Preview
Fifa 18

Fifa 18 (hands-on)

Bijna klaar voor het nieuwe seizoen

Geschreven door Lars Cornelis op
Nadat EA Sports vorig jaar in Fifa 17 vooral een nieuwe engine introduceerde, kunnen de Canadezen dit jaar met Fifa 18 zich weer ouderwets richten op het uitwerken van de details. Dat moet bij de komende editie van EA’s voetbalgame resulteren in een meer realistisch spelbeeld, waarin de individuele klasse van spelers en teams als geheel beter naar voren komt. Op Gamescom namen we de proef op de som.

Om dat te bewerkstelligen, is allereerst het tempo van Fifa 18 omlaag geschroefd. Dat is erg aangenaam. Het nieuwe tempo ligt niet alleen dichter bij de realiteit, maar geeft ook meer tijd en rust om na te denken en bewuste acties uit te voeren. De bal een keertje extra laten stuiteren, een extra stapje zetten of wachten tot de bal voor de juiste voet ligt; Fifa 18 geeft je precies genoeg tijd én de ruimte om dit uit te voeren.

Fifa 18

Niet langer hutjemutje

Spelers bezetten het veld namelijk ook veel beter. Een veelgehoord kritiekpunt bij Fifa 17 was dat iedereen maar naar binnen trok en je vervolgens hutjemutje voor de goal stond. Dat is in Fifa 18 duidelijk anders. Vleugelspelers blijven beter op de flanken, waardoor er veel meer ruimte op het veld ontstaat. Omdat er dus niet gelijk twee of drie tegenstanders aan je hangen, krijg je ook net even meer de gelegenheid om te dribbelen, te draaien en de ruimte te zoeken.

Dat betekent echter niet dat de game nu een hele andere balans kent. Verdedigers zijn namelijk voelbaar sterker dan de meeste aanvallers. In een potje Manchester United – Bayern München zet Blind Robben vrij gemakkelijk van de bal. Robert Lewandowski is echter een heel ander verhaal; bij de Poolse reus werkt een goed getimede tackle dan weer beter dan een schouderduw. Als we met Pogba echter even later het middenveld willen oversteken, komt ook weer niemand in de buurt van de bal.

Tenminste, zolang we goed afschermen. Zodra de bal iets te ver naar voren wordt gespeeld kan een kleine dribbelaar ‘m juist weer gemakkelijk oppikken. Kortom, de nadruk ligt meer op individuele klasse en realistische duels. Voor veel beroemde spelers zijn er dan ook unieke animaties om hun speelstijl te complementeren. Het is wel nog de vraag hoe ‘individueel’ Yassin Ayoub en Tom Beugelsdijk straks aanvoelen.

Fifa 18

Verdedigers mogen nog wat slimmer

Die hang naar realisme wordt ook doorgetrokken in de animaties. Door net iets meer rust in het spel lijkt het alsof de animaties beter in elkaar overgaan, zonder schokkerige overgangen. Dit hebben we vooralsnog echter niet nauwkeurig kunnen analyseren in de herhalingen. Onomstotelijk is in ieder geval dat spelers minder snel draaien, en dan vooral omdraaien, wat weliswaar realistisch is, maar soms nog voor wat irritatie zorgt.

Het is ingenieus als je juist naar de blinde kant van een verdediger kapt en hem dus volledig het bos in stuurt, maar minder cool is het wanneer een verdediger halsstarrig ‘verkeerd’ achter een lange hoge bal aanrent. We zagen veel verdedigers alsnog met hun rug naar de bal uitkomen, waardoor ze volledig verkeerd het duel aangaan en dat logischerwijs ook verliezen. Niet ongebruikelijk in de Eredivisie misschien, maar van internationale toppers als Real Madrid of Bayern München mag je meer inzicht verwachten.

Ook zagen we centrale verdedigers nog te vaak enthousiast naar voren rennen, terwijl de backs wel meeliepen. Met als gevolg een groot gapend gat in het hart van de verdediging. Onze speelsessie was te kort om te achterhalen of dat een fout was in onze eigen tactische instellingen, of een fundamenteler probleem. Het kwam in ieder geval voor bij meerdere teams. Wederom: we zien het in de Eredivisie nog weleens gebeuren, maar in de internationale top is dit echt onrealistisch.

Na een aantal potjes zitten we dus nog met een aantal vragen. Toch laat Fifa 18 ons voor nu achter met een positief gevoel. Het nieuwe tempo went binnen de kortste keren, juist omdat het de sweet spot lijkt te raken van realisme en toch het spektakel dat je in een game zoekt. Het is nog een beetje vroeg om te roepen dat dit een voetbalgame is die we weer met plezier het hele jaar door gaan spelen, maar daar heeft het wel alle schijn van. Dan moet EA wel nog even die laatste defensieve eigenaardigheden gladstrijken.

Fifa 18 komt op 29 september uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Dit najaar verschijnt tevens een Switch-versie van de game. Voor deze preview werd de game gespeeld op de PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsoft stopt met verkoop van originele Xbox One Update: Game of Thrones-game van Bethesda blijkt nep
14

Reacties op: Fifa 18 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Scream2Late

    • 29 augustus 2017 10:40
    Nog langzamer dan 17..

    Bij mij gaat die flink omhoog ik wil geen schaakspel spelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 29 augustus 2017 15:31
    @scream2late

    Jemig man. Nog sneller FIFA? Het was nu al alsof je naar tennis zat te kijken. De ervaren footiegamer juicht een tragere FIFA alleen maar toe. Bron; footiegamer since FIFA '94

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 29 augustus 2017 17:10
    @rreloaderr De ervaren footiegamer speelt pes..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Scream2Late

    • 29 augustus 2017 20:48
    @rreloaderr

    Ik speel heel veel
    Maar nog langzamer .. dan kun je ook alles zien aankomen ..

    No thx

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 30 augustus 2017 09:07
    @scream2late Langzamer betekent meer mogelijkheden, meer ruimte voor detail en meer variatie zoals bij PES. Als ze het goed doen tenminste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 29 augustus 2017 12:32
    Had er zelf als artikel bijgezet: Ga FIFA 17 spelen en je hebt een goed idee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 29 augustus 2017 15:36
    @bigds9fan

    Je kan zelfs zeggen ga fifa 09 spelen dan heb je een goed idee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HighNesZ

    • 29 augustus 2017 16:15
    @coola Sinds wanneer kun je een voorganger van een product gebruiken als referentie van een opvolgend product? Mooie poging maar heb je beter zien trollen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 29 augustus 2017 16:22
    @highnesz

    Omdat fifa juist de game franchise is die nooit veranderd (pes overigens ook niet) alle andere games franchises zijn alle delen tenminste anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HighNesZ

    • 29 augustus 2017 17:03
    @coola Als leek zijn de veranderingen minimaal dat klopt helemaal. De afgelopen jaren zijn er genoeg aanpassingen gedaan en zaken toegevoegd. Het is helaas niet zo dat ze een nieuwe map en verhaallijn kunnen maken met dezelfde of soort gelijke gameplay. Ik kan meer aanpassingen opnoemen tussen Fifa09 en 17 dan tussen ac1 en origins, jij vast andersom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 29 augustus 2017 17:15
    @highnesz

    Dat kan ik zeer zeker omdat ik ze allemaal heb gespeeld en dus grote en subtiele veranderingen weet, maar ik ga ze hier niet opnoemen om dat het anders weer gaat ontsporen.

    Maar je hebt in principe gelijk dat als je niet elk jaar het nieuwe deel je de veranderingen niet snel opmerkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xbox One GTA V

    • 29 augustus 2017 13:06
    Zo onduidelijk dit najaar de Switch versie komt gewoon 29 sep net als alle andere versies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • cowzers

    • 29 augustus 2017 15:40
    Dat "sweet spot van het realisme" heeft dat echt alleen te maken met het vertragen van de game? Ik las dat elke speler in fifa 18 zijn acties kan wijzigen per frame (60 x per seconde) ipv 1 x per voetstap (fifa 17), was dat enigszins voelbaar?

    Bron tweakers.net: "….wat EA 'frame-by-frame'-technologie noemt. Het komt erop neer dat in FIFA 17 per stap van een speler een nieuwe animatie werd berekend. In FIFA 18 zal dat per frame zijn. Dat betekent dat de game zestig keer per seconde uitrekent welke beweging er moet worden gemaakt. "

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 30 augustus 2017 12:58
    Lange wijsvinger heeft die rechter voetballer in het plaatje!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.