Fairytale Fights | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Fairytale Fights is één van de meest kleurige en bloederige games die we sinds lange tijd hebben gezien. Een ogenschijnlijk vreemde combinatie. In de game, die ontwikkeld wordt door Playlogic's eigen studio in Breda, kruip je in de huid van een sprookjesfiguur en moet je jouw koninkrijk van de ondergang redden. Je avontuur is niet puur uit nobelheid: de roem die je had als sprookjesfiguur is inmiddels vervlogen en door quests aan te nemen hoop je weer faam en bekendheid te verwerven.

Een klein dorpje fungeert hierbij als centrale hub. Hier kun je kiezen uit diverse thematische levels, waarin je iedereen op je pad een kopje kleiner maakt. De levels zitten boordevol referenties naar bekende plekken als Luilekkerland en het Toverbos en bevatten meer dan honderd wapens. Zo heb je speren, bijlen, me en, pistolen en toverstokken tot je beschikking en kun je snoep, verspreid door de levels, gebruiken om nietsvermoedende kabouters een pak rammel te geven.

In tegenstelling tot de meeste hack-n-slashers val je in de game aan met de rechter analoge stick. Je personage bestuur je als vanouds met de linker analoge stick. Het is mogelijk om combo's te maken, waarmee je een metertje vult die dient voor de Glory Attack. Dit is een power-up, waarbij het beeld in tweeën wordt gesplitst en je zelf kunt bepalen hoe je vijanden, van konijnen tot houthakkers, doormidden hakt. Het Dynamic Slicing-systeem speelt hierbij een grote rol. Met de analoge stick kun je met chirurgische precisie gewenste lichaamsdelen afhakken. Vervolgens spuit het bloed dynamisch in het rond, wat nog al eens voor glijpartijen kan zorgen. Vijanden die in een grote plas bloed staan, zijn makkelijker te verslaan, wat weer een tactisch voordeel met zich meebrengt. Het mag er dan allemaal erg vrolijk uitzien; dit is zeker geen game voor de jongsten onder ons.

Fairytale Fights is voornamelijk georiënteerd op actie, hoewel de game ook lichte platformelementen bevat. Zo kom je onderweg obstakels tegen als metershoge boeken en cirkelzagen en moet je zo nu en dan op zoek naar de bekende schakelaar om verder te komen. Dit alles wordt door de Unreal Engine 3 fraai in beeld gebracht, hoewel Playlogic ook zelf bijvoorbeeld realistische water- en bloedeffecten heeft ontwikkeld.

Een grote aantrekkingskracht van Fairytale Fights moet de multiplayer worden. Maximaal vier spelers kunnen samen offline de campagne spelen en de makers proberen dit ook in de online multiplayer mogelijk te maken. Hulp van vrienden is gewenst, aangezien de game op de normale moeilijkheidsgraad al vrij pittig is. Bij het gebruiken van wapens is het overigens oppa en: de optie om vriendelijk vuur uit te zetten ontbreekt namelijk. De game bevat daarnaast een Arena-modus, waar cartooneske gladiatoren het tegen elkaar kunnen opnemen. De modus doet nog het meest denken aan Super Smash Bros.; alleen dan met liters bloed en gemene sprookjesfiguren.

Door de lieflijke uitstraling en de vrij simpele hack-n-slash-gameplay lijkt Fairytale Fights veel op een product dat we zouden tegenkomen op het PlayStation Network of Xbox Live Arcade. Niets is minder waar. De game verschijnt namelijk gewoon full-priced in de winkels en moet volgens Playlogic voldoende content en afwi eling bieden om een dergelijke aankoop te rechtvaardigen. Met de stijl en humor zit het helemaal goed, maar het is afwachten of het vrij eendimensionale hakken en zagen lang kan boeien. Voor een avondje gamen met vrienden op de bank of op feestjes lijkt Fairytale Fights echter sprookjesachtig geschikt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou