Preview
Far Cry Primal

Far Cry Primal (hands-on)

Oude gewoontes in een nieuw jasje

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

De prehistorische setting van Far Cry Primal heeft op papier een relatief unieke invalshoek, eentje waar Ubisoft zich nog niet eerder aan gewaagd heeft. Je bent vooral bezig met de twee alleroudsten ambachten van de mensheid, namelijk het jagen en verzamelen. Deze oerinstincten gebruik je in een ongeschonden natuur, vol woeste beesten die zichzelf moeiteloos bovenaan de voedselketen plaatsen. Afgezien van de brandende pijlen die je met je boog afschiet, heeft de game - geheel waarheidsgetrouw - geen vuurwapens. Dat klinkt verfrissend, en toch is de eerstvolgende game van de ontwikkelaar in alle opzichten een typische Ubisoft-game.

Is dat een negatief vooruitzicht? Nee, niet per se. De eerste uren van de game geven genoeg variatie om volledig op te gaan in het rollenspel van een boze holbewoner die zojuist zijn gehele stam het loodje heeft zien leggen tijdens een mislukte jachtpartij. Met een knots in je forse poten ram je op simpele, maar bevredigende wijze erop los zoals we dat alleen tienduizend jaar voor Christus konden. Het doel voor ogen is het bij elkaar brengen van een nieuwe clan en daarmee de macht overnemen in een ultragewelddadige wereld waarin een conflict uitpraten nog voor mietjes is.

De perikelen van een oermens

De anekdotes die je hieraan overhoudt bestaan dan ook vooral uit het ploeteren langs rotswanden en stromende beekjes, omsingeld door kreten van de lokale fauna terwijl je boze mannen van je afslaat. Ook ontmoet je gaandeweg een extravagante sjamaan, die je de kneepjes van het temmen leert. Wolven, vogels en zelfs sabeltandtijgers worden op die manier onderdeel van je arsenaal en dienen een tactisch perspectief aan de gameplay te geven. Het moet een nieuwe draai geven aan het vertrouwde Far Cry-sjabloon.

Zodoende vergeet je eventjes dat je net als in de voorgaande Far Cry-games planten plukt om geneesmiddelen te brouwen, en dat je rivaliserende nederzettingen op slinkse of brute wijze overvalt nadat je alle vijanden op afstand hebt getagd. Ook de manische pre-dictatoriale aardsvijand mag niet ontbreken, die een bloederig en zinloos spoor van dood en verderf achterlaat. Daarin blijft ook Primal tijdens de previewfase een voorspelbare game, die tot dusver boeiend blijft om te spelen. Het survivalaspect van de beleving helpt daarbij, omdat het in sterkere mate aanwezig is dan in de voorgaande delen.

Far Cry Primal

Dierenvriend

Constant ben je namelijk bezig met het samenstellen van takken, stenen, riet en andere voorwerpen om daarvan wapens te maken. Je ontgrendelt langzaam nieuwe strijdmiddelen door missies te volbrengen voor je kompanen — denk aan speren, verschillende pijlen en geüpgraded mêleewapens. Het gebrek aan modern oorlogstuig mis je verrassend genoeg nergens en het vooruitzicht van dubbele pijlen schieten maakt het ouderwetse gereedschap gewoonweg spannend. Het bouwen van je ammunitie is daarbij versimpeld en makkelijk toegankelijk, zodat je ook in het heetst van de strijd nog snel een extra projectiel in elkaar kunt knutselen. De eerdergenoemde dieren spelen echter de hoofdrol in je wapenselectie.

In een letterlijke vogelvlucht gebruik je bijvoorbeeld je uil om een gebied te verkennen voordat je daar je slag slaat. Eenmaal gescout, zet je het dier in om een troep kannibalen van hun stuk te brengen, terwijl je langzaam tussen de bomen kruipt om een nietsvermoedende vijand om te leggen. Later in de game kun je ook een stuk roekelozer te werk gaan, door bijvoorbeeld een beer naar binnen te laten stormen en totale chaos te creëren. De vele verschillende beesten die je gebruikt bieden allemaal een eigen aanpak, waardoor de gameplay langer interessant moet blijven.

Far Cry Primal

De strooptocht naar meer

Ook het levelsysteem moet daarbij een verschil maken. Je verdiende ervaringspunten verdeel je in de vaardigheden die bij jouw speelstijl passen, waardoor je een stille stealth-expert wordt, of misschien wel een meesterjager die het efficiëntst kan stropen om daarmee betere uitrusting in elkaar te zetten. Niets nieuws onder de Far Cry-horizon, maar meestal wel een doeltreffende manier om je als speler geïnvesteerd te houden. 

En van die traditionele Ubisoft-structuren belooft Primal wel een handje van te hebben. De gebruikelijke torens zijn vervangen door kampvuren, die je gebruikt om snel tussen plekken te navigeren. Dit keer broodnodig, aangezien je geen voertuig hebt.

Far Cry Primal

De twee uur durende speelsessie met Far Cry Primal gaf meteen zin de speeltijd te verdubbelen. De interessantere delen van de vaardigheden begonnen te verschijnen en de kaart van de game werd stukje bij beetje met nieuwsgierigheid ontdekt. De vraag is of Primal langer dan dat aantal uren interessant blijft, aangezien de game een typische Far Cry lijkt te worden, maar dan in een andere, originele setting. Op die manier innoveert de ontwikkelaar binnen diens concept. Of dat genoeg is, mag de game volgende week al bewijzen.

Far Cry Primal komt op 23 februari uit op de PlayStation 4 en Xbox One. De pc-versie is verkrijgbaar op 1 maart.

Door Sander van Dalsum

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

'Smartphones zijn volgend jaar krachtiger dan spelcomputers' Multiplayerversie Call of Duty: Black Ops 3 tijdelijk beschikbaar
67

Reacties op: Far Cry Primal (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    ShadowX

    • 17 februari 2016 16:17
    @Grohe

    Je praat nu alsof je Primal al gespeeld heeft, hoe kan je nu uiteindelijk een indruk maken over de gameplay als je het spel nog niet gespeeld heb.

    Een aantal punten zie ik graag wat meer duidelijkheid, anders design oke wat moet ik me daarbij voorstellen ?, de kampen zijn er juist om de gameplay hoog te houden en worden als save punten gebruikt ik zie daar geen probleem mee.

    Interactie met dieren hmmm ik kan me niet herinneren dat je in deel 3 en 4 een dier tam kon maken en voor jou kon laten vechten of doel je meer op het gebied als dat je bijvoorbeeld met een olifant mayham kon maken in deel 4.

    Dieren op een kluitje tja het is het stenen tijdperk en je leeft tussen de dieren oftewel in hun jacht gebied, niet andersom.

    Misschien eerst het spel spelen en dan oordelen, daarnaast maar dit is puur een mening ik vind de gameplay geweldig en je krijgt uren vermaak met een Farcry game.

    Noem eens een aantal van JOU goede games op, ik respecteer de games die je opnoemt maar wat jij leuk vind hoeft een ander niet leuk te vinden, wel boor je bijna 90% van de games de grond in en maak je ervan dat ze slecht zijn, het hoort te zijn het is jou mening en jij vind er niks aan maar slecht dat is een ander verhaal.

    Wat heb jij met Poep? of heb je een poep fetisjisme :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 17 februari 2016 17:59
    @ShadowX,

    Na tig uren gameplay video's, previews en ervaring met voorgaande delen kan je prima een mening vormen.
    Ander design van het uiterlijk en indeling van de omgeving en modellen. Nu is het een veredelde mod van fc3 en 4. Alleen andere kleurtjes.

    De kampen zijn een verplichte afvinklijstje geworden en is alles behalve toegevoegde gameplay waarde. Het is gewoon ontzettend ouderwets. Alleen Just Cause kan het hebben vanwege de explosieve mogelijkheden. Maar laat Ubisoft een open wereld maken als Red Dead redemption. Dus alleen enkele side of stranger missions waar je een kamp moet aanvallen. Nu is het verplicht en generieke kost. In rdr kan je altijd saven zolang je kampvuur opzet op een beschutte plek. Dat verhoogt inlevingsvermogen en gevoel van avontuur. Niet dat je tig kampen hebt waar je ff neerploft en saved.

    Het gedrag van dieren is hetzelfde. Ze benaderen je, nemen dan een bepaalde houding aan en vallen je dan aan. Ev-ery-time…. Je ziet dan in het gevecht ook splitsecond het gezicht van het roofdier. Altijd.
    De hoeveelheid dieren verpest het spannende en mysterieuze gevoel. Het is vanzelfsprekend dat je een dier tegenkomt ipv dat je je in de mist hult of je deze tocht een mammoet tegen komt.
    Alsof je op een zwerm vogels op 5 m schiet ipv enkele op 100m afstand. Gebrek aan mystieke beleving is de key word.

    Dat grinden en crafted vond ik zo verschrikkelijk in deel 3&4. Ik voelde me net een heroïne verslaafde die wezenloos het spel zat met verzamelen zodat ik een handtasje kon craften waar 10 ipv 8 kogels in kunnen.

    Games die ik leuk vind heb ik volgens mij al x genoemd, kan niet voor de geest halen ff. Momenteel speel ik Battlefield en Firewatch. Dijk van een games. En nee ik heb juist een afkeer van poep, daarom gebruik ik het ook in een negatieve context. Zoals poepfabrikant Ubisoft xD Siege, Valiant Hearts en Splinter Cell vind ik wel goede games btw.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowX

    • 18 februari 2016 02:49
    @Grohe

    Wat was er vernieuwend aan de overige Splinter Cell games ?, want naar mijn mening lijken ze allemaal op elkaar, ik vind zelf Splinter Cell te gek maar probeer nu ff voor me te halen waarom je Splinter Cell wel goed vind en Far Cry niet terwijl beide games ook de 1 na de andere uit gescheten heeft en ook bij Splinter Cell weinig tot geen vernieuwing heeft gekregen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 18 februari 2016 14:17
    @ShadowX ,

    Splinter Cell is een gesloten wereld en stealth goed uitgewerkt. Ubisoft is slecht in open werelden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 18 februari 2016 14:23
    @Grohe

    Met AC hebben ze anders dik bewezen dat ze een perfecte developer zijn voor open world games. Alleen al die sfeer in syndicate bewijst dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 18 februari 2016 18:16
    @coola,

    AC bewijst voor mij juist dat Ubisoft slecht is in open werelden. Het wordt slechter met elk deel. Mijn mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowX

    • 18 februari 2016 16:28
    @Grohe

    Nu zeg je ineens wat anders nu stel je dat Ubisoft slecht is met open wereld en hoorde ik ervoor alleen maar dingen als hetzelfde en niks vernieuwend, maar met alle respect wat is er dan vernieuwend met alle Splinter Cell games ?… naar mij mening niks want ze lijken allemaal op elkaar.
    Niks mis mee want Splinter Cell is geweldig ik snap alleen en nu al helemaal niet meer want je veranderd nu ineens van doelstelling door te zeggen ze zijn slecht met open wereld games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Grohe

    • 18 februari 2016 18:15
    @ShadowX ,

    kom op, nu ben je gewoon aan het bloedzuigen en probeer je me op mijn woorden te pakken terwijl ik niks tegenstrijdigs zeg. Ubisoft is slecht in open werelden and that's a fact. De sfeer is er niet naar. Daar komt bij dat de gameplay en verhaal even bedroevend slecht zijn.
    AC 1 had ook een bagger open wereld maar daar kon ik het van hebben vanwege het feit dat het een vernieuwde IP was. Maar dat krediet houdt een x op en bij AC is dat sinds deel 3 en bij FC sinds deel 3. Watch Dog is qua open wereld aspect ook waardeloos maar gun ik het ze om deel 2 beter te maken. Als dat ook faalt qua open wereld kan die serie wat mij betr. in de prullenbak samen met FC en AC.

    Ik kan niks goeds doen volgens jou, want wanneer ik zeg Splinter Cell wel goed te vinden en dus niet Ubisoft helemaal haat probeer je mij ook daarop te pakken. Terwijl duidelijk is dat die games in een heel ander vaatje tappen en ik alleen laatste 2 delen heb gespeeld. Dat snap je zelf ook heus wel. Dus voor mij kan het nooit niet vernieuwend zijn omdat het nog nieuw is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowX

    • 17 februari 2016 11:11
    Veel zin in en om die reden in pre order gezet, lekker het stenen tijdperk verkennen.

    Mensen klagen altijd over vernieuwingen dit zus en zo maar komen nooit aanzakken met hoe ze het wel hadden willen zien.
    De opzet blijft natuurlijk hetzelfde maar wat wil men dan, een fps blijft fps een race game blijft racen of willen ze dit keer rolstoel races zien…. klinkt leuk maar de opzet blijft dan nog steeds hetzelfde oftewel racen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xsuperaim

    • 17 februari 2016 11:52
    @ShadowX klopt helemaal , allemaal klagen ik wil vernieuwing zien qua setting is dit een prachtige vernieuwing. maar niemand geeft aan wat voor vernieuwing ze willen zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mark1772

    • 17 februari 2016 12:27
    @xsuperaim met series weet je wat je krijgt. En voor een serie is dit inderdaad een goede vernieuwing. 'S ochtend werken en dan als een SPEER naar huis!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowX

    • 17 februari 2016 16:19
    @xsuperaim

    Ik vind het altijd wel grappig als mensen dat zeggen en als je vraagt wat ze graag willen zien krijg je geen antwoord maar ze zijn wel in het topic bezig om bij een ander dezelfde reactie neer te zetten met …. niet vernieuwends, oftewel ze weten het zelf niet en praten graag mee met een bepaalde groep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 19 februari 2016 13:44
    @ShadowX Precies. Men zeikt over same shit en dat alles maar als ze met echt iets nieuws komen zoals Kinect of Ubisoft met de uDraw dan kopen mensen het niet.

    Vind je het dan gek dat ze op safe spelen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bertus B.

    • 17 februari 2016 12:22
    @ShadowX precies, mensen snappen het concept vernieuwing niet.. Er is een verschil tussen vernieuwing en een game compleet anders maken. Als Far Cry bijv. een rts zou zijn, is dit geen verniewing maar een overhaul of hoe je dat ook noemt. Nu is het nog steeds Far Cry met waarschijnlijk 90% dezelfde gameplay, maar met een andere setting dan eerst (van modern naar oudheid) en tools (van machine geweren naar knuppel) , dit noem ik vernieuwing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 17 februari 2016 12:35
    @Bertus B.

    100 % correct wat nu gebeurt met FC Primal is de definitie van vernieuwing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    spreadthehate

    • 17 februari 2016 14:17
    @coola

    Nee, door een roze Ubisoft bril kijken is de definitie.
    Lees bericht Ghrohe, ik ben het helemaal met hem eens.

    Een andere setting betekend geen vernieuwing. Het is nog steeds zoals alle Fc, Assassins, Watch Dogs etc.

    Verover duizenden kampjes tot het je strot uitkomt, beklim de zoveelste toren tot het je strot uitkomt, Maak zoveel dieren af voor je ammo tasje groter te maken tot het je strot uitkomt.

    Dit noem ik geen vernieuwing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 17 februari 2016 14:36
    @spreadthehate

    FC Primal is wel degelijk vernieuwing

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    spreadthehate

    • 17 februari 2016 14:58
    @coola

    En nu doe jij precies hetzelfde waar jij en ShadowX andere mensen op af zitten te rekenen.

    Kom eens met wat meer info dan behalve "FC Primal is wel degelijk vernieuwing"

    Lukt jullie niet want die roze Ubisoft bril zit vastgeroest op je kop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bertus B.

    • 17 februari 2016 15:48
    @spreadthehate uhm jawel dat heb ik in m'n post gezegd, en coola was 't er mee eens dus hij deelt die mening. Verder zie ik niets wat iemand anders als vernieuwing zou willen zien. De redenen dat er geen verniewing in zit heb ik uitgelegd dat die eigenlijk wel vernieuwend zijn… Maar zucht nogmaals, het is en blijft Far Cry, zelfde als GTA GTA blijft en NFS NFS. In de core veranderd niets. De aanpak wel, zoals bij Far Cry nu ook het geval is. (compleet andere setting die ik in geen enkele moderne shooter zie incl wapens en dieren temmen om ze vervolgens te gebruiken.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    spreadthehate

    • 17 februari 2016 16:01
    @Bertus B.

    En ik heb jullie post allemaal keurig en goed doorgelezen voor ik mijn reactie geef.

    Jullie kunnen het wel eens zijn maar dat komt door dat roze brilletje.
    Ik speel nu bijvoorbeeld Acc Syndicate puur alleen maar om het verhaal omdat de gameplay gewoon ontzettend saai is geworden.

    Ik ben ook als een malle door het verhaal heen aan het knallen en kijk helemaal niet eens om naar al die side missions.

    Weet je wat vernieuwing is in mijn ogen? Acc en FC en al die andere meuk lekker laten liggen en met een nieuwe game aankomen zetten, dat is pas vernieuwing. En dat geldt voor meer developers dan alleen Ubisoft.

    Of pas op zijn minst wat dingen aan in je game in plaats van herhaling herhaling herhaling. FC Primal heef alleen een andere setting en de rest is gewoon exact hetzelfde gebleven.

    Enige kleine punten die ze verdienen is met Rainbow Six Siege, al zitten daar zoals gewoonlijk ontzettend veel bugs in die Ubisoft kennende nooit zullen oplossen net zoals met de oude Rainbow games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.