Fifa 13 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De Fifa-reeks is zonder twijfel een van de meest succesvolle ooit in de game-industrie. Al sinds 1997 spelen we met de grootste tot en met de allerkleinste clubs op de digitale velden en het verveelt eerlijk gezegd nooit. Ook al heeft EA af en toe een mi er gemaakt in sommige jaargangen. Daarom stelt iedere fan ook ieder jaar weer de vraag wat er verbeterd is, in de hoop dat de game minstens zo intere ant als de vorige wordt.

Onvoorspelbaar

Maar hoe makkelijk het is om zo kritisch te zijn, zo moeilijk is het waarschijnlijk voor EA om binnen een tijdspanne van twaalf maanden een game uit te brengen die een stuk beter is dan de versie daarvoor. Twaalf maanden is namelijk niks als je bekijkt hoe lang sommige topgames in ontwikkeling zijn. Toch lukt het de ontwikkelaar om bijna elk jaar met wat nieuws te komen, zij het dat het ene jaar meer grote veranderingen zijn doorgevoerd dan het andere. 2012-2013 moet in ieder geval het seizoen van het realisme worden. Om nog preciezer te zijn: het seizoen dat de onvoorspelbaarheid van het voetbal wordt gedigitaliseerd.

De onvoorspelbaarheid van het voetbal. Toen we de opmerking in grote letters op het scherm zagen staan, vroegen we ons gelijk af: “Willen we wel een game die onvoorspelbaar is?” Wordt de game straks niet veel te realistisch en gaat er niet een stukje spelplezier verloren? Mi chien wel, maar wat we zeker weten is dat Fifa 13 straks griezelig dicht in de buurt van het echte spelletje komt. Want om de onvoorspelbaarheid te digitaliseren, zijn de makers flink aan het sleutelen aan de gameplay. Zo werd niet alleen de Player Impact Engine verbeterd, ook de physics van de bal en de kunstmatige intelligentie van je teamgenoten, je tegenstander en de scheidsrechter zijn aangepast.

Concreet betekent dit voor Fifa 13 dat er onder meer voor de Player Impact Engine veel beter wordt gekeken naar de manier waarop spelers op elkaar reageren. Zo zijn de gewrichten van spelers minder sterk en kunnen armen niet langer op een onnatuurlijke manier meebuigen naar achteren. Ook de beroemde ‘Fifa-kus’ die meestal plaatsvond na een botsing tu en twee spelers zal weinig meer voorkomen. In plaats daarvan zullen twee spelers, in het geval van een botsing, eerst goed ‘ontwarren’ om vervolgens ieder apart op een normale manier met behulp van armen en benen weer op gaan staan. De game voorziet in diverse verschillende animaties voor een speler om overeind te krabbelen, dus een excuus om te blijven liggen is er eigenlijk niet meer.

Knokken om te overleven

Ook tijdens de gevechten om de bal zullen er veel meer mogelijkheden zijn om als winnaar uit de strijd te komen. Tijdens het push-pull-gedeelte maakt het nu wel degelijk uit hoe sterk of zwak je speler is. Zo was is het Fifa 12 slechts mogelijk om aan de schouder van de aanvaller te hangen en was het meestal een kwestie van tijd voor de scheids floot voor een overtreding. Dit keer wordt het veel meer een gevecht en zullen spelers half vallend, half duwend proberen in balbezit te blijven. Je kunt nu meer dan ooit de tegenstander uit balans brengen en zo hopelijk de bal veroveren. Eigenlijk al voordat de bal in de buurt is, zul je straks flink moeten duwen om uiteindelijk te zorgen voor balbezit.

Overigens is het in Fifa 13 ook helemaal niet zeker dat je überhaupt de bal bij je houdt wanneer je een pa ontvangt. EA heeft namelijk kritisch gekeken naar de balaanname en geconstateerd dat deze toch echt niet meer past bij een realistisch potje voetbal. Want zeg nou zelf, iedere speler in Fifa 12 (hoe slecht zijn statistieken ook zijn) kan feilloos een bal aannemen die over een meter of dertig wordt gespeeld. Ongeacht de snelheid, de hoek of welke andere parameter dan ook.

Sterker nog, de bal zal altijd aan de voet blijven hangen, alsof er lijm aan te pas is gekomen. In dit deel gaat dat dus niet meer gebeuren. De vaardigheid van de speler, of het veld droog is of nat, de manier waarop de bal wordt gespeeld; alles in Fifa 12 bepaalt of de ontvanger de aangespeelde bal daadwerkelijk kan controleren. En de ene keer zal de bal na een pas lichtjes van de voet stuiteren, de andere keer springt hij omhoog om vervolgens doodleuk bij een aanstormende verdediger terecht te komen.

Druk zetten

Nu kun je zeggen dat dit niet ten goede komt van de game, omdat je nu niet aankunt op de bevelen die je jouw spelers geeft, maar je kunt het ook interpreteren als een manier om de game straks anders te gaan lezen. Want wat voor jou geldt, geldt ook voor de tegenstander. Zet hem maar onder druk, kom maar iets onbesuisder inlopen. De kans dat jij de bal van hem a pakt is vele malen groter wanneer je dit doet. Deze nieuwe manier van pa en en de bal aannemen belooft meer diepgang, want meer dan anders bepaalt de plek waar je staat of de vaardigheden van je speler of je pot gaat winnen.

Om de onvoorspelbaarheid van het spel nog verder te introduceren heeft EA er ook voor gezorgd dat je teamgenoten dit keer wat meer meedenken met het spel. Waar ze in Fifa 12 vaak de neiging hebben om dom op en neer te lopen tijdens een aanval of zelfs helemaal niet meer bewegen op het moment dat ze eigenlijk diep moeten gaan, daar gaan ze dit keer veel meer mee in jouw aanvallende besli ingen, dankzij een verbeterde Attacking Intelligence. Diep gaan, anticiperen op het spel en drie stappen vooruit denken wordt straks de gewoonste zaak van de wereld.

Tot slot lieten de makers nog zien dat er straks veel meer ruimte is om zelf vrije trappen vorm te geven in zowel aanvallend als verdedigend opzicht. Wil je spelers laten uitlopen, kies je liever voor twee of mi chien wel drie overstapjes of laat je de muur zelfs een metertje smokkelen? Het kan allemaal. Overigens kan een metertje smokkelen je wel op een gele kaart komen te staan, dus geheel vrij in je keuzes ben je uiteraard niet. 

Aan het einde van de presentatie was alles behoorlijk duidelijk, maar vonden we het echt jammer dat we niet zelf even mochten spelen. Want hoewel alles in theorie perfect klinkt, het daadwerkelijk ervaren is toch net even wat anders. Toch worden we nu al optimistisch door de aangekondigde veranderingen, omdat ze de gameplay uit Fifa 12 een beetje uit het voorspelbare -en vaak eentonige- spel halen van balletje rondtikken tot er een kansje komt. Spelers moeten straks met veel meer variabelen rekening houden en het spel veel beter lezen om tot een goede aanval dan wel verdediging te komen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou