Vorig jaar voegde EA Sports met de boksgame Fight Night 2004 weer een nieuwe reeks aan haar grote collectie jaarlijkse sporttitels toe. Hoewel men in het verleden de bokssport al in gamevorm goot met Knockout Kings, betekende de Fight Night reeks een geheel nieuw begin. Het boksen zou realistischer dan ooit naar je console gebracht worden. EA hield zich aan haar woord: Fight Night kende een innovatieve besturing waarbij je de bewegingen van je bokser met de analoge sticks diende na te bootsen. Het was voorgoed gedaan met het button bashen. Amper een jaar na het origineel staat Fight Night Round 2 te trappelen om gereleased te worden. Wij bekeken een vroege versie en zochten uit welke vernieuwingen ons te wachten staan.

Om maar eens bij het begin te beginnen, en dan ook maar met een cliché: Vol spanning deden we het schijfje van Fight Night Round 2 in onze PS2. Het spel vangt aan met een introfilmpje dat ons gemonteerde ingame beelden laat zien onder de klanken van rapper Eminem. Wat meteen opvalt is dat de sfeer van het boksen nu nog meer in het spel aanwezig is. De menu's hebben een enigszins underground sfeertje en stralen niet de typische zakelijke stijl uit die we van veel EA Sports spellen gewend zijn. Wel zijn de opties in het hoofdmenu nog steeds behoorlijk beperkt. Naast een snel potje met twee willekeurige vechters in een willekeurige ring, kun je kiezen uit een carrièremode, een trainingsessie of een speciale reeks van vijftien rondes, waarbij een ronde direct eindigt wanneer een van de boksers tegen de vlakte gaat.

Een belangrijk aspect van Fight Night Round 2 is de mogelijkheid je eigen bokser te creëren en deze aan de top zien te krijgen. Het uiterlijk van je bokser kun je compleet naar je hand zetten met een briljant uitgedachte interface die je toe laat werkelijk elk aspect van het gezicht te wijzigen. In tegenstelling tot de interface uit het vorige deel, werkt het dit keer behoorlijk intuïtief. Net als in het werkelijke spel zal je namelijk met de twee analoge sticks de afmetingen van de verschillende gelaatseigenschappen kunnen bepalen. Met een heerlijk plastisch geluidje van rekkend rubber kun je het gezicht, de neus, de oren en de mond zo in elke vorm kneden die je maar wenst. Vervolgens bepaal je de haardracht (helaas wel een dertigtal setjes, zelf knippen komt volgend jaar), haarkleur, baardgroei en de kleur van de ogen, en je bokser is klaar om de strijd aan te gaan.

De opbouw van de carrière is ongeveer hetzelfde gebleven ten opzichte van Fight Night 2004. Je kunt kiezen uit een aantal verroosterde gevechten waarbij steeds een bepaald geldbedrag te winnen is. Voor aanvang van het gevecht kun je een training doen waarbij verschillende aspecten van je lichaam enigszins verbeterd worden. Er zijn een viertal trainingsdisciplines van de partij: de boksbal, de dummy, sparren en gewichtheffen. Het resultaat van deze training werkt nu ook door in het uiterlijk van je bokser. Na het succesvol afronden van je training krijg je een TelSell-achtig 'voor en na' plaatje te zien. Wat een AB-Roller Plus al niet kan bewerkstelligen!