Nog niet zo heel lang geleden verscheen Final Fantasy XII op de PlayStation 2, een dijk van een spel dat we terecht beloonden met de maximumscore. Niet alleen wij, maar ook de rest van de schrijvende pers was over het algemeen laaiend enthousiast over de kwaliteit van deeltje twaalf in de bekende RPG-reeks. Het is dan ook begrijpelijk dat de verwachtingen omtrent Final Fantasy XII: Revenant Wings op z'n zachtst gezegd hooggespannen zijn. Het duurt nog even voor we in Europa met deze toekomstige DS-titel aan de slag zullen mogen gaan, maar wij kijken al vooruit naar deze verrassend frisse handheldgame.

De verhaallijn van Final Fantasy XII: Revenant Wings speelt zich af in dezelfde wereld als die van Final Fantasy XII, wat dus wil zeggen dat we niet alleen voor de tweede keer op pad mogen met bekende gezichten als Vaan, Penelo en Fran, maar ook opnieuw Ivalice een bezoekje mogen brengen. Toch blijft het daar niet bij; Square Enix belooft ons dat er nog een heleboel nieuwe personages hun opwachting zullen maken en dat er enkele verrassende dingen zullen gebeuren. Het grote verschil qua verhaallijn tussen Revenant Wings en Final Fantasy XII blijkt uit de manier waarop de speler het plot ontdekt.

De DS-game is namelijk opgedeeld in allemaal hoofdstukken die stuk voor stuk uitgespeeld dienen te worden. Aan het begin en einde van elk hoofdstuk wordt het merendeel van het verhaal telkens uit de doeken gedaan, vaak door gebruik te maken van CGI-cutscènes die qua kwaliteit te vergelijken zijn met die van Final Fantasy III. Het is wat spijtig dat de stemacteurs uit Final Fantasy XII niet zijn ingeschakeld om de dialogen in te spreken: het spel is niet voorzien van ingesproken stukken tekst. Doordat Revenant Wings gebruik maakt van hoofdstukken om de verhaallijn uit de doeken te doen ziet het er naar uit dat het spel wat minder episch zal gaan aanvoelen dan zijn grote PS2-broer, waarin we eerder constant in aanraking kwamen met het verhaal. Dit wil echter niet zeggen dat Revenant Wings minderwaardig zal aanvoelen ten opzichte van Final Fantasy XII, maar een handheld lijkt zich nu eenmaal wat beter aan korte maar krachtige verhaalstukjes te ontlenen in de plaats van lang uitgerekte tirades weer te moeten geven.   Wat nog opvallender dan het verkapte verhaal is zijn de nogal vernieuwende gameplay-elementen die in Final Fantasy XII: Revenant Wings terug te vinden zijn, vooral dan de manier waarop gevechten zullen verlopen. Het is duidelijk dat Square Enix niet simpelweg het (degelijke) systeem uit Final Fantasy XII wil overnemen, dat zou wat te simpel en gemakzuchtig geweest zijn. Voorheen zagen we deze manier van denken ook al opduiken tijdens het spelen van FFX-2, het rechtstreekse vervolg op Final Fantasy X, waarin de gameplay uit deeltje tien opeens werd uitgebreid met een gemoderniseerde versie van het Job-systeem dat we onder andere kennen uit het recente Final Fantasy III. De uitvoering bleek uiteindelijk niet volledig geslaagd te zijn, maar het ziet ernaar uit dat de Japanse ontwikkelaar met Revenant Wings wél de goede kant aan het uitgaan is. In tegenstelling tot de meeste Final Fantasy-delen kan Revenant Wings eerder gezien worden als een real-time strategy spel. Een nogal vreemde bewering, maar eens je te horen krijgt hoe de gevechten plaatsvinden wordt het duidelijk dat Square Enix goed heeft gekeken naar het RTS-genre. Om te beginnen bestaat je team niet langer uit een select groepje krijgers, maar bevinden er zich op het scherm al snel vijftien verschillende eenheden die jij allemaal moet zien te commanderen! Het is, zoals in Final Fantasy XII, nog steeds mogelijk om elk personage op het speelveld individueel te besturen, maar simpeler is het als je je team indeelt in kleinere groepjes. Dit doe je door gebruik te maken van de stylus in combinatie met het touchscreen van de DS. Met het pennetje in de hand kun je namelijk, net zoals je dat op de PC met je muis zou doen, een rechthoek over de gewenste eenheden slepen waardoor je ze allemaal in één keer selecteert. Eens dat gelukt is kun je in een handomdraai de hele groep dezelfde opdracht geven, een manier van spelen die je heel wat tijd zal besparen.

Nog leuker is het echter dat je team niet uitsluitend zal bestaan uit personages die een belangrijke rol spelen in het verhaal, ook allerlei monsters zullen je te hulp schieten. Deze hulpjes zijn tijdens gevechten op te roepen door gebruik te maken van portalen die op het speelveld verspreid staan. Er zijn verschillende soorten portalen met elk een specifieke kleur. Naargelang welke portaal je gebruikt zal de speler andere monsters kunnen oproepen, met elk natuurlijk hun eigen specifieke zwakten en sterkten. Square Enix liet op de Square Enix Party trouwens nog weten dat Final Fantasy XII: Revenant Wings het eerste spel uit de reeks zal zijn waarin het oproepen van monsters zo'n grote rol zal spelen. Natuurlijk zijn de vaardigheden van Vaan en zijn vrienden nog steeds van groot belang (we hebben al een paar erg leuke speciale aanvallen mogen aanschouwen) maar het zal hard nodig zijn om van tijd tot tijd wat monsters op te roepen om extra weerwerk te bieden tegen de vijand.  Wat blijkbaar wel zal terugkeren uit Final Fantasy XII zijn het bejubelde Gambit-systeem en het License Board, al zullen de twee elementen binnen Revenant Wings in een versimpelde versie aanwezig zijn. Het is bijvoorbeeld nog steeds mogelijk om tijdens de strijd personages bepaalde acties op te leggen die ze automatisch zullen uitvoeren, zoals dat ook al op PS2 kon. Het automatiseren van gevechten zal echter niet zo diepgaand verlopen als in Final Fantasy XII, waarin je tot in detail elk mannetje een cluster van acties kon laten ondernemen. Ook het License Board zal in Revenant Wings in een lichtjes andere, meer toegankelijke manier aanwezig zijn en heeft ook een andere naam gekregen: License Ring. Het is niet langer zo dat je na elk gevecht, zoals in Final Fantasy XII, een bepaald aantal License Points zult toegewezen krijgen, Revenant Wings introduceert een beloning in de vorm van magische stenen. Deze stenen moet je op de License Ring inzetten om nieuwe monsters te ontgrendelen die je later kunt inzetten tijdens gevechten. Het doet wat denken aan een mix tussen Final Fantasy en Pokémon, en laat dat nou net twee van de bestverkochte spelreeksen ooit zijn! Naast een verfrissend nieuwe aanpak van de manier waarop gevechten zullen verlopen zal Final Fantasy XII: Revenant Wings nog enkele leuke dingen bevatten. Wat dacht je bijvoorbeeld van de mogelijkheid om volledig zelf wapens te creëren aan de hand van allerlei materialen, de een al wat schaarser dan de ander? Natuurlijk moet je eerst een plan zien te bemachtigen waarop te lezen staat welke dingen je precies nodig gaat hebben om dat ene ultieme wapen te smeden. Verwacht wordt dat er een hele hoop verschillende plannen in het spel aanwezig zullen zijn die elk een andere combinatie aan materialen zullen vereisen om items te kunnen maken. De toevoeging van dit lichtjes verdoezeld verzamelelement zou ervoor kunnen zorgen dat spelers steeds weer terug naar bepaalde gebieden zullen moeten terugkeren om dat ene stukje materiaal te gaan zoeken om het nieuwe wapen te maken, wat kan resulteren in een aanzienlijke verlenging van de tijd die je aan Final Fantasy XII: Revenant Wings zult spenderen.   Het is nog wat te vroeg om nu al te verkondigen dat Revenant Wings een regelrechte klassieker gaat worden, daarvoor weten we nog niet genoeg, maar alles wijst ernaar dat Square Enix alleszins een toffe RPG zal afleveren. Niet alleen ziet de game er ronduit magnifiek uit (de screenshots spreken voor zich), maar ook lijkt het alsof de gameplay lekker fris zal aanvoelen waardoor zelfs gamers die niet zo'n grote fan zijn van het soms wat saaie RPG-genre aan hun trekken zullen komen. Er blijven echter nog wat vragen bestaan, zoals wat Square Enix precies van plan is met de WiFi-mogelijkheden die de DS te bieden heeft, als er überhaupt al plannen zouden bestaan. Ook moeten we nog afwachten of het gebruik van de stylus tijdens gevechten wel echt zo lekker zal verlopen als men ons doet geloven. Wanneer we antwoord op deze vragen kunnen geven en een finaal oordeel kunnen vellen is op dit moment nog onduidelijk, Square Enix heeft nog steeds niet laten weten wanneer wij precies met Revenant Wings aan de slag kunnen gaan.Eerder verschenen delen binnen de Square Enix Special:Square Enix Special deel 1Crisis Core: Final Fantasy VII