FIFA 14 draait op de Xbox One en de PlayStation 4 op de nieuwe Ignite-engine. Dat uit zich volgens ontwikkelaar EA grotendeels in drie aspecten: de kunstmatige intelligentie, de animaties en in de omgeving. Daardoor verwachtten we in eerste instantie FIFA 14 in niet meer dan een nieuw jasje, maar het resultaat is meer dan de som der delen. Belangrijke aspecten, zoals het fysiek verdedigen van de bal en de uitgebreidere sprint- en dribbelmogelijkheden, vormen op de nieuwe consoles een veel overtuigender geheel. Dat klinkt abstract, maar zodra je je eerste potje gespeeld hebt, wordt je als vanzelf verliefd op deze uitwerking van FIFA 14.

FIFA 14 PS4

Snelheid is blijheid

Het eerste wat opviel aan FIFA 14 op de PlayStation 3 en Xbox 360 was het tempo, dat lager lag dan in zijn voorganger. De spelervaring paste zich daarop aan. In plaats van alles uit te spelen via spelers als Ronaldo of Robben, verplaatste het spel zich naar het middenveld. Daar moest strijd geleverd worden.

Die tendens is in de nieuwe versie zeker nog te herkennen, maar het tempo ligt wel een stukje hoger. Waar FIFA 14 voorheen nog wel eens stroperig aanvoelde, speelt de game nu een stuk vloeiender weg. Dat komt vooral doordat animaties minder vertraging bevatten. Het zorgt ervoor dat de game op bepaalde momenten net wat intenser wordt. Door het iets hoger tempo zijn snelle beslissingen en inzicht een must. Op het juiste moment en op de juiste manier je lichaam gebruiken verschaft jezelf net wat extra tijd om een opening te vinden.

Dat betekent overigens niet dat snelheid weer te krachtig is zoals in FIFA 13. Spelers moeten echt aanzetten voor een sprint en zijn daarmee gelijk wat controle kwijt. Ook verdedigen de spelers nu logischer en anticiperen ze beter op bewegingen van de tegenstander. Tackelen of happen is minder vaak nodig, omdat verdedigers vanzelf met hun lichaamspositie de bal proberen af te pakken. Het lijkt erop dat de spelers over het algemeen beter weten waar de bal is en waar die naartoe gaat.

Daarnaast heb je meer controle over je aanvalsspel. Niet alleen omdat de spelers zonder bal slimmer lopen of zich beter aanbieden, ook omdat spelers hun actie sneller inzetten en afmaken. Een veelgehoord kritiekpunt in FIFA 14 was bijvoorbeeld dat spelers nogal lomp om de bal heen ‘dansten’, waardoor de speler meteen de bal kwijt was als hij gewoon een normale draai maakte. Dat gebeurt nu niet meer.

FIFA 14 Xbox One

Net als op tv

Qua uiterlijk is hier en daar het nodige opgefrist. Eindelijk is het publiek in 3D, wat het stadion levendiger maakt, maar verwacht geen wow-effect. Wel indrukwekkend zijn de shots van de buitenkant van het stadion alvorens de wedstrijd begint. FIFA 14 komt zo dichter in de buurt van NBA 2K14 als het gaat om presentatie. Er is een verbeterd default camerastandpunt en herhalingen zien er een stuk bevredigender uit. Ook het commentaar zou zich in deze nieuwe versie beter moeten aanpassen aan de context van een wedstrijd. Daar hebben we echter nog niks van gemerkt. Er waren iets te veel Duitsers aan het schreeuwen in de zaal en, om eerlijk te zijn, worden we zelf ook altijd een beetje emotioneel tijdens een wedstrijd.

De meeste vooruitgang zit in de animaties van de spelers. Van een kopbal tot een breedtepass; alles ziet er een tandje strakker uit. Schoten op doel waren op de huidige consoles al bevredigend, maar in de next gen-versie geldt dat ook voor de passes. Er waren verrassend genoeg altijd maar twee passanimaties, maar nu zie je dat spelers veel meer gevoel aan een pass geven. Een breedtepass wordt bijvoorbeeld echt met de wreef gesneden.

Als de camera dichterbij de spelers komt verliest de game wel zijn authentieke charme. Alleen de echte sterren zijn herkenbaar en gezichtsanimaties blijven houterig en geforceerd. Ook het juichen oogt nog steeds knullig. Een gek dansje heeft zeker een komisch effect, maar het komt veel te vaak voor dat spelers in elkaar glijden, in een reclamebord lopen of in het doelnet vastzitten.

FIFA 14 PS4

FIFA 14, maar dan beter

Sommige knulligheden kwamen in FIFA 14 echt onze neus uit en dan doelen we met name op de menunavigatie. Een speler verwisselen ging enorm traag, waardoor we vaak alleen wisselden als we echt geen andere keus hadden. Het voelde dan ook als een verademing toen we voor het eerst onze opstelling aanpasten en de spelers op de juiste plek zetten. Dat gaat namelijk eindelijk eens zoals het hoort. Ook het simuleren van dagen in de carrièremodus verloopt een stuk sneller, al haalt dat onpraktische scoutingsysteem er nog steeds al het plezier uit.

Het zijn dergelijke verbeterpunten die een aankoop voor sommigen gemakkelijk zullen rechtvaardigen. Samen met een aantal verrassend goed uitpakkende verbeteringen van de gamplay is FIFA 14 absoluut de superieure versie. Dat lijkt logisch, maar herinner je je nog het armoedige FIFA 2007 op de Xbox 360 met slechts een handjevol competities? Deze keer is de nieuwe FIFA 14 alles behalve mosterd na de maaltijd. Dit is FIFA 14 zoals het bedoeld is.

Getest op de Xbox One.