de vaak statische tekstblokken van opdrachtgevers in andere online RPG's. Wel kennen veel tu enfilmpjes nog geen ingesproken teksten.

Guildleves zijn de zijmi ies. Deze neem je aan bij een gilde en vervolgens ren je naar het dichtstbijzijnde kristal om de mi ie te starten. De mi ie moet je binnen een bepaalde tijd volbrengen. Deze komen vaak wel op hetzelfde neer en zijn bekend voor iedereen die wel eens een online RPG heeft gespeeld: slacht een x aantal van <monster>, of vindt x aantal van het voorwerp dat achtergelaten wordt door <monster>. Tevens zijn er speciale craft-guildleves die afgestemd zijn op het craftingsysteem in de game, waarmee je dus je eigen voorwerpen en uitrusting kan samenstellen.

Het leuke aan guildleves is dat je ze in groepsverband zo vaak kan doen als je wil. Het is tevens de enige manier om guildleves te blijven spelen, omdat je er in je eentje maar acht per twee dagen mag doen. Wederom zorgt Square-Enix er voor dat je niet te snel door de game heen vliegt, maar het spoort ook aan om te gaan samenwerken. Hoe groter de groep, hoe hoger je de moeilijkheidsgraad van deze mi ies kan zetten... en hoe groter de beloningen zijn.

Werk aan de winkel

De game draait nu al een tijdje in open bèta en op technisch gebied is er zeker nog het een en ander op aan te merken. Naast een onfunctioneel updatesysteem, dat je zonder blikken of blozen dagenlang laat wachten tot de updates gedownload zijn, zitten er nog erg veel bugs in de game en is er sprake van veel lag. Spelers klagen ook ma aal over willekeurige crashes en de vervelende controls, waarbij de game enkel met een controller lekker lijkt te spelen. Dat de game een consoleachtige besturing kent is niet zo gek als je je bedenkt dat de game nog op de PlayStation 3 uit moet komen, maar dat mag natuurlijk geen excuus zijn om PC-spelers op te zadelen met een interface die niet lekker te besturen is met muis en toetsenbord.

Maar goed, de game is in open bèta om dit soort problemen op te sporen en Square-Enix sleutelt er nog elke dag aan. Er is dus nog even tijd om dit soort fouten aan te pakken voor de game uit komt. Over enkele weken komt de game echter al uit en het is daardoor nog maar de vraag of het Square-Enix zal lukken om op tijd alles aan te pakken. We hopen het van harte, want de game heeft zeker de potentie om veel spelers aan zich te binden. Niet alleen omdat het een Final Fantasy-titel is, maar ook omdat het een game is die eens niet een World of Warcraft-kloon wil zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou