Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Final Fantasy 15

Final Fantasy 15 (hands-on)

Dromen in een demo

Geschreven door Erik Nusselder op

Wie bang is dat er te weinig Final Fantasy op komst is, is na afgelopen week weer gerustgesteld. Square-Enix komt met een stortvloed aan content rond het vijftiende deel.

Dat deze game oorspronkelijk in 2006 – jawel, tien jaar geleden! – werd aangekondigd als Final Fantasy 13 Versus, zullen we voor het gemak maar even vergeten. Misschien was de ontwikkeling iets sneller gegaan als de ontwikkelaar niet meteen alles tegelijk wilde maken. Naast de releasedatum van de game werden namelijk gelijk ook een film met Sean Bean en Aaron Paul, een animeserie en een mobile game aangekondigd. En daarbovenop dan nog de Platinum Demo, een stukje gameplay dat iedereen mag uitproberen en straks niet in het uiteindelijke spel zit. 

Final Fantasy 15

Kijk eens hoe mooi het is

Alleen maar mooi natuurlijk, want nu kunnen we vast bekijken wat FF15 allemaal voor ons in petto heeft. We grasduinen wat in een droomwereld als een jonge Noctis, de prins die de hoofdrol zal spelen in de game. Alles is eigenlijk alleen bedoeld om ons te laten zien waar de game toe in staat is. Her en der staan er knoppen in de wereld die iets aan de omgeving aanpassen. Zo verander je het weer van zonnig naar regenachtig, zodat je de indrukwekkende watereffecten kunt zien, of versnel je de tijd tot het donker is zodat je je kunt vergapen aan de prachtige straatlantaarns.

Dat moet wel echt gezegd worden: FF15 ziet er fantastisch uit. Van de bosrijke omgevingen waar het zonlicht tussen de takken straalt tot het grote, open stadsplein met fonteinen: alles spat van je scherm. Ook de personages komen geloofwaardig over, met overtuigende uitdrukkingen en plukjes haar die in de typisch jrpg-kapsels heen en weer bungelen. Square-Enix weet bovendien nog steeds hoe ze schattige beestjes moeten maken. Dit keer is het niet een Moogle, maar een soort poes met lange oren die met je meeloopt door de wereld. Het diertje is buitengewoon aandoenlijk, ook al praat ze via irritante tekstberichtjes waarmee ze geforceerd grappig probeert te doen.

Final Fantasy 15
Final Fantasy 15
Final Fantasy 15

Vechtfantasie

Wat de demo echt wil laten zien, is waarschijnlijk de combat. Er werd gezegd dat je hier de gameplay kunt uitproberen zoals die ook in de game zal zitten. Als dat zo is, dan houden wij ons hart vast. Als bekend doet dit deel compleet afstand van de meer tactische gevechten met menuutjes. De franchise staat erom bekend dat ze met elk deel weer een nieuw systeem uit de hoge hoed toveren en dit keer is dat meer actie-georiënteerd dan ooit. Het doet vooral denken aan Kingdom Hearts: je lockt op een vijand en ramt op de knoppen om hem aan gort te slaan. Ondertussen wissel je tussen wapens en magie en probeer je de aanvallen van je tegenstander te blokkeren of te ontwijken. Dat werkt best prima en snel, maar het heeft ook dezelfde valkuilen als Kingdom Hearts. Met name de camera zit soms in de weg, aangezien die veel te dicht op Noctis zit. Je ziet vaak niet wat er achter je gebeurt, waardoor je uit het niets kunt worden aangevallen. En als je de camera zelf draait om achter je te kijken, lock je ineens op een andere vijand, terwijl je dat niet wilt. Ook blijft de camera zo nu en dan haken achter muren of andere objecten.

Alleen bij het kleine eindbaasgevecht overtuigt de gameplay. Hierin mag je even met de volwassen Noctis spelen, met bijbehorende vuurballen en grote-mensen-zwaard. De flow van de gevechten werkt veel beter als je het tegen één grote bruut op moet nemen in plaats van al dat kleine grut dat overal vandaan kan komen. Bovendien krijg je hier de vaardigheid om te warpen. Noctis kan met zijn wapen gooien en teleporteren naar de plek waar het zwaard terechtkomt. Op die manier kun je jezelf van links naar rechts laten schieten of klamp je je aan sommige punten vast. Zo schiet je ineens aan een lantaarnpaal vast, om van daaruit je tegenstander te bestoken. Het maakt de actie een stuk sneller en tactischer.

We weten het niet

Wat Square-Enix ons verder met deze demo wil laten zien blijft gissen. Het verhaal is in ieder geval niet te begrijpen – en laat het verhaal nou meestal een van de belangrijkste onderdelen in Final Fantasy-games zijn. Je wordt wakker in een bos in je dromen en met je droomgids probeer je een weg naar buiten te vinden. We vragen ons af wat er allemaal omgaat in de hersenen van de jonge Noctis, want hij droomt niet echt logische dingen. Ben je uit het bos, dan bevind je je ineens in een woonkamer waar je plotseling bent gekrompen (of de kamer is gigantisch) en je over de meubels moet klimmen. Uiteindelijk kom je bij het baasgevecht op een plein in jouw thuisstad. Kennelijk is er iemand die niet wil dat je wakker wordt en je van buitenaf bestookt met vijanden om je in slaap te houden. Hoe dat dan zou moeten werken wordt niet uitgelegd. Wel wordt er veel gehint naar de relatie met je vader, al hadden we uit de trailers al begrepen dat die belangrijk is.

We weten eigenlijk niet zo goed wat we moeten vinden na het spelen van de demo. Als trouwe fans willen we zo graag dat de game goed wordt, dat we dat er bijna op gaan projecteren. De combat is prima, als het werkt, en de problemen met de camera zouden nog opgelost kunnen worden voor 30 september. De game ziet er prachtig uit en we kunnen niet wachten tot we in deze nieuwe fantasiewereld kunnen rondstruinen. Toch zijn we na deze speelsessie lichtelijk teleurgesteld. Het speelt net niet overal even fijn en we hopen dat het verhaal ons straks wat meer kan boeien. We gaan er maar vanuit dat deze demo zich daar niet op concentreerde, aangezien we ook nog bijna niks over de personages te weten zijn gekomen. Wie weet komt dat in de aankomende film/anime/mobile game...

Final Fantasy 15 verschijnt op 30 september voor PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hardware review: Nvidia Shield Android TV Mogelijke vroege beelden Mass Effect: Andromeda gelekt
7

Reacties op: Final Fantasy 15 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TripleDad

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Nah, niks voor mij. Ik houd van de klassieke JRPG's, met Skies of arcadia als voorlopig hoogtepunt. FF XIII geprobeerd, maar ik juist aan het battlesysteem niet echt wennen. Ik speel nu FF X (remastered) op de PS4, en die vind ik dan weer wel leuk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Heb de demo gedownload en ga hem later proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bombtrack

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Ik wil deze game ook graag tof vinden. Tot nu toe vind ik de setting erg tof. De characters misschien iets te cliche, maar daar kan ik mee leven. Ben vooral benieuwd naar het verhaal…..maar DIE COMBAT?? Dat is nog wel een dingetje.

    In de demo hoefde je letterlijk enkel rondje in te houden en won je alles. Mocht je willen afwisselen….houd dan eens vierkantje in om te dodgen.

    Ja, je kon van wapen wisselen, maar je kreeg een speelgoedhamer met magische lichteffecten die verruit beter was dan de andere twee wapens die ik vond, dus wisselen was totaal overbodig.

    Het eindgevecht was hetzelfde. Enkel rondje inhouden.
    Toen ik deze nog eens opnieuw deed was de boss wel pittiger en ben ik zelfs een keer moeten wegwarpen. Vuurballetje gooien, maar bovenal rondje inhouden.

    Als de combat zo blijft ga ik het niet lang volhouden in deze game. Ik hoop echt dat er meer diepgang in komt dan één enkele knop vasthouden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Bombtrack ja dat hoop ik dus ook, en dat kan heel goed als de vijanden wat sterker en vooral slimmer worden.. We wachten het af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • orion_auron

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @ErikNus toch als je een beetje terug kijkt naar de vorige demo duscea zie ik er echt meer potentie in. Ik kreeg meer het idee dat ze een beetje combat wilden laten zien en kijk dit kunnen je summons worden. Het verhaal van platinum lijkt me gekoppeld aan de film die er aankomt maar ja wie zal het zeggen.

    Ik krijg in iedergeval een goed gevoel van beide demo's

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • whopper

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Demo gespeeld en de camera is zwaar irritant en de combat is ook iets waar ik niks van moet hebben. Ik hou zo erg van turn-based maar tegenwoordig moet alles maar hack & slash zijn..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iluyan

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Er mag hier en daar nog wel wat gesleuteld worden, De gameplay/Combat voelt soms wat stroef/houterig aan, dat kan niet voor een AAA titel als FF. Het rondlopen voelde ook wat buggy aan, niet echt fijn op de een of andere manier, voor mijn gevoel mis ik wat controle of houvast, kan het niet echt goed uitleggen anders. Battle Systeem mag wel wat uitgebreider dan alleen attack/defend waarbij je dat defenden zowiezo nooit gaat gebruiken want het was vele te sloom.

    Grafisch ziet de game er prachtig uit, maar we zijn wel wat gewend inmiddels en dit kost de nodige frames, dat vond ik erg te merken. Het is wel teleurstellend dat de nieuwste generaties consoles nu al moeite hebben met het behalen van goede frame rates.

    Daarnaast vond ik de voice over een beetje appart, het jongetje praat en dat beest piept (2/3 verschillende geluidjes) dat levert niet echt een goede dialoog op.

    Interresante demo, desalnietemin maar iets te vroeg van stappel gelopen ben ik bang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.