FIFA 12 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.


Eenmaal aangekomen in Keulen krijgen we uiteraard eerst de verplichte presentaties, maar na een uurtje of anderhalf mogen we dan toch echt zelf aan de slag. Omdat de game nog ver van af is, verbaast ons het niet dat we alleen met Chelsea en Arsenal kunnen spelen. De spelers zien er nog beter uit dan vorig jaar, wat maakt dat er waarschijnlijk nog veel tijd gaat zitten in het onder handen nemen van de andere elftallen. Het gevolg is wel dat met name de replay's zich veel meer concentreren op de spelers en meer close-ups laten zien. Op het eerste gezicht een kleine aanpa ing, maar wel eentje die het voetbalgevoel beter overbrengt.

Naast een paar mooiere kopjes beloven de makers ook een sterk verbeterde kunstmatige intelligentie.  Een verbetering die vooral op naam komt van ‘Vision’, een nieuwe feature in het spel die bepaalt hoever een computergestuurde speler kan 'kijken' met betrekking tot spelinzicht. Een speler zoals Fabregas of Iniesta zal eerder een verra ende pa geven dan Vormer of Enoh. We hebben de game nog niet tegen de computer gespeeld, maar de demofilmpjes beloven pa es waarmee jouw verdediging met één tikje compleet uit elkaar gereten wordt.

Van Ramos naar Crouch

Ook zal de kuntmatige intelligentie dankzij de nieuwe Awarene -functie veel beter inspelen op de kwaliteiten van het team waarmee het speelt. Als voorbeeld toonden de makers ons een filmpje met Sergio Ramos die opstoomt vanaf de zijkant, met eerst Peter Crouch en vervolgens David Villa voor de goal. Het verschil? Met Crouch durft Ramos de bal wel voor te geven, maar wanneer Villa voor de keeper staat, opteert Ramos toch voor een wat meer voetballende oplo ing en legt hij de bal breed.

Zoals gezegd speelden we zelf alleen potjes tegen menselijke tegenstanders, maar ook daar zagen we een paar opvallende aanpa ingen terug. En dan met name in verdedigend opzicht. De eerste feature heet Tactical Defense, wat inhoudt dat de verdedigende speler niet langer met een druk op de knop als een dolle op de aanvaller afrent. Houd je de verdedigingsknop ingedrukt, dan ren je wel op de speler af, maar blijf je uiteindelijk op een halve meter van de aanvaller staan. Om de bal te veroveren zul je vervolgens een tackle of een sliding in moeten zetten. 

Precision Dribbling

Het is voor de FIFA-veteranen even wennen, maar eenmaal onder de knie speelt het wel een stuk uitdagender en worden ook de fysiek sterke teams een neembare hindernis. Het is met die halve meter namelijk makkelijker geworden om als aanvaller de verdediger te verleiden tot een tackle. Een tackle die je vervolgens kan ontwijken met het geheel verbeterde Precision Dribbling-systeem. Uiteraard kregen we vorig jaar ook al een verbeterd dribbelmechaniek (360-dribbling) maar dit jaar kunnen we, als we de makers mogen geloven, draaien op een dubbeltje. En dat zagen we direct terug in de game. De spelers reageren feller op bewegingen met de analoge stick en kunnen veel korter draaien. Dit in combinatie met de ‘afwachtende’ houding van de verdediger, maakt dat je als speler veel meer moet anticiperen tijdens een wedstrijd.

Om het plaatje compleet te maken, heeft het team achter FIFA de Impact Engine toegevoegd. Oftewel, de spelers zullen in Fifa 12 veel realistischer bewegen en reageren op andere spelers wanneer zij fysiek een duel aangaan. Geen rare stuiptrekkingen meer of een onlogische animatie die volgt na een botsing. Dit keer rollen spelers veel natuurlijker door, vallen ze zoals ze horen te vallen en zullen ze dus ook eerder een ble ure oplopen na een harde tackle. Wat ook opvalt is dat gevallen spelers nu veel sneller opstaan, en niet nog een half uur op de grond blijven hangen.

Aan het einde van de middag zijn we tot de conclusie gekomen dat Fifa 12 op het gebied van gameplay duidelijk een andere richting is ingeslagen, en dat het kiest voor wat meer balans. Het spel draait minder om het indrukken van de juiste knoppen, en daagt spelers uit om al keuzes te maken voor een actie wordt ingezet. Het zal de echte fans zeker weten te bekoren, of casual gamers net zo enthousiast zijn nu de gameplay wat uitdagender wordt valt nog te bezien. Wij zitten alvast klaar voor het voetbaljaar 2011/2012.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou