Ons hele leven hebben we te maken met angsten. Angsten voor de meest vreemde zaken: mensen, beesten of gebeurtenissen. Sommige van deze angsten worden zelfs zo erg, dat er een fobie ontstaat. De mensen van ontwikkelaar Monolith weten met hun nieuwe FPS F.E.A.R. daar behoorlijk goed op in te spelen.

Het laten schrikken van spelers is niet echt een origineel game-concept. Ook voor F.E.A.R. zijn er genoeg games geweest die getracht hebben de speler een hartverzakking of een doorweekte broek te bezorgen. Veel van deze zogenaamde 'enge' games kwamen niet verder dan de clichématige schaduwtrucjes, de 'In your Face'-zombiegezichten, of het uit laten gaan van het licht op de meest 'onverwachte' momenten. Maar na het spelen van de eerste vier levels van de F.E.A.R. singleplayer campagne kan ik opgelucht melden dat F.E.A.R. alles behalve een cliché game wordt.

F.E.A.R., dat bij ongeveer iedere geïnteresseerde gamer bekend is, staat voor First Encounter Assault Recon. F.E.A.R. is een Amerikaans special forces team dat in het leven is geroepen om de strijd aan te gaan met alle paranormale en freaky shit die zich in de schaduwen van de samenleving afspeelt. Als coördinator van dit team heeft de overheid gekozen voor Rowdy Betters: een veteraan op het gebied van militaire- en politie-invallen, vreemde paranormale gebeurtenissen en teambuilding. Aan zijn omvang en leeftijd is goed af te lezen dat Rowdy het coördinerende werk doet vanaf een locatie waar niet al te veel gebeurd. Hij laat het echte werk aan de uitvoerende tak van het team over. Deze tak bestaat uit een viertal mensen, te weten Jankowski, het type grote bek maar snel van slag, Holiday, de coole en stille expert op het gebied van infiltraties en de slanke maar erg slimme Jin, de 'profiler' van het F.E.A.R. team. Dit zijn echter, zoals elke oplettend lezende gamer heeft ontdekt, maar drie mensen. Het ontbrekende persoon ben jij, de speler. Er is niet bijster veel bekend over het personage wat je als speler krijgt aangemeten, anders dan dat hij door visioenen, verschijningen en het irritante kleine meisje Alma wordt toegesproken. Ook ben jij de enige die ziet wat er in het verleden heeft plaats gevonden in visioenen, waarbij het lijkt dat de tijd even stil staat.

Teamleden Jankowski en Holiday

Gezien we het hier hebben over een preview en ik de vele aspecten van het verhaal niet wil verzieken voor andere gamers, zal ik vanaf dit punt het niet meer hebben over de nodige plotwendingen en diverse beangstigende momenten die het spel rijk is. Wat ik echter wel kan vertellen is dat je aan het begin van de game direct achter ene Fettel wordt aangestuurd. Fettel is net losgebroken uit een militaire installatie, waar hij het personeel heeft uitgemoord en een aantal prototypen supersoldaten mentaal heeft overgenomen. Fettel, zo blijkt uit de intro, ziet zoals de speler ook verschijningen en hoort dezelfde stemmen. Als men er echter achter komt dat Fettel er rare trekjes op nahoudt en bijvoorbeeld mensen begint te eten, wordt het F.E.A.R. team ingeroepen om hem een halt toe te roepen.