Fifa 19 voelt verfrissend aan | Gamer.nl

Fifa 19 voelt verfrissend aan | Gamer.nl

De beloftes van EA Sports voorafgaand aan een nieuwe Fifa zijn de afgelopen jaren niet altijd ingewilligd, ondanks goede bedoelingen. Sommige problemen, zoals domme keepers, het stugge verdedigen en grillige voorzetten, blijven min of meer aanhoudend. Of Fifa 19 daar mee afrekent, durven we niet te stellen. Wel weet de game, waarvan de inhoud in previews wordt verdeeld over twee embargo’s, te verrassen met wat simpele spelsystemen.

Heel erg belangrijk vinden we het niet, maar mocht je daar anders in staan: grafisch is het verschil klein ten opzichte van vorig jaar. Je zou zelfs kunnen stellen dat Fifa 18 en Fifa 19 moeilijk uit elkaar te houden zijn. Wat vooral opvalt is dat de physics van de shirts en de haren iets meer letterlijke ruimte krijgen, al zijn we er nog niet over uit of dat daadwerkelijk een verbetering is. En het publiek lijkt actiever.

FIFA 19

Meer en betere animaties

Het optische verschil dat het meest opvalt schuilt in de animaties, en vooral de mate ervan. Fifa 19 introduceert het zogeheten Active Touch System: een nodeloos ingewikkelde term voor een heel simpel principe.

Active Touch draait om de animaties bij het aannemen van de bal, met name de first touch animations, zoals EA het noemt. Dergelijke animaties zijn toegenomen, waardoor spelers meer mogelijkheden hebben om de bal te controleren bij het aannemen. Ze strekken zich soms met twee benen uit om ballen nog nipt te kunnen aannemen en een hoge bal die niet met de borst kan worden binnengehouden wordt nu met een halve karate-aanname weggekaatst van de zijlijn. Het is een spectaculair gezicht dat soms onwennig aanvoelt: je bent simpelweg niet gewend dat je spelers al met de simpelste input écht voor de bal gaan.

Je ziet het ook aan duels, die tevens zijn aangepakt. In het geval van een stilliggende bal of dode pa wilde het in voorgaande Fifa-delen verkeren dat de meest dichtstbijzijnde speler van je team niet op de bal afliep, omdat de tegenstander sowieso eerder zou zijn. In Fifa 19 rent je speler in zo’n situatie alsnog op de bal af. Het resultaat is vaak stuntelig geklungel, maar goed, dat gestuntel kan wel degelijk resulteren in een klutsbal. Bovendien ziet het er veel natuurlijker uit dat je speler z’n uiterste best probeert te doen in zo’n situatie, dan dat hij als een hert in de koplampen staart wanneer een tegenstander nadert.

FIFA 19

Het nieuwe schieten

Dat zijn van die dingetjes die een Fifa-speler direct opvallen én met open armen verwelkomt. Het voelt goed, het voelt gebalanceerd, het voelt alsof het er al lang en breed in had moeten zitten. Waar dat zeker niet voor geldt, is het nieuwe schieten. Jawel, het schieten, de meest vertrouwde spelmechaniek binnen de serie, is op de schop gegaan. Het principe is in versimpelde vorm herkenbaar uit onder meer Fifa Street, maar over de uitwerking hebben we zo onze twijfels.

Wanneer je een balt wilt koppen of schieten, geef je met de schietknop aan dat je wilt gaan uithalen. Vervolgens dien je nog een keer op de knop te drukken op het moment dat het lichaam contact maakt met de bal. Time je die tweede druk precies goed, dan zal de bal met meer snelheid, kracht en curve op de goal afvliegen, en neemt de scoringskans toen. Time je die tweede druk daarentegen compleet verkeerd, dan zie je een rood kruisje dat aangeeft dat je input ruk was. Vervolgens neemt de scoringskans af - al is scoren met slechte timing nog steeds mogelijk.

Dat het systeem wennen is, is geen probleem. Wennen is gewoon wennen. Het grootste mankement dat ons opvalt tijdens de speelse ies is de ogenschijnlijk grote impact die goede timing heeft. Die is té groot, voor ons gevoel, in ieder geval in ‘t geval van spelers met hoge shooting stats. Twee keer wil het verkeren dat we de bal met goede timing in een onmogelijke hoek tegen de touwen krijgen. Daarbij ging overigens ook de keeper niet vrijuit. In de vroege versie de we spelen blijken keepers nog zeer wispelturig in hun uitkomen.

Grote toernooien

Het is mi chien wel een van de grootste scoops over games die Nederland de afgelopen jaren heeft gehad, en het gebeurde a) niet bij een gamemedium en b) per ongeluk: Evert ten Napel die per ongeluk tijdens een live-uitzending dat Fifa 19 over de Champions League-licentie beschikt. Dat klopt. Evenals de Europa League is de Champions met alle opsmuk, incluis hymne en vormgeving tijdens wedstrijden, in het spel verwerkt. Dat zie je er overigens wel aan af, bijvoorbeeld in de Champions League-finale. Het publiek gaat lo er, de spandoeken zijn groter en de inleiding van de wedstrijd duurt langer.

We hebben Fifa 19 niet heel erg lang gespeeld, maar wat we speelden beviel verra end goed. De spelers voelen iets trager in hun handelen en draaien, maar de snelheid waarmee de bal rondgaat voelt juist hoger. Bovendien laat Fifa 19 spelers nog vrijer om hun tactieken aan te pa en, waaronder de pre ing, de manier van binnenkomen in het zestienmetergebied en de breedte en diepte van je verdedigings- en aanvalslinie. Maar bovenal is het fijn dat je die eigen tactieken kunt linken aan de vierpuntdruktoets. Zo kun je zonder al te veel spelonderbreking wijzigingen doorvoeren, zelfs in de formatie.

Fifa 19 voert wat ingrijpende wijzigingen door, zoals het schieten, en heel veel subtiele wijzigingen, zoals pre en met een tweede man, wat moeilijker is geworden. Of die als collectief een betere game maken? Aan zulke conclusies durven we ons bij Fifa voor de release inmiddels niet meer te wagen. De wijzigingen maken in elk geval een game die verfri end aanvoelt. In de tweede preview, op 4 augustus, kunnen we daar dieper op ingaan.

Fifa 19 is vanaf 28 september beschikbaar voor PS4, Xbox One en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou