Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Final Fantasy 15

Final Fantasy 15

Vier vrienden in een patserkar redden de wereld

Geschreven door Harry Hol op

Het Final Fantasy-merk heeft al een aantal jaren geleden zijn glans verloren. Ooit was het verschijnen van een nieuwe game in de reeks een evenement. Het was een gouden standaard en de reden dat jrpg’s groots doorbraken in het Westen. Maar op een zeker moment raakte Square Enix de weg kwijt. Alsof de ontwikkelaar zelf niet meer wist wat hun spellen zo bijzonder maakte.

Symptomatisch is de uitspraak van game director Yoshinore Kitase, dat hij voor de inspiratie van Final Fantasy XIII keek naar first-person shooters, om het Westerse publiek beter te bereiken. Wist hij dan niet dat de fans van Final Fantasy juist de unieke Japanse ideeën zo waardeerden?

De Final Fantasy XIII-trilogie (oftewel de ‘Lightning-trilogie’) bleek dan ook niet aan de hooggespannen verwachtingen te voldoen. Nee, écht slecht waren de games niet. Maar Final Fantasy verdiende méér dan ‘best oké’.

Final Fantasy 15

Na deze jarenlange dip is het onmogelijk om Final Fantasy XV in een vacuüm te zien. Het draagt de naam van illustere voorgangers en dat roept toch die sprank hoop op: is dít een terugkeer naar de gouden tijd? Onze hands-on met een vroege, speelbare code laat zien dat er inderdaad reden is voor optimisme. De ziel van de oude Final Fantasy’s is onmiskenbaar aanwezig. Er is die unieke fusie van Fantasy en moderne techniek. Er is een grafisch indrukwekkende wereld. Maar ook hebben de ontwikkelaars een aantal vreemde keuzes gemaakt, zowel qua verhaal (wat we niet spoilen) als qua gameplay.

Vuur

Het spel begint uitermate verwarrend in wat lijkt op een baasgevecht. Je hebt controle over hoofdpersoon Noctis, terwijl om je heen van alles ontploft. Je kunt niet vechten, het is volkomen onduidelijk wat er van je wordt verwacht en na enkele minuten chaos schakelt de game plots over naar “eerder” en begint het spel echt. De zorgen van de eerste momenten verdwijnen al snel, als het eigenlijke spel begint en je kennismaakt met de hoofdpersoon, prins Noctis, troonopvolger van het koninkrijk Lucis. Samen met zijn lijfwachten/vrienden gaat Noctis op reis naar zijn aanstaande bruid.

Final Fantasy 15
Final Fantasy 15
Final Fantasy 15

Het woord ‘reis’ komt nu eens werkelijk tot zijn recht in deze rpg. Het contrast kan niet groter zijn tussen deze nieuwe Final Fantasy en de eindeloze, lineaire weg van van Final Fantasy XIII. XV is een open wereld-game, opgedeeld in zones. Elke zone is zo groot dat het heel lang zou duren om er te voet doorheen te lopen. Dat is ook de reden dat je een auto tot je beschikking hebt. Deze is overigens aan het begin van de game defect en je eerste doel is deze weer aan de praat krijgen. Het knappe van deze intro is dat je daarmee niet alleen je auto ‘verdient’, maar hem meteen ook enorm waardeert als je heb hebt. Het is overduidelijk dat rijden in deze game geen overbodige luxe is.

Het rijden gaat automatisch. Dat betekent dat je een einddoel moet selecteren op de kaart en het duurt vervolgens enkele minuten in echte tijd voor je er aankomt. Je kunt de reistijd niet overslaan. Op papier klinkt dit wellicht vreselijk saai, maar in de praktijk zorgt dit systeem ervoor dat de wereld groot blijft aanvoelen. Want hoewel een fast-travel systeem wel heel handig is, maakt het een spelwereld ook triviaal.

Tijdens de rit kun je overigens stoppen wanneer je wilt, om zijopdrachten uit te voeren, monsters te jagen of schatten te vinden. En later in het spel krijg je de mogelijkheid om zelf te sturen. Hierbij blijft de auto ‘op rails’ rijden, maar bepaal je zelf welke route je neemt door afslagen te kiezen en je snelheid te bepalen. De auto is echt niet te besturen als in GTA of in soortgelijke titels.

Chaos

De reis voert langs diverse vreemde figuren en opdrachten, waarbij je uiteraard ook moet vechten. Hier valt helaas nog steeds het een en ander op aan te merken. Vechten doe je door de cirkelknop (PlayStation 4) ingedrukt te houden. Je valt dan de geselecteerde tegenstander aan. Met vierkantje blokkeer je een aanval. Notic kan van wapen wisselen wanneer hij dat wil en daarmee het soort aanval veranderen. In open plekken met een handvol tegenstanders is dit systeem prima, maar in kleine ruimtes raak je al snel het overzicht kwijt. Het voelt dan opeens als puur mazzel als je de vijand van je keuze verslaat.

Daar komt dan ook nog een teleportsysteem bij, wat niet prettig werkte in onze vroege versie. Tijdens gevechten kun je in een flits naar de vijand teleporteren en een klap uitdelen. Dat werkt goed. Maar er zijn ook speciale tactische posities in de omgeving die aangegeven worden met een blauw icoon. Noctis kan daar in theorie naartoe warpen om vanaf dat punt weer aan te vallen. Denk aan een overhangende boomtak of een hoge rotspunt. Helaas lukte het ons niet om die plekken te selecteren. Opnieuw leek het puur toeval of we naar die plek konden warpen. We weten niet of dit een bug is of dat we zelf gewoon nog niet snappen hoe het wel moet. Het spel gaf ons geen uitleg.

Final Fantasy 15
Final Fantasy 15

Tijdens het vechten en het volbrengen van missies verdien je uiteraard weer ervaringspunten, maar die krijg je pas op het moment dat je met je gezelschap een kamp opslaat. Op diverse plekken in de wereld kun je je tent opzetten, waar je dan kunt overnachten. Dat is deels omdat ’s nachts de monsters veel sterker zijn, maar vooral omdat je dan pas nieuwe levels krijgt en de daarmee gepaard gaande actiepunten. Die laatste gebruik je om nieuwe krachten vrij te spelen, op een ‘bord’ dat te vergelijken is met dat uit Final Fantasy X: een nieuwe kracht opent de paden naar weer andere krachten die meer punten kosten.

Wereld

De algehele sfeer van XV is een soort magisch realisme. De personages dragen fantasykleding en vechten met zwaarden, maar hebben smartphones, moderne auto’s en andere gemakken. Het is een originele wereld die doet denken aan die van Final Fantasy VIII. Er zitten enorm veel details in alle voorwerpen, van de remlichten op de auto tot de verpakkingen van allerhande producten in de winkeltjes. Het voelt echt al een andere, goed doordachte wereld.

Minder goed doordacht is de mecanicien Cindy. Zij helpt het gezelschap om de auto te fixen en is gekleed als een pornoster. Enorme borsten, een minikort broekje dat nooit prettig kan zitten en een manier van bewegen die maar één doel heeft: sexy zijn. Het voelt erg misplaatst in een spel waarin alle hoofdpersonen mannen zijn, om van de eerste vrouw die we zien enkel ‘eye candy’ te maken. Helemaal absurd wordt het als we een uurtje later bij haar terugkomen en het weer is omgeslagen, en Cindy in haar zelfde nauwelijks verhullende kleding in de regen op ons staat te wachten. Het is echt jammer dat dit op deze manier wordt gedaan, want het is best genant dat de makers vrouwen op deze manier reduceren tot mooie poppetjes.

Final Fantasy 15

Toch

Toch willen we niet stoppen met spelen. De nieuwe Final Fantasy voelt voor het eerst in jaren weer aan als een echte lange reis, in de beste betekenis van de zin. De auto en het kamperen lijken wellicht saai maar maken er juist een betekenisvolle ervaring van. Het verkennen van de wereld is bevredigend en het oog voor detail is indrukwekkend. Na deze hands-on kijken we dan ook weer echt uit naar de nieuwe Final Fantasy. Of dit het merk definitief weer groots maakt? Misschien niet zo groot als het ooit was. Maar dankzij de terugkeer van de ondefinieerbare Final Fantasy-sfeer en het gevoel van vrijheid en schaal geeft deel XV ons weer vertrouwen in de reeks. Als de makers de vele bugs en glitches weten te herstellen die onze vroege versie plaagden, staat ons weer een ouderwets groots avontuur te wachten.

