In tegenstelling tot Far Cry speel in je in deel twee een huurling. Je missie is het uitschakelen van The Jackal, een wapenhandelaar die aan verschillende facties wapens levert en zo een burgeroorlog willens en wetens in stand houdt. In tegenstelling tot het eerste deel, waar het verhaal naar verloop van tijd het raam uit werd gegooid en er hele vreemde dingen gebeurden, moet dit deel het realisme in een hoog vaandel houden.

De hoofdrolspeler is zonder twijfel Afrika zelf. Het landschap dat dit land herbergt is in groot detail nagemaakt. Met veranderende weersomstandigheden, een dynamische dag- en nachtcyclus, dieren die zich op bepaalde tijden te goed doen bij een waterplas en grote uitgestrekte vlaktes is Far Cry 2 een lust voor het oog. De verschillende omgevingen, van zompige jungles tot droge vlaktes met hoog gras, hebben ook allemaal hun eigen achtergrondgeluiden en ze klinken alsof ze er bij horen. Far Cry 2 voelt eigenlijk net als op vakantie gaan, alleen met meer geweld tussen het genieten van de natuur door. De versie die aan ons werd getoond (op de PC) was nogal onstabiel en haperde vaak, maar de ontwikkelaar meende dat dit door de PC in kwestie kwam.

Qua gameplay doet Far Cry 2 op het eerste gezicht erg aan het origineel denken. Hoe het hoofdpersonage met gemak flinke machinegeweren leegschiet op de vijanden en hoe hij zich relatief snel en hoog rond kan bewegen, voelt bekend en zou zelfs als een arcade-achtige ervaring beschreven kunnen worden. Daar is helemaal niets mis mee natuurlijk, omdat er een hoop mensen zijn die deze stijl prefereren. De vernietigbare omgevingen brengen de gameplay naar een hoger niveau en zorgen voor de nodige tactiek. Met een Molotovcocktail kun je het hoge gras op de vlaktes waar je vijanden zich schuilhouden wegbranden en ze uitroken.

De grote map die tot je beschikking staat kan bereden worden met diverse voertuigen, van wagens tot boten. Je kunt op de weg blijven, die ook op de kaart aangegeven wordt, maar ook van de weg afgaan en de omgevingen verkennen. Het gevaar is dan wel dat je je auto ondertussen vernielt, maar je kunt de motorkap open trekken om wat te sleutelen en voor je het weet zet je je off-road tochtje voort. De kaart is overigens geen radar in je beeld, maar een papieren kaart die je indien nodig voor je neus kunt pakken. Tegelijkertijd kun je onder het lezen van de kaart nog steeds zien wat er rondom je gebeurt.

Het andere dat Far Cry 2 van de concurrentie onderscheidt is het feit dat je vrienden kunt krijgen die je helpen gedurende de game. Als je bijvoorbeeld bijna dood gaat, word je vlak voor je dood gered door een vriend van je die je opraapt, weer bij brengt en ondertussen de vijandige manschappen om je heen omlegt. Dat is nog eens handig, alleen is het feit dat je vrienden echt dood kunnen gaan en dan niet meer terugkomen wel een aparte, doch gedurfde, beslissing van de ontwikkelaar.

Verreweg het interressantste dat Ubisoft ons toonde was de map editor, waar je je eigen omgevingen in elkaar kunt zetten voor (online) potjes knallen met vrienden en vijanden. Deze editor werkt zo makkelijk dat iedereen die het eens probeert al een heel aardige omgeving in elkaar kan zetten. Via de map editor is het mogelijk rotsen, rivieren, gebouwen en vegetatie in luttele minuten op de door jouw gewensde plek neer te zetten. Je klikt waar je bomen wilt hebben en de bomen verschijnen. Je kunt niet precies kiezen hoe ze er uit zien, maar ze zijn er op aangepast dat ze zo over het oppervlakte verdeeld zijn dat ze passen bij het soort omgeving dat de speler probeert neer te zetten. Door een druk op de knop kun je alle geplaatse bomen, of bijvoorbeeld het uiterlijk van het oppervlakte, weer helemaal omtoveren naar een ander thema. Andere opties zoals voertuigen, de tijd van de dag en het weer zijn ook geheel aan te passen.

Far Cry 2 is een spel waar de ambitie van afspat en die het waarschijnlijk ook nog eens waar gaat maken. Vijanden reageren nog niet altijd even alert, maar in andere gevallen zijn ze zo slim om de achtervolging voor kilometers lang voort te zetten. Dit is een probleem dat slechts af en toe voorkomt en nog recht te trekken valt. Als de haperingen die wij waarnamen echt te maken hadden met de PC waar de game op draaide en niet het spel zelf, dan staat er weinig in de weg voor Far Cry 2 om minstens zo'n succesvolle game te worden als het origineel. Nog even doorwerken Ubisoft, daarna mogen jullie even op vakantie. Naar Afrika bijvoorbeeld.