Farpoint (hands-on) | Gamer.nl

Farpoint (hands-on) | Gamer.nl

In de jaren negentig waren fatsoenlijke VR-brillen nog pure sciencefiction, door films als Brainscan en The Lawnmower Man neergezet als de technologie van de nabije toekomst. Een first-person shooter als Farpoint, die momenteel voor de PSVR ontwikkeld wordt, wilde je twintig jaar geleden dolgraag in VR spelen. Na een kwartier doorgebracht te hebben in de wereld die ontwikkelaar Impulse Gear creëert, blijkt het dat die kinderdromen nog steeds staan als een huis.

Terwijl één van de makers ons in het echte leven een geïmproviseerd geweer aanreikt dat bestaat uit een combinatie van een PlayStation Move- en Dualshock-controller, wordt er door een andere medewerker de PSVR-bril op het hoofd gezet. Het brein vindt het aan het begin maar niets en de angst om tijdens het spelen om te vallen groeit met de seconde. 

Farpoint

Het geweer in de digitale wereld beweegt vloeiend mee met de controller die we in het rond bewegen, en onze faux-handen zijn niet meer van echt te onderscheiden. De woestijnplaneet waarop we zijn beland ligt werkelijk aan onze voeten.

Commando in spe 

Tijd voor wat oefening. Het geweer dat we dragen zetten we op ons oog als we richten, om later door de knieën te zakken als we van doelwit wi elen. Het voelt lichtelijk gênant in een drukke ruimte vol journalisten, maar dat gevoel wordt al snel onderdrukt wanneer buitenaardse spinnen uit de rotsen kruipen en het spervuur door ons wordt geopend.

We blijken een jarenlang getrainde commando en knallen de achtpotige wezens die in formaat steeds grotesker worden uit de lucht van de muur. Nadat de eerste golf is verslagen, bewegen we ons voort door de thumbstick vooruit te duwen en lopen we richting een ravijn.

Farpoint
Farpoint

Een smalle brug over de eindeloze diepte zorgt voor een duizelig gevoel in het hoofd en een even verdraaid gevoel in de maag. Terwijl we aan de rand onze moed verzamelen om verder te gaan, nemen we de tijd om het uitzicht tot ons te nemen. De planeet is simpel vormgegeven, maar grafisch prachtig. De zandige vlaktes met aan de horizon enorme buurplaneten doet denken aan Frank Herberts Dune. Ook al is het level zo lineair als het maar kan; het spreekt toch tot de verbeelding.

Onwennige lichaamshouding

Het onwerkelijke contrast tu en op een zandplaneet rondlopen terwijl je in werkelijkheid stilstaat, blijft wat onwennig. Het gevoel dat je elk moment om gaat vallen verdwijnt ook niet. Toch verzekert één van de ontwikkelaars dat dit nooit is gebeurd en dat je de game indien je wilt ook zittend kan spelen. 

Farpoint

De houding aannemen van een doorgewinterde starship trooper geeft echter veel te veel voldoening om op de bank te ploffen. Nadat we een glimp van het verhaal over een onderzoeksteam in een vreemd sterrenstelsel meekrijgen, wordt de zin om de volledige game te spelen steeds groter. De kinderdromen van het wandelen in een sciencefictionfilm lijken nu écht werkelijkheid te worden.

Farpoint komt exclusief uit voor de PS VR. Een releasedatum is tot op heden nog onbekend.

Door Sander van Dalsum

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou