Fallout 3 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De mens is een wezen dat zijn eigensoort uiteindelijk wel eens eigenhandig zou kunnen vernietigen. Hetzit namelijk in onze aard om sommige conflicten niet al tediplomatisch aan te pakken. In het jaar 2077 is het dan eindelijkzover: een nucleaire aanval maakt de Verenigde Staten voor een groot deel met de grond gelijk en devolledige bevolking legt het loodje. Natuurlijk zijn er altijduitzonderingen op de regel. In dit geval zijn dat de bewoners vanVault 101. Deze immense schuilkelder doet dienst als verblijfplaatsvoor een selecte groep mensen die ondergronds hun eigen leventjeleiden. De presentatie die wij op de voorbije UbiDays 2008 mochtenbijwonen begon op het moment dat jij, de speler, geboren wordt indiezelfde Vault 101 en Fallout 3 van start gaat.Het eerste beeld wat we te zien krijgenis een dokter die tu en twee ontblote vrouwenbenen staat. Voordat wegoed en wel doorhebben wat er gebeurt horen we een baby keihardschreeuwen. Pete Hines, de vice president bij Bethesda Softworks ende persoon die ons Fallout 3 gedurende een half uur zal voorstellen,geeft aan dat hij het gekrijs zelf in de hand heeft. Met eenduidelijke glimlach drukt Pete nog een paar keer op de A-knop, waarnade pasgeboren zuigeling zijn stembanden een tweede maal uitbundiglijkt te testen. Het is bijna niet te geloven dat nog geen enkeleontwikkelaar een geboorte heeft gebruikt als opening cènevoor een spel. Het voelt verra end logisch om met een soortgelijkescène van start gaat. Op deze manier maak je namelijk alstoeschouwer rechtstreeks mee hoe het personage, waarmee je laterallerlei avonturen gaat beleven, ontstaan is en vorm je dusonmiddellijk een band. De ontwikkelaar gebruikt de geboortegelukkig niet enkel als een origineel uitziende introductie. Tijdensdit deel van het spel maak je eveneens al enkele belangrijkebesli ingen. Zo krijg je nadat je bent 'ontsnapt' uit je moedermeteen de keuze hoe jij er tijdens Fallout 3 zult uitzien. Demogelijkheden zijn erg uiteenlopend en duidelijk vergelijkbaar met demanier waarop je een personage in The Elder Scrolls IV: Obliviondiende aan te maken. Wat later in het spel ga je merken datnaargelang de keuzes die je bij het vormgeven van je gelaat hebtgemaakt het aangezicht van je vader gelijkeni en zal vertonen. Zulkedingen laten zien dat Bethesda Softworks oog heeft voor detail en vanFallout 3 niet zomaar een doordeweeks spel wil maken.Daarnaast is deze titel eigenlijk aleen geval apart doordat de gemiddelde consument waarschijnlijk nieteens de voorgaande twee spellen kent. Gelukkig is dat ook helemaalgeen vereiste, al zullen fans van de serie natuurlijk heel watbekende aspecten opnieuw zien opduiken. Net zoals in het origineleFallout is het bijvoorbeeld nog steeds mogelijk om tijdens gevechtende actie tijdelijk te pauzeren om strategische keuzes te maken. Datklinkt als een aspect afkomstig uit traditionele rollenspellen, maardaar heeft Fallout 3 niet zo veel mee te maken. Het tijdelijkstopzetten van de tijd is namelijk niet nodig om via allerleistatische menuutjes keuzes te maken, maar om vijanden tactisch schadeaan te brengen.Stel je de volgende situatie voor: errennen tijdens een zoektocht door een gebombardeerde school driegemuteerde gedrochten op je af. Je hebt nu de keuze om met je wapenin het wilde weg een kogelregen te lanceren (wat best weldoeltreffend kan zijn) of om wat preciezer te werk te gaan en alleseven te 'bevriezen'. Kies je voor de laatste optie, dan is hetmogelijk om alle voorname lichaamsdelen van de vijand afzonderlijk teselecteren en aan te vallen. Wil je bijvoorbeeld de arm van jetegenstander onder handen nemen is het perfect mogelijk om al jevuurkracht op dat ene lichaamsdeel te richten. Mocht het je lukken omlevensbalkje dat bij die arm hoort volledig te laten leeglopen kan jetegenstander niet langer gebruik