Final Fantasy XII: Revenant Wings (hand-off) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Nog niet zo heel lang geleden verscheen FinalFantasy XII op de PlayStation 2, een dijk van een spel dat we terecht beloondenmet de maximumscore. Niet alleen wij, maar ook de rest van de schrijvende perswas over het algemeen laaiend enthousiast over de kwaliteit van deeltje twaalfin de bekende RPG-reeks. Het is dan ook begrijpelijk dat de verwachtingenomtrent Final Fantasy XII: Revenant Wings op z'n zachtst gezegd hooggespannenzijn. Het duurt nog even voor we in Europa met deze toekomstige DS-titel aan deslag zullen mogen gaan, maar wij kijken al vooruit naar deze verra end fri ehandheldgame.

Deverhaallijn van Final Fantasy XII: Revenant Wings speelt zich af in dezelfdewereld als die van Final Fantasy XII, wat dus wil zeggen dat we niet alleenvoor de tweede keer op pad mogen met bekende gezichten als Vaan, Penelo en Fran,maar ook opnieuw Ivalice een bezoekje mogen brengen. Toch blijft het daar nietbij; Square Enix belooft ons dat er nog een heleboel nieuwe personages hunopwachting zullen maken en dat er enkele verra ende dingen zullen gebeuren.Het grote verschil qua verhaallijn tu en Revenant Wings en Final Fantasy XIIblijkt uit de manier waarop de speler het plot ontdekt.

De DS-game isnamelijk opgedeeld in allemaal hoofdstukken die stuk voor stuk uitgespeelddienen te worden. Aan het begin en einde van elk hoofdstuk wordt het merendeelvan het verhaal telkens uit de doeken gedaan, vaak door gebruik te maken vanCGI-cutscènes die qua kwaliteit te vergelijken zijn met die van Final FantasyIII. Het is wat spijtig dat de stemacteurs uit Final Fantasy XII niet zijningeschakeld om de dialogen in te spreken: het spel is niet voorzien vaningesproken stukken tekst. Doordat Revenant Wings gebruik maakt van hoofdstukkenom de verhaallijn uit de doeken te doen ziet het er naar uit dat het spel watminder episch zal gaan aanvoelen dan zijn grote PS2-broer, waarin we eerderconstant in aanraking kwamen met het verhaal. Dit wil echter niet zeggen datRevenant Wings minderwaardig zal aanvoelen ten opzichte van Final Fantasy XII,maar een handheld lijkt zich nu eenmaal wat beter aan korte maar krachtigeverhaalstukjes te ontlenen in de plaats van lang uitgerekte tirades weer temoeten geven. Wat nogopvallender dan het verkapte verhaal is zijn de nogal vernieuwende gameplay-elementendie in Final Fantasy XII: Revenant Wings terug te vinden zijn, vooral dan demanier waarop gevechten zullen verlopen. Het is duidelijk dat Square Enix nietsimpelweg het (degelijke) systeem uit Final Fantasy XII wil overnemen, dat zouwat te simpel en gemakzuchtig geweest zijn. Voorheen zagen we deze manier vandenken ook al opduiken tijdens het spelen van FFX-2, het rechtstreekse vervolgop Final Fantasy X, waarin de gameplay uit deeltje tien opeens werd uitgebreidmet een gemoderniseerde versie van het Job-systeem dat we onder andere kennenuit het recente Final Fantasy III. De uitvoering bleek uiteindelijk nietvolledig geslaagd te zijn, maar het ziet ernaar uit dat de Japanse ontwikkelaarmet Revenant Wings wél de goede kant aan het uitgaan is.Integenstelling tot de meeste Final Fantasy-delen kan Revenant Wings eerdergezien worden als een real-time strategy spel.Een nogal vreemde bewering, maar eens je te horen krijgt hoe de gevechtenplaatsvinden wordt het duidelijk dat Square Enix goed heeft gekeken naar hetRTS-genre. Om te beginnen bestaat je team niet langer uit een select groepjekrijgers, maar bevinden er zich op het scherm al snel vijftien verschillendeeenheden die jij allemaal moet zien te commanderen! Het is, zoals in FinalFantasy XII, nog steeds mogelijk om elk personage op het speelveld individueelte besturen, maar simpeler is het als je je team indeelt in kleinere groepjes.Dit doe je door gebruik te maken van de stylus in combinatie met hettouchscreen van de DS. Met het pennetje in de hand kun je namelijk, net zoalsje dat op de PC met je muis zou doen, een rechthoek over de gewenste eenhedenslepen waardoor je ze allemaal in één keer selecteert. Eens dat gelukt is kun jein een handomdraai de hele groep dezelfde opdracht geven, een manier van spelendie je heel wat tijd zal besparen.

Nog leukeris het echter dat je team niet uitsluitend zal bestaan uit personages die een belangrijkerol spelen in het verhaal, ook allerlei monsters zullen je te hulp schieten.Deze hulpjes zijn tijdens gevechten op te roepen door gebruik te maken vanportalen die op het speelveld verspreid staan. Er zijn verschillende soortenportalen met elk een specifieke kleur. Naargelang welke portaal je gebruikt zalde speler andere monsters kunnen oproepen, met elk natuurlijk hun eigenspecifieke zwakten en sterkten. Square Enix liet op de Square Enix Party trouwensnog weten dat Final Fantasy XII: Revenant Wings het eerste spel uit de reekszal zijn waarin het oproepen van monsters zo'n grote rol zal spelen. Natuurlijkzijn de vaardigheden van Vaan en zijn vrienden nog steeds van groot belang (wehebben al een paar erg leuke speciale aanvallen mogen aanschouwen) maar het zalhard nodig zijn om van tijd tot tijd wat monsters op te roepen om extraweerwerk te bieden tegen de vijand. Watblijkbaar wel zal terugkeren uit Final Fantasy XII zijn het bejubeldeGambit-systeem en het License Board, al zullen de twee elementen binnenRevenant Wings in een versimpelde versie aanwezig zijn. Het is bijvoorbeeld nogsteeds mogelijk om tijdens de strijd personages bepaalde acties op te leggendie ze automatisch zullen uitvoeren, zoals dat ook al op PS2 kon. Hetautomatiseren van gevechten zal echter niet zo diepgaand verlopen als in FinalFantasy XII, waarin je tot in detail elk mannetje een cluster van acties konlaten ondernemen. Ook het License Board zal in Revenant Wings in een lichtjesandere, meer toegankelijke manier aanwezig zijn en heeft ook een andere naam gekregen:License Ring. Het is niet langer zo dat je na elk gevecht, zoals in FinalFantasy XII, een bepaald aantal License Points zult toegewezen krijgen,Revenant Wings introduceert een beloning in de vorm van magische stenen. Dezestenen moet je op de License Ring inzetten om nieuwe monsters te ontgrendelendie je later kunt inzetten tijdens gevechten. Het doet wat denken aan een mixtu en Final Fantasy en Pokémon, en laat dat nou net twee van de bestverkochtespelreeksen ooit zijn! Naast eenverfri end nieuwe aanpak van de manier waarop gevechten zullen verlopen zalFinal Fantasy XII: Revenant Wings nog enkele leuke dingen bevatten. Wat dachtje bijvoorbeeld van de mogelijkheid om volledig zelf wapens te creëren aan dehand van allerlei materialen, de een al wat schaarser dan de ander? Natuurlijkmoet je eerst een plan zien te bemachtigen waarop te lezen staat welke dingenje precies nodig gaat hebben om dat ene ultieme wapen te smeden. Verwacht wordtdat er een hele hoop verschillende plannen in het spel aanwezig zullen zijn dieelk een andere combinatie aan materialen zullen vereisen om items te kunnen maken.De toevoeging van dit lichtjes verdoezeld verzamelelement zou ervoor kunnenzorgen dat spelers steeds weer terug naar bepaalde gebieden zullen moetenterugkeren om dat ene stukje materiaal te gaan zoeken om het nieuwe wapen temaken, wat kan resulteren in een aanzienlijke verlenging van de tijd die je aanFinal Fantasy XII: Revenant Wings zult spenderen. Het is nogwat te vroeg om nu al te verkondigen dat Revenant Wings een regelrechtekla ieker gaat worden, daarvoor weten we nog niet genoeg, maar alles wijsternaar dat Square Enix alleszins een toffe RPG zal afleveren. Niet alleen zietde game er ronduit magnifiek uit (de screenshots spreken voor zich), maar ooklijkt het alsof de gameplay lekker fris zal aanvoelen waardoor zelfs gamers dieniet zo'n grote fan zijn van het soms wat saaie RPG-genre aan hun trekkenzullen komen. Er blijven echter nog wat vragen bestaan, zoals wat Square Enixprecies van plan is met de WiFi-mogelijkheden die de DS te bieden heeft, als erüberhaupt al plannen zouden bestaan. Ook moeten we nog afwachten of het gebruikvan de stylus tijdens gevechten wel echt zo lekker zal verlopen als men onsdoet geloven. Wanneer we antwoord op deze vragen kunnen geven en een finaaloordeel kunnen vellen is op dit moment nog onduidelijk, Square Enix heeft nogsteeds niet laten weten wanneer wij precies met Revenant Wings aan de slag kunnengaan.Eerder verschenen delen binnen de Square Enix Special:Square Enix Special deel 1Crisis Core: Final Fantasy VII
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou