Hoe moet je een voetbalwedstrijd winnen? Nederlandse, Engelse, Italiaanse en Duitse coaches hebben daar elk een eigen visie op. De een legt de nadruk op passen, de ander op de verdediging en de derde weer op hard werken. Maar ondanks de diversiteit in de gameplay van Fifa is fysieke strijd en hard werken nooit van significant belang geweest. Met snelheid en korte paasjes kun je in Fifa 13 vrij makkelijk de grote, bonkige spelers ontwijken. In Fifa 14 is dat vrij rigoureus aangepakt door snelheid en fysieke kracht veel beter op elkaar af te stemmen. Sprinten wordt meer een wapen dat gedoseerd gebruikt moet worden, en het afschermen van de bal is een essentieel onderdeel geworden van het spelbeeld.

Dat heeft een fundamentele uitwerking op de gameplay. De game voelt over het algemeen wat zwaarder en trager aan dan zijn voorganger, terwijl de eerste sprint met Lavezzi of Reus een exploderende snelheid kent. Dit laatste wordt gelijk gecompenseerd door de balcontrole. Tijdens een sprint is het een stuk lastiger de bal bij je te houden dan in het vorige deel. Sowieso is de bal in zijn algemeenheid verder van de speler verwijderd. In de vroege build, die volgens EA voor ongeveer 60% klaar was, zorgde dat nog wel voor extreme taferelen waarin de bal zelfs na een pass van twee meter al van de voet afsprong. Hopelijk wordt dat nog naar behoren aangepast of is dit puur een kwestie van oefenen, maar het is duidelijk dat strijd in Fifa 14 veel nadrukkelijker aanwezig zal zijn. Elk balcontact kan ontaarden in een gevecht om de bal, waardoor elke kleine beslissing al van belang kan zijn.

Animaties niet alleen voor uiterlijk

Fifa 14 heeft zijn nieuwe balans en frisse gevoel voornamelijk te danken aan precision movement. Dat houdt in dat bewegingen niet alleen realistischer ogen, maar ook realistischer functioneren. Het lichaamsgewicht van spelers is goed terug te zien in hun houding, waardoor het minder lijkt alsof spelers over een ijsbaan glijden. Precision movement reikt echter verder dan dat. Een snelle draai na een sprint vereist bijvoorbeeld altijd een kanteling van het lichaamsgewicht. Dit veroorzaakt een logische vertraging, met alle gevolgen van dien. Denk daarbij aan logge verdedigers als Dante en Pique die na een dergelijke inschattingsfout altijd voorbij gelopen worden door wendbare aanvallers.

De fysieke gevechten om de bal zorgen er bovendien voor dat wedstrijden beleefd worden als een echte strijd. Door de linkertrigger in te houden, positioneer je je lichaam tussen je directe tegenstander en de bal. De fysieke gevechten die daaruit voorkomen zijn afhankelijk van positie, lichaamsgewicht en momentum, wat allemaal vrij nauwkeurig en natuurlijk werkt.

Met Ibrahimovic kun je daarmee als een beest tegenstanders van je afduwen, terwijl je met Reus je wendbaarheid gebruikt om verdedigers te slim af te zijn. De specifieke kwaliteiten van spelers worden zo veel beter benut. Blind vertrouwen op snelheid, wat nogal het geval was in Fifa 13, is niet meer van toepassing. Sprinten kan niet meer gebruikt worden om maar gewoon het tempo te verhogen, maar wordt meer gepresenteerd als een wapen. Een wapen waar je je met fysieke kracht overigens prima kunt weren. Dit wordt ook in werking gesteld door de verdedigers, die veel strakker en feller dekken.

Emotie in de sport

Waar Fifa naar streeft is een grotere nadruk op de opbouw van een aanval met een krachtigere climax. Spelers moeten vechten voor een goal en vervolgens de emotionele impact van die goal ervaren. Pure shot moet hier tevens aan bijdragen. Spelers hebben nu realistischere schietanimaties, de lichaamsbeweging bepaalt de kracht van het schot en de bal valt en draait op een bevredigendere manier. Het voelt nog heerlijker om met Gerrard een bal van 30 meter richting de kruising te schieten en te zien hoe de bal nog net langs de vingertippen van de keeper glipt.

Het realisme spat van de animaties, de schoten en de actie af, waardoor Fifa 14 het echte voetbalgevoel over weet te brengen. Alleen op het gebied van gameplay, overigens. Van de sfeer, de gezichtsuitdrukkingen en het juichen van het publiek moet de game het bijvoorbeeld nog steeds niet hebben. In de laatste minuut scoren voelt weliswaar fantastisch, maar wordt wederom niet bijgestaan door een exploderend stadion of door enerverend commentaar. Fifa 14 heeft het niet in zich om een mooi voetbalmoment ook echt na te laten dreunen. Zoals Robben of Fledderus, wier goals van extreem emotionele betekenis waren, zal je je dan ook nooit voelen.

Desondanks slaagt Fifa 14 er in nog een stapje dichter bij de werkelijkheid te komen. De herziene balans tussen bewegingen, snelheid en fysieke kracht weerspiegelen het hedendaagse voetbal. Om te spelen zoals Ajax of Barcelona, met verzorgd en technisch voetbal, moet je deze keer van goeden huize komen. Het spel van Bayern München is makkelijker na te bootsen. Op zijn Duits legt Fifa 14 minder nadruk op techniek, en juist meer op functionaliteit, fysieke kracht en balans. Dat zorgt niet altijd voor de meest verzorgde wedstrijden, maar wel altijd voor spanning, passie en strijd.

Getest op de Xbox 360

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3