maken van dat lichaamsdeel.Je hoeft geen genie te zijn om in tezien dat dit enkele intere ante spelsituaties op kan leveren. Zozagen wij tijdens de presentatie bijvoorbeeld dat de benen van eenzombie zonder genade aan gort werden geschoten waarna de arme stakkerniet meer kon lopen. Hetzelfde scenario doet zich voor wanneer je eenhoofd weet te verbrijzelen. De vijand zal nadien een stuk mindercontrole hebben over zijn acties en is opeens een veel makkelijkerdoelwit geworden. Uiteraard is het niet zo dat je constant de tijdkunt stilzetten. Je moet met andere woorden op de juiste momentenleren gebruik te maken van dit snufje. Leuk om te zien was dat je ookzelf schade aan lichaamsdelen kunt oplopen. Inca eer je een boelrake klappen tegen het hoofd, dan zal je gezichtsveld aanzienlijkverminderen totdat je jezelf weer oplapt.Natuurlijk valt er meer te beleven danenkel armpjes eraf knallen. Zo had men tijdens de presentatie wattijd vrijgemaakt om ons de immense schaal van Fallout 3 voor testellen. Doordat het spel helemaal volgens de freeroaming-filosofie werd opgebouwd kun je echt gaan en staan waarje wilt. Qua oppervlakte lijkt het wat beperkter te gaan worden danin Oblivion, maar daar tegenover staat wel dat de spelwereld minderleeg zal aanvoelen.

De ontwikkelaar verzekerde ons dat er genoegdungeons en randanimatie aanwezig zal zijn om je meer danhonderd uur aan het beeldscherm gekluisterd te houden. Bepaaldeopdrachten, zoals het uitmoorden van een groepje radioactieve ratten,worden zelfs niet meer als quest aangeduid omdat de speler(mocht hij/zij dat willen) constant in aanraking komt met dit soortdingen. Het gaat zelfs zover dat men op dit moment geen aantal konplakken op de aanwezige queesten.Hoe triviaal sommige opdrachten somsmogen lijken, het is aan te raden om deze toch uit te voeren. Zoverdien je gaandeweg niet enkel een stuk meer ervaringspunten, maarbestaat de kans ook dat je zeldzame voorwerpen tegenkomt. Net zoalsin Oblivion zit Fallout 3 vol met unieke objecten die enkel door debeste avonturiers gevonden kunnen worden. Bethesda is echter nog eenstapje verder gegaan door schematics in het spel te stoppen.Dit zijn plannen waarop uit de doeken wordt gedaan welke grondstoffenje nodig hebt om een bepaald voorwerp te vervaardigen. Dit deed onsmeteen denken aan de manier waarop engineers in World ofWarcraft hun taak moeten uitvoeren. Wat voor dingen we preciesallemaal in elkaar zullen mogen knutselen hield men nog even stil,maar het is nu al duidelijk dat er enkele zeer exclusieve wapensgemaakt kunnen worden met het juiste bouwplan in je bezit.Dat het inhoudelijk wel goed zit metFallout 3 wisten we al langer dan vandaag. Ook de vormgeving en deoverkoepelende sfeer druipt van het scherm af met als resultaat datje het gevoel krijgt daadwerkelijk in een Chernobyl-achtig landschaprond te lopen. Wel moet toegegeven worden dat er nog wat werk is aanhet grafische plaatje. Zo leek het alsof het spel sinds de LeipzigGames Convention 2007 visueel nog niet veel vooruitgang had geboekt.Met name het gebrek aan kleur en de animaties zijn nog steeds voorverbetering vatbaar. De versie die wij onder ogen kregen was volgensde ontwikkelaar echter nog in een zeer vroege fase wat aangeeft datmen nog wel wat gaat sleutelen aan het uiterlijk van het spel.Niemand zal echter ontkennen datFallout 3 ongelofelijk veel potentie heeft. Na het bijwonen van depresentatie ging ik met een gerust gevoel weer naar buiten en bleefhet spel in mijn hoofd rondspoken. Bethesda Softworks heeft in hetverleden reeds bewezen dat ze dergelijke grootschalige producten toteen goed einde weten te brengen. Het zou daardoor best kunnen datUbisoft met deze titel een van de topproducten van het najaar inhanden heeft. Wij kijken alvast uit naar een kans om zelf met Fallout3 aan de slag te gaan!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou