Final Fantasy 15 (hands-on) | Gamer.nl

Final Fantasy 15 (hands-on) | Gamer.nl

Wie bang is dat er te weinig Final Fantasy op komst is, is na afgelopen week weer gerustgesteld. Square-Enix komt met een stortvloed aan content rond het vijftiende deel.

Dat deze game oorspronkelijk in 2006 – jawel, tien jaar geleden! – werd aangekondigd als Final Fantasy 13 Versus, zullen we voor het gemak maar even vergeten. Mi chien was de ontwikkeling iets sneller gegaan als de ontwikkelaar niet meteen alles tegelijk wilde maken. Naast de releasedatum van de game werden namelijk gelijk ook een film met Sean Bean en Aaron Paul, een animeserie en een mobile game aangekondigd. En daarbovenop dan nog de Platinum Demo, een stukje gameplay dat iedereen mag uitproberen en straks niet in het uiteindelijke spel zit. 

Final Fantasy 15

Kijk eens hoe mooi het is

Alleen maar mooi natuurlijk, want nu kunnen we vast bekijken wat FF15 allemaal voor ons in petto heeft. We grasduinen wat in een droomwereld als een jonge Noctis, de prins die de hoofdrol zal spelen in de game. Alles is eigenlijk alleen bedoeld om ons te laten zien waar de game toe in staat is. Her en der staan er knoppen in de wereld die iets aan de omgeving aanpa en. Zo verander je het weer van zonnig naar regenachtig, zodat je de indrukwekkende watereffecten kunt zien, of versnel je de tijd tot het donker is zodat je je kunt vergapen aan de prachtige straatlantaarns.

Dat moet wel echt gezegd worden: FF15 ziet er fantastisch uit. Van de bosrijke omgevingen waar het zonlicht tu en de takken straalt tot het grote, open stadsplein met fonteinen: alles spat van je scherm. Ook de personages komen geloofwaardig over, met overtuigende uitdrukkingen en plukjes haar die in de typisch jrpg-kapsels heen en weer bungelen. Square-Enix weet bovendien nog steeds hoe ze schattige beestjes moeten maken. Dit keer is het niet een Moogle, maar een soort poes met lange oren die met je meeloopt door de wereld. Het diertje is buitengewoon aandoenlijk, ook al praat ze via irritante tekstberichtjes waarmee ze geforceerd grappig probeert te doen.

Final Fantasy 15
Final Fantasy 15
Final Fantasy 15

Vechtfantasie

Wat de demo echt wil laten zien, is waarschijnlijk de combat. Er werd gezegd dat je hier de gameplay kunt uitproberen zoals die ook in de game zal zitten. Als dat zo is, dan houden wij ons hart vast. Als bekend doet dit deel compleet afstand van de meer tactische gevechten met menuutjes. De franchise staat erom bekend dat ze met elk deel weer een nieuw systeem uit de hoge hoed toveren en dit keer is dat meer actie-georiënteerd dan ooit. Het doet vooral denken aan Kingdom Hearts: je lockt op een vijand en ramt op de knoppen om hem aan gort te slaan. Ondertu en wi el je tu en wapens en magie en probeer je de aanvallen van je tegenstander te blokkeren of te ontwijken. Dat werkt best prima en snel, maar het heeft ook dezelfde valkuilen als Kingdom Hearts. Met name de camera zit soms in de weg, aangezien die veel te dicht op Noctis zit. Je ziet vaak niet wat er achter je gebeurt, waardoor je uit het niets kunt worden aangevallen. En als je de camera zelf draait om achter je te kijken, lock je ineens op een andere vijand, terwijl je dat niet wilt. Ook blijft de camera zo nu en dan haken achter muren of andere objecten.

Alleen bij het kleine eindbaasgevecht overtuigt de gameplay. Hierin mag je even met de volwa en Noctis spelen, met bijbehorende vuurballen en grote-mensen-zwaard. De flow van de gevechten werkt veel beter als je het tegen één grote bruut op moet nemen in plaats van al dat kleine grut dat overal vandaan kan komen. Bovendien krijg je hier de vaardigheid om te warpen. Noctis kan met zijn wapen gooien en teleporteren naar de plek waar het zwaard terechtkomt. Op die manier kun je jezelf van links naar rechts laten schieten of klamp je je aan sommige punten vast. Zo schiet je ineens aan een lantaarnpaal vast, om van daaruit je tegenstander te bestoken. Het maakt de actie een stuk sneller en tactischer.

We weten het niet

Wat Square-Enix ons verder met deze demo wil laten zien blijft gi en. Het verhaal is in ieder geval niet te begrijpen – en laat het verhaal nou meestal een van de belangrijkste onderdelen in Final Fantasy-games zijn. Je wordt wakker in een bos in je dromen en met je droomgids probeer je een weg naar buiten te vinden. We vragen ons af wat er allemaal omgaat in de hersenen van de jonge Noctis, want hij droomt niet echt logische dingen. Ben je uit het bos, dan bevind je je ineens in een woonkamer waar je plotseling bent gekrompen (of de kamer is gigantisch) en je over de meubels moet klimmen. Uiteindelijk kom je bij het baasgevecht op een plein in jouw thui tad. Kennelijk is er iemand die niet wil dat je wakker wordt en je van buitenaf bestookt met vijanden om je in slaap te houden. Hoe dat dan zou moeten werken wordt niet uitgelegd. Wel wordt er veel gehint naar de relatie met je vader, al hadden we uit de trailers al begrepen dat die belangrijk is.

We weten eigenlijk niet zo goed wat we moeten vinden na het spelen van de demo. Als trouwe fans willen we zo graag dat de game goed wordt, dat we dat er bijna op gaan projecteren. De combat is prima, als het werkt, en de problemen met de camera zouden nog opgelost kunnen worden voor 30 september. De game ziet er prachtig uit en we kunnen niet wachten tot we in deze nieuwe fantasiewereld kunnen rondstruinen. Toch zijn we na deze speelse ie lichtelijk teleurgesteld. Het speelt net niet overal even fijn en we hopen dat het verhaal ons straks wat meer kan boeien. We gaan er maar vanuit dat deze demo zich daar niet op concentreerde, aangezien we ook nog bijna niks over de personages te weten zijn gekomen. Wie weet komt dat in de aankomende film/anime/mobile game...

Final Fantasy 15 verschijnt op 30 september voor PlayStation 4 en Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou