De eerste keer dat we FIFA speelden was al duidelijk te zien dat de makers vooral speren op realisme en emotie. En die focus kwam ook in de afgelopen sessie weer naar voren. Maar voordat we wat meer vertellen over de nieuwe features, gaan we eerst de PC-gamers eens heel erg blij maken. Na jaren van spelen met slecht overgezette versies, met matige graphics, minder opties en belachelijke online functies voor PC-begrippen, is het EA dan eindelijk gelukt om de PC- en consoleversie gelijk te trekken. Jaja, daar mag je best even een sprongetje van in de lucht maken.

PC-perfect

Toen David Rutter dit beweerde tijdens de presentatie waren we nog wat sceptisch, gezien het feit dat EA dat in het verleden al vaker beloofd had. Maar na een paar potjes hadden we eigenlijk niet in de gaten dat we op de PC aan het spelen waren. Alles lijkt identiek aan de console-versie, dus ook het menu, de spelopties en vooral de graphics. Het enige waar we wat hinder van ondervonden, was een heel klein beetje beeldvertraging bij de filmpjes voorafgaand aan de wedstrijden, maar dat zal in september ongetwijfeld opgelost zijn.

Zoals gezegd speelt FIFA 12 vooral in op realisme en emotie. De speler moet zich echt wanen in de grillige voetbalwereld, waar vreugde en verdriet hand in hand gaan en je zo goed bent als je laatste wedstrijd. Iets wat bijvoorbeeld online wordt uitgewerkt in de Social Football Club, een plek waar al je klinkende overwinningen én pijnlijke nederlagen worden opgeslagen voor je vrienden (en de rest van de wereld) om te zien. Wie zijn clubliefde wil uitdragen kan bovendien meedoen aan Support your Club, een online modus waarbij alle ervaringspunten van jou en van de spelers die ook ‘jouw club steunen worden samengevoegd. Het meest in het oog springende bij Social Football Club is de Challenges-modus, waarbij je specifieke en meestel cruciale momenten uit echte voetbalwedstrijden kunt naspelen. Helaas hebben we  slechts het menu van deze modus gezien, maar het belooft in ieder geval een welkome toevoeging te worden om in deze modus te laten zien hoe goed je als FIFA-speler precies bent.

Voetbal is emotie

Mocht je geen zin hebben in online potjes en blijf je liever baas over eigen competitie, dan biedt de vernieuwde carrièremodus ook het nodige voetbalplezier. Wat jammer genoeg wel direct opvalt, zijn de de nog altijd aanwezige nieuwsberichtjes in het overzichtsscherm van deze modus. Ze nemen 30% van het scherm in beslag maar zijn nauwelijks interactief of van verdere waarde. Het zijn vooral de in de berichten omschreven gebeurtenissen die invloed hebben op je carrière, maar om het meteen zo groot in beeld te brengen had niet gehoeven. De carrière die je doorloopt wel een stuk dynamischer geworden. Spelers kunnen bijvoorbeeld ineens besluiten te stoppen als het niet meer zien zitten. Of erger nog, vragen om een transfer als ze niet gelukkig zijn bij jouw club, vanwege tegenvallende resultaten of de relatie met de coach.

Ook wanneer een speler geblesseerd raakt, komt dat vol in de pers te staan. Als coach kun je vervolgens kiezen om zo’n speler eerder dan gebruikelijk op te stellen en zo hopelijk een wedstrijd in je voordeel te beslechten. Neem je de juiste beslissing dan is de pers lyrisch, is het de verkeerde dan word je afgeschilderd als een schemiel. Detail: ook tijdens het wedstrijdcommentaar zijn analyses te horen, gebaseerd op jouw keuzes.  Spelers krijgen sowieso een uitgebreid moraalsysteem mee, waarbij ze reageren op praktisch alles waar ze maar op kunnen reageren. Het moet het gevoel van een levend elftal creëren, en van jou als een coach die ertoe doet.

Transferstress

Diezelfde emoties zien we terug in het transfergedeelte. Een belangrijke  bijdrage hieraan vormt de klok die het einde van de transferdeadline aangeeft in uren en je vervolgens ook per uur nog laat onderhandelen met andere clubs hun spelers. We hebben het helaas zelf nog niet kunnen ervaren, maar deze nieuwe aanpak doet een gooi naar de chaos en de stress waarmee echte clubs te maken krijgen aan het einde van de transferperiode.

De transferhub geeft daarnaast meer informatie over spelers en de club waar zij op dat moment spelen. Zo geeft je technische directeur aan dat je waarschijnlijk meer voor een speler moet betalen, wanneer deze op een basisplek kan rekenen bij zijn huidige club. Maar nog belangrijker: hij geeft ook aan of een speler door andere clubs wordt begeerd. Zo kun je eventueel wat daadkrachtiger handelen als je de speler graag wilt hebben. Heb je een speler eenmaal zover dat hij geïnteresseerd is, maar heb je ook andere aanbiedingen openstaan, dan kun je een transfer uitstellen. Stel hem echter niet te lang uit, want er kunnen kapers op de kust zijn.

Heb je helemaal geen zin om miljoenen uit te geven aan luie vedettes of gehypete aanvallers, dan kun je in FIFA 12 ook een van je zelf aangekochte scouts erop uitsturen. De scouts verschillen behoorlijk in niveau en de betere kosten bijna net zoveel als een goede speler. Onderschat alleen niet de kracht van een goede scout, want heb je er eenmaal een rond lopen, dan verdien je die euro’s dubbel en dwars terug. Deze keer kun je een scout ook specifiek laten zoeken naar bijvoorbeeld flankspelers, fysiek sterke middenvelders of technische begaafde spitsen. Heb je eenmaal wat jonge jongens rondlopen dan kunnen ze ervaring opdoen in de Youth Academy van jouw club.

Het is jammer dat het middagje München bij lange na niet genoeg was om de carrièremodus goed aan de tand te voelen. Hierdoor is het afwachten hoe bijvoorbeeld het moraalsysteem van de spelers zich vertaalt naar de game en hopen dat het scouten naar behoren werkt. In theorie klinkt het in ieder geval alsof EA duidelijk een voetbalgame heeft gemaakt die verder gaat dan alleen een balletje rondtrappen. De Social Football Club is daar een goed voorbeeld van. Hoe je het ook wendt of keert, het nieuws dat de PC-gamer dit keer wel serieus wordt genomen, is al een enorme verbetering op zich.