Fifa 15 preview (hands-on) - EA wordt emotioneel | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Atletico Madrid tegen Real Madrid. Een strijd voor de primeur of la décima. Stel je eens voor dat je in het stadion zat. Vol pa ie schreeuwen duizenden mensen hun team naar de belangrijkste prijs die er in het clubvoetbal te winnen valt. Ergens huilt een oude man wanneer Ramos de gelijkmaker binnenkopt, elders spat een vrouw uiteen van blijdschap. Speel nu eens een finale in de carrièremodus van Fifa 14 of een besli ingswedstrijd in Seizoenen. Dezelfde emotionele beleving is in geen velden of wegen te bekennen. De gezichtsuitdrukkingen van de spelers zijn gelaten, het publiek reageert mak en dat juichen blijft toch wat ongemakkelijk.

FIFA 15

Meer beleving

Als je wel eens een potje NBA 2K14 speelt begrijp je hoeveel een overtuigende context toevoegt aan een potje. Fifa heeft altijd gedraaid om gameplay en veel minder om uiterlijk vertoon. Dat leverde weliswaar nooit slechte games op, maar als je pretendeert de ultieme voetbalgame te zijn dan verwachten we meer. Gelukkig heeft EA Sports daar de Ignite Engine voor en komt Fifa15 veel meer in de buurt van een tv-wedstrijd dan zijn voorganger.

Zo wordt in elke wedstrijd de emotionele staat van alle 22 spelers bijgehouden. Als Casillas in de fout gaat worden Ramos en Pepe boos en als Bale voor eigen succes gaat zie je Ronaldo gefrustreerd met zijn hoofd schudden. Dat spelersgedrag heeft geen effect op de spelersrating, maar voegt puur en alleen iets toe aan de authenticiteit en beleving. Blije, boze, verbaasde of gestreste spelers zorgen ervoor dat een wedstrijd meer tot leven komt.

Herhalingen zijn ook minder statisch en worden op een dynamische manier in-game gegenereerd. Daardoor krijgt een wedstrijd veel meer zijn eigen verhaal. Het (Engelse) commentaar reageert daar dan weer op een logische en natuurlijke wijze op. En ook het publiek vertoont authentiek gedrag: we zien de beroemde gele muur bij Boru ia Dortmund, het ma aal de rug toekeren van het veld door Manchester City en het pa ievolle gezang van You Never Walk Alone op Anfield Road. Dit is voetbal.

FIFA 15

Meer controle

Maar hoe speelt Fifa 15 dan? Alhoewel dergelijke vroege demo’s (de game is voor ongeveer 60% af) qua spelgevoel nog flink kunnen veranderen, vielen ons drie zaken op: de game is sneller, je hebt veel meer bal- en spelercontrole en de kunstmatige intelligentie is merkbaar verbeterd. De snelheid is makkelijk aan te pa en en naar verwachting gaat dat ook wel gebeuren. Tijdens onze speelse ie voelde Fifa 15 wat arcade aan en we verwachten niet dat EA Sports die toon aanhoudt. Veel waarde hoeven we daar dan ook nog niet aan te hechten. Aan de overige verbeteringen wel.

Vooral de verbeterde balcontrole heeft een fundamenteel effect op het spelen van Fifa 15. Afhankelijk van de positie van de bal, de pa er en de ontvanger krijgt een bal meer of minder effect. Stel je speelt met Nederland. Je komt met Janmaat met de bal opgelopen aan de rechterkant van het veld. Robben staat eveneens aan de rechterkant, met een man in zijn rug. Als je een één-tweetje van plan bent zou Robben hem in Fifa 14 met zijn rechtervoet doortikken. Dan is het vervolgens best aannemelijk dat de verdediger de bal onderschept. In Fifa 15 kan Robben de bal ook met de punt van zijn voet opwippen, waardoor de bal als het ware om hem heen wegdraait. Janmaat kan dan makkelijk de bal meenemen en de verdediger heeft geen kans de bal te onderscheppen. Maar ook in steekpa es, voorzetten en schoten krijgen ballen een veel realistischer effect. Hetgeen jou als speler simpelweg meer controle geeft om een secuur en precies aanval pel uit te voeren.

Ook heb je meer controle over je speler. Zowel tijdens de aanval als de verdediging. Dat merk je vooral aan de één-op-één-duels. Het was altijd best lastig om op snelheid een actie te maken, waardoor het voor een verdediger relatief makkelijk was om de aanvaller naar de buitenkant te verdrijven. Dat is nu niet meer zo. Dribbelen verloopt weer een fractie directer en spelers hebben door wanneer ze tegenover één of vijf verdedigers staan. Aan de andere kant kan een verdediger een speler echt op de huid zitten en loopt hij niet meer als een idioot op een aanvaller af terwijl hij eigenlijk de laatste man is. Overigens lijken hele teams sowieso logischer en intelligenter te reageren op wat er in het veld gebeurt. Als Atletico Madrid in de 88ste minuut met 1-0 voor staat tegen Real Madrid gaat het niet vol in de aanval maar zet het de Mourinho-bus voor het doel. Een betere AI is mi chien niet de meest aansprekende verbetering voor marketingcampagnes, maar samen met de verhoogde controle doen ze de gameplay ongelooflijk veel goed. Voor de rest lijkt Fifa 15 eigenlijk nog vrij veel op Fifa 14. Al wilden de producers niet loslaten of we eventueel nog andere gameplay-veranderingen gaan zien.

FIFA 15

De borstspieren van Ronaldo

Die schitterende schouderstructuur van Balotelli of de harde borstpieren van Ronaldo; Fifa 14 deed weinig recht aan die lichamelijke karakteristieken. Dat viel iedereen al wel op toch? Toch? Nee, het stond ook niet op onze lijst van kritieken. Toch besteedt EA Sports er in Fifa 15 meer aandacht aan. Spelers ogen gespierder, fitter en meer als echte atleten. Tevens is de techniek van Battlefield gebruikt om vuil op de shirtjes te laten zitten en blijven gaten of slidingstrepen gedurende de hele wedstrijd zichtbaar op het veld. Samen met de honderden nieuwe animaties oogt Fifa 15 zo weer een stuk realistischer.

Fifa was echter niet zozeer toe aan verbetering of opsmuk, maar veel meer aan verrijking. De voor nu getoonde verbeteringen zijn niet overheersend, verra end of in-your-face, maar laten een potje voetbal in kleine nuances veel completer aanvoelen. We verlangen al zolang naar een goede emotionele beleving, omdat de rest van de game eigenlijk al jaren gewoon dik in orde is. Fifa was elk jaar weliswaar met speels gemak de beste voetbalgame, maar de beste sportgame was het telkens net niet. Daar lijkt Fifa 15 nu wel een serieuze gooi naar te doen, ook al moeten we nog afwachten wat EA Sports ons vooral aan modi en gameplay verder nog voorschotelt.