Op de Gamer.nl-redactie heeft elke redacteur zo zijn favoriete genres. De een houdt van bloederige shooters zoals Gears of War, de ander houdt van lieflijke spelletjes á la Pikmin. Wat nu als je de lieflijkheid van één spelletje, kon combineren met de totale chaos en meedogenloosheid van een ander spelletje? Maak kennis met Playlogic's nieuwste project: Fairytale Fights. Eerlijk is eerlijk, mijn verwachtingen lagen niet erg hoog toen ik naar de stand van Playlogic toeliep voor hun nieuwste game. Ik ging op een stoel zitten en voordat ik het wist maakte mijn vertrouwen een ommekeer van 180 graden. Fairytale Fights kan namelijk wel eens Playlogic's doorbraak worden.

 

De presentatie begon met de introductie van een leuk, lieflijk meisje. Ze bleek een schattige vertolking van roodkapje te zijn. Ze huppelde rond in een magisch bos terwijl er konijntjes rondsprongen en op de achtergrond enorme reuzen wandelden. Het leek alsof ik naar het nieuwste project van Rare zat te kijken, de wereld was enorm kleurrijk en zat boordevol kleine details. Opeens werd het kleine weerloze meisje aangevallen door twee bandieten. Roodkapje greep naar haar mes en sneed de bandieten in talloze kleine stukjes. Voordat ik het wist stond roodkapje op het hoofd te springen van een van de dode bandieten en surfte ze letterlijk door de grote plas bloed op de grond. What the hell?

Zonder te overdrijven is Fairytale Fights de bloederigste game die ik op de beurs heb gezien. Door middel van het 'real time dynamic slicing'-systeem kun je met de rechter analoge knuppel je vijanden precies zo aan stukken snijden zoals jij dat wil. Dit wordt weergegeven in een apart kader aan de zijkant, zodat je extra goed kunt zien hoe je het lichaam van je slachtoffer verminkt. Het bloed dat vloeit kent is ook geheel dynamisch. In principe zou je de gehele ondergrond rood kunnen verven met het spoor dat je achterlaat wanneer je door een plas bloed bent gelopen. Nog toffer vind ik echter de mogelijkheid om als een surfer door de plas van rood lichaamssap te glijden. Functioneel? Nee, maar het ziet er wel verdomd grappig uit!

Wij zagen één level met roodkapje, maar ons is verteld dat ook andere sprookjesfiguren hun opkomst zullen maken. De werelden waarin je met deze personages zult rondlopen zijn grotendeels opgebouwd uit boeken, zoals je wanneer je goed kijkt in het artwork hieronder kunt zien. Ook deze designkeuze komt natuurlijk voort uit het sprookjesthema van Fairytale Fights. Het is helaas nog niet precies duidelijk wat voor gameplay Fairytale Fights zal bevatten. We weten op dit moment alleen dat er veel gehakt zal worden en dat je af en toe het nodige puzzelwerk moet verrichten. Ook zal er een coöpmodus komen voor twee spelers, maar hier hebben wij helaas geen details over ontvangen.

Wij zijn echt reuze benieuwd naar Fairytale Fights. Playlogic heeft in het verleden nog weinig indrukwekkende titels uit weten te geven, hopelijk wordt  Fairytale Fights daar een uitzondering op. Het contrast tussen schattigheid en de overdreven bloederigheid lijkt goed uitgewerkt en Playlogic heeft natuurlijk genoeg sprookjesmateriaal voor handen om toffe werelden te creëren.

Het enige wat Fairytale Fights tegenzit is zijn releasedatum. Men mikt op een release in het derde kwartaal van 2009, maar ze willen niet dat de game overhaast wordt.  Het zou zomaar kunnen dat Fairytale Fights uitgesteld wordt naar het vierde kwartaal. In dat geval valt Fairytale Fights tussen alle najaarstoppers, het lijkt me in dat geval stug dat de game dat zal overleven.