Final Fantasy XV verschijnt op 29 november voor PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Harley Quinn en Deadshot bevestigd voor Injustice 2 Rescue-hoofdstuk Gears of War 4 gespeeld in 4K
16

Reacties op: Final Fantasy 15

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coola

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Heb erg veel zin in deze game.




    Btw niks met cindy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mcbrew

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Ik heb nog nooit een FF game gespeeld (ik heb niet zoveel met JRPG`s) Maar dit zou zo maar de eerste kunnen worden. Is het een beetje te spelen als je de eerdere games niet gespeeld hebt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @mcbrew de verhalen van de verschillende genummerde delen staan totaal los van elkaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @mcbrew

    Wat @ErikNus zegt elk Final Fantasy deel is een lostaand verhaal. Enkel FF VII heeft meerdere delen , FF XIII is een trilogie en FF X is een two parter

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    In het begin klaag je dat ze FF tegenwoordig teveel verwesteren, maar verderop vind je het niet kunnen hoe een vrouwelijk personage wordt weergegeven. Grote borsten en weinig kleren is juist weer iets typisch Japans. Dit soort kritieken vanuit het Westen zal ook juist wel de reden zijn dat de games steeds minder quirky worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Nuage Wou je zeggen dat een spel alleen quirky en Japans kan zijn met halfnaakte meisjes er in?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @HarryHol

    Een game kan voor mij quirky en japans zijn zonder half naakte vrouwen. Maar ik zie niet in wat er mis met cindy zoals ze nu is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @coola persoonlijk vind ik het een beetje raar dat de eerste vrouw waar je in de game een gesprek mee voert er uitziet alsof ze alleen is ontworpen om mannen te prikkelen. Stel je voor dat de eerste man die Lara Croft tegenkomt een glanzende met olie ingesmeerde spierbundel is die naakt is op een heel klein broekje na, waardoor je precies kan zien hoe groot zijn piemel is.

    Dat is wat er mis is met Cindy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @HarryHol
    Ik deel je mening Harry.

    Heb het idee dat de doelgroep tieners/pubers hier verantwoordelijk voor is. Die moeten overal nog 'lekkere wijven' in hebben, terwijl oudere gamers zoeits hebben van 'ik zet wel wat porno aan'.
    Digitaal naakt/half-naakt komt nogal kinderachtig over dus, imo uiteraard.

    In de modding community zie je dit ook terug. Van die typische half-naakte JRPG dame's met gigantische tieten,kont en een bizar smalle taille in een game als Fallout of Skyrim. Man man dan ben je echt een trieste maagd.

    Vrouwen zien er overigens niet zo uit in het echt, jochies. Bespaar jezelf de teleurstelling zou ik zeggen. Want als je een dame ziet die wel dergelijke fysieke eigenschappen bezit, dan maak je echt geen schijn van kans.
    En je hele leven dromen over onrealistisch mooie vrouwen, wil je dat echt? Word al depressief als ik er aan denk.. maar goed dat ben ik zowiezo al wel :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichi

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Zit er eindelijk ook weer een minigame in die verslavend werkt? Kaartspel of Blitzball, dat heb ik toch wel gemist.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Ichi De eerste 4-5 uur in elk geval niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Ichi Ik weet niet of ik nog een Triple Triad-verslaving zou overleven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @BasVroegop dundundundundundundundundundundun clap clap, clap

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bombtrack

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Buiten dat tijdens de combat het teleporteren etc een beetje sullig werkt, is die combat nou ondertussen al vermakelijk? In de demo van een tijd terug was de combat namelijk moeilijk saai. Aangezien je in een FF behoorlijk lang en vaak bezig bent met combat is me dat een behoorlijke dealbreaker. Is daar ook maar iets aan veranderd sinds de demos?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @Bombtrack De combat kwam op mij nog niet super diep of tactisch over. Het speelt wel lekker weg, maar ik mis wel de diepgang van Active Time Battles van vroeger. Ik had alleen wel het gevoel dat er veel meer in zit dat ik er in de hands-on uit haalde. Ik heb niet veel met nieuwe krachten gedaan, bijvoorbeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Afhankelijk van de combat, ben ik wel geïnteresseerd. Had liever een systeem tussen dit en de ouderwetse turn-based stijl in gehad. Had deel 12 (vermoed ik, ken de serie niet zo goed) eens halve playtrough gegeven, dat combat systeem was ideaal. Of iig naar mijn smaak..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.