Far Cry 4 - Shangri-Lawine aan gameplaykeuzes | Gamer.nl

Far Cry 4 - Shangri-Lawine aan gameplaykeuzes | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Zelfs in een kleine ruimte in het chaotische busine -centrum van de Gamescom in Keulen, waar de gerecyclede zuurstof mixt met zweetlucht van de aanwezige journaille in een lawaaierige kookpot, is het moeilijk om niet te bibberen van de kou. Far Cry 4 is in demovorm aanwezig en toont een mi ie in de onherbergzame bergpartijen van open spelwereld Kyrat. De Himalaya’s vormen een overtuigend decor tegen welke de Far Cry-formule voor de vierde keer wordt geschilderd. Kunst is het mi chien niet, maar de graphics op het scherm zijn ijzig realistisch.

Far Cry 4 betekent de sprong van vorige naar huidige generatie consoles en die sprong maakt Ubisoft overtuigend. Ergens tu en de bergtoppen zien we een klooster, half bedekt met sneeuw. Het klooster wordt geteisterd door hevige wind en neerslag; het tegenovergestelde van de helderblauwe luchten van Far Cry 3. Waar de serie bekendstaat om juist die vakantiesfeer en kleurrijke begroeiing, toont de demo een ander, bleker gezicht, dat de serie goed staat. Het is een nieuwe speeltuin, waarin we kennismaken met de veelzijdige gameplay die Far Cry 4 moet bieden.

Far Cry 4

Kyrat steelt de show

In het klooster patrouilleren vijanden op verschillende hoogtes. Ditmaal is er geen olifant om stampij te maken, dus gaan we op zoek naar andere manieren om tegenstanders koud(er) te maken. Met de ontwikkelaar aan onze zijde smijten we een mes in de nek van een nietsvermoedende wachter. Met een pistool met daarop een silencer maken we een headshot zonder iemand te alarmeren. Bewaker 3 en 4 schakelen we uit door ze te besluipen en een flink kapmes van achter tu en de ribben te planten.

Goed, dat is één aanpak. Andere benadering is om een shotgun ter hand te nemen en twee belagers te doorzeven met een schot hagel, over te schakelen naar een au ault rifle voor een dodelijke kogelregen en de laatste man frontaal met een mes te bewerken, de pin uit de granaat op zijn riem te trekken en ‘m een flinke trap na te geven. Weer een andere aanpak: schiet het slot van de kooien van een aantal wilde dieren en laat hun het werk doen. Slinger een flink stuk rood vlees richting een patrouille en wie weet komt een moordlustige bergpoema (of zoiets) je te hulp.

De Far Cry 3-formule zien we duidelijk terugkomen. Ook in zijn opvolger krijgen spelers allerlei opties om vijanden uit te schakelen en huis te houden in kleine level-achtige stukjes wereld. De spelwereld is sowieso de ster van de game en reikt – bijvoorbeeld in de vorm van flora en, in dit geval, fauna – alternatieven aan voor simpel knalwerk. Als laatste reclame voor Kyrat trekken we het wingsuit tevoorschijn, springen we in het diepe en scheren we langs de muren van een diep ravijn. Lawines donderen naar beneden en de pas wordt steeds nauwer; het is een lineair stukje wingsuit-gameplay zoals Far Cry 4 dat hier en daar verwerkt in mi ies en opdrachten.

Far Cry 4

Shangri La

Maar een klein gedeelte van Far Cry 4 speelt zich af in de Himalaya’s. Een nog kleiner gedeelte van de game is Shangri La, waar de Gamescom-demo wordt vervolgd. Het witte kleurenpalet wordt ingeruild voor een magische rood/oranje wereld, bevolkt door teleporterende vijanden met maskers en demonische ogen. In onze handen een pijl-en-boog met oplichtende blauwe kristallen, aan onze zijde een machtige tijger die we met een druk op de knop tegenstanders laten aanvallen. De sfeer is… anders, merken we op. De aanwezige ontwikkelaar ziet onze opgetrokken wenkbrauwen en geeft uitleg.

Shangri La is een speelbaar stuk context voor de wereld van Kyrat. Het is een manier om de lore van Far Cry 4 te vertellen in speelbare vorm. Die lore bestaat uit een geloof van de lokale bevolking in een aards paradijs en de historie van de plekken waar de game zich voor het grootste deel afspeelt. De stukken Shangri La zijn volledig optioneel en activeer je dus alleen als je echt meer wilt weten over de achtergrond van Far Cry 4’s spelwereld. Je activeert de Shangri La-momenten door op specifieke plekken te mediteren en wordt vervolgens dus getransporteerd naar een andere, imaginaire wereld.

Ubisoft lijkt wel bang of spelers zich gaan vervelen in Far Cry 4. In een demo van pakweg twintig minuten toont het bedrijf twee volkomen verschillende spelwerelden, verschillende manieren van spelen en tu endoor nog even een spectaculaire vlucht per wingsuit. In vorige demo’s gingen we behalve knallen de lucht in met een eenpersoonshelikoptertje en stormden we een vijandig kamp binnen op de rug van een olifant. Repetitief zal Far Cry 4 in ieder geval niet worden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou