FIFA 11 (hands-on) | Gamer.nl

FIFA 11 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Voordat we echter aan het digitale gras mochten ruiken, vertelde Line Director David Rutter en consorten eerst over de nieuwste features en enkele gameplaytweaks van FIFA 11  . De twee toevoegingen die er het meest tu enuit springen  zijn ongetwijfeld Personality Plus en Customizable Audio (naam niet definitief). Vooral omdat beide opties het gevoel van realisme nog hoger moeten maken in FIFA 11.

Oh wat zijn die Duitsers stil…

Vooral de Customizable Audio optie lijkt een bijzonder leuke toevoeging. Zowat voor ieder onderdeel van de game kan de speler zelf een muziekje, tune, clublied of, al dan niet een kwetsend, spreekkoor inladen. Ben je fan van Ajax, dan pluk je gewoon Mijn Club van Cees Prins van het internet en draai je die tijdens de rust. Heb je toch liever de Sparta-mars wanneer je spelers het veld opkomen, dan is dat ook geen enkel probleem. Als je voldoende voetbalvrienden hebt kun je zelfs je eigen clublied opnemen en die vervolgens afspelen na de overwinning.

Wil je met je zelfopgenomen clubliederen dat echte stadioneffect krijgen, dan is dat laatste ook echt aan te raden. FIFA 11 voorziet geen mogelijkheid  om jouw stem bijvoorbeeld te vertienvoudigen. Overigens ben jij de enige die jouw zelf geïmporteerde nummers kan horen, in verband met muziekrechten en ‘vervelende’ spreekkoren. Aan de andere kant hoorden de aanwezige Duitse pers onze net opgenomen “Oh wat zijn die Duitsers stil” ook niet, maar de keuze van EA is zeker te begrijpen.

Uiterlijk telt

Personality Plus is vooral bedoeld om de digitale versies van de voetballers nog realistischer en beter te maken. Een puntje waar concurrent PES sowieso al beter op scoorde en voor het team dat aan FIFA 11 werkt dus een belangrijk onderdeel is geworden. Om de spelers zo goed mogelijk te laten lijken, zowel in uiterlijke kenmerken als hun speelstijl, hebben de makers bijzonder veel nieuwe eigenschappen aan de speler toegevoegd.

Zo zijn er nu negen verschillende lichaamstypen (in FIFA 10 waren dit er maar drie) voorhanden en beschikken de spelers over een breed scala aan gezichtsuitdrukkingen. Bovendien hebben de bekendste spelers een specifieke dribbelstijl, een unieke lichaamsbouw en hun eigen maniertjes om een goal te vieren. Daarnaast hebben de makers ook gekeken naar het gedrag van spelers. Zo zagen we Wayne Rooney als een dolle stier van hot naar her rennen, terwijl Dimitar Berbatov zo ergens rond de zestien als een oude opa over het veld sjokte en pas in beweging kwam wanneer de bal in de buurt was. En dat allemaal om ervoor te zorgen dat jij straks binnen een oogwenk kan zien wie waar op het veld staat en dat je ook echt het gevoel hebt dat je met Lionel Me i of Arjen Robben aan het spelen bent.

Geen ‘ping pong-pa es’ meer

Uiteraard zijn bovengenoemde nieuwigheden niet allemaal direct te zien op het voetbalveld wanneer je gewoon staat te ballen, maar geloof ons maar als we zeggen dat EA geen half werk aflevert met de ‘look’ en ‘feel’ van FIFA 11. Wat je echter wel terug gaat zien tijdens een potje FIFA 11 zijn de meer dan 100 gameplayverbeteringen diezijn doorgevoerd. We waren hier tijdens het spelen al behoorlijk van onder de indruk. Al tijdens ons eerste potje merkten we direct het verschil tijdens het rondspelen van de bal. Het ‘ping pong-pa en’ is grondig aangepast, waardoor het niet langer mogelijk is om maar als een gek op de pa -knop te drukken en zodoende de bal hersenloos naar voren te spelen.

Dankzij de nieuwe optie Pro Pa ing zul je veel beter moeten nadenken en zal een korte pa niet altijd meer aankomen. Factoren zoals de snelheid, hoogte en hoek van bal kunnen al zorgen voor een mi er. Tel daarbij de positie en, niet geheel onbelangrijk, de kwaliteiten van de speler op en je weet dat pa en in FIFA 11 een uitdaging gaat worden. Om de proef op de som te nemen speelden we zowel een potje als Anderlecht en als Arsenal en het verschil was direct merkbaar. Bou oufa levert per wedstijd toch net wat meer foute pa es af dan vedette Fabregas. Vooral wanneer je snel combinatiespel gaat spelen, wordt de kwaliteit van de speler  danig op de proef gesteld en worden niet alleen pa es maar ook schoten op doel, een stuk lastiger.

Botsen hoort er ook bij

Wat ons ook direct opviel waren de physics van de spelers en de bal zelf. Waar je in FIFA 10 regelmatig je hart vasthield omdat je gewoon niet wist waar de bal heen zou stuiteren na een tackle of botsing (of nog erger, dat hij soms op wonderbaarlijke wijze precies in de voeten van de tegenstander belandde), zijn de bewegingen in FIFA 11 veel realistischerer. We hadden veel meer het gevoel dat de bal zich hield aan de wetten van de zwaartekracht en dat hij ook veel beter reageerde op een uitgestoken been of een botsing tu en twee spelers. Bovendien lijkt de keeper veel meer effect op de rebound (die in FIFA 10 opvallend vaak in de voeten van de tegenstander belandde) te hebben dan voorheen. Overigens beloofden de makers dat het keepersproblemen uit FIFA 10, zoals het onnodig uitkomen en het veel te laat reageren op vrije trappen, in FIFA 11 opgelost worden.

Na een paar potjes FIFA 11 zijn wij in ieder geval overtuigd dat de game ongetwijfeld voor het juiste FIFA-gevoel gaat zorgen. De makers hebben duidelijk gekeken naar wat er schortte aan FIFA 10 en dit in het nieuwe deel aangepakt. Alles staat dit keer in het teken van een meer realistische voetbalgame, zowel op als naast het veld. Nu nog een wereldbeker volgende maand en 2010 wordt een geweldig voetbaljaar!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou