Druk op A om dit kind te redden. Klinkt niet echt als een nobele daad, toch? Dat vindt ontwikkelaar Peter Molyneux ook niet en hij wil dan ook benadrukken dat Fable 3 je op een andere manier om laat gaan met de spelomgeving. Het toverwoord: aanraking.

Tijdens de persconferentie van Microsoft bleek plotseling dat de pers helemaal niet goed zat. Microsoft kwam namelijk niet eens ter sprake. In plaats daarvan kregen we de ontwikkelaar van onder andere de Fable-reeks een uur voor onze neus. Met zijn gebruikelijke grote beloftes en beeldende voorbeelden wist hij de journalisten even weg te laten dromen over een virtuele wereld die we nog niet eerder hebben mogen bezoeken.

Wat als je een kind hoort schreeuwen om hulp? Je rent naar binnen, naar boven, door een brandend huis en komt bij het kind aan. Je troost haar, probeert haar tot rust te baren en duwt haar dan stevig tegen je aan terwijl je een weg naar buiten probeert te vinden. Het was een voorbeeld dat Molyneux gaf om letterlijk te beschrijven hoe echt Fable 3 moet aanvoelen. Interactie moet niet langer aanvoelen als een simpele druk op de knop, maar als een natuurlijke aanraking.

Lionhead gebruikte leiders uit het verleden als teaser voor de aankondiging van Fable 3

Een hand die je schudt kan na een paar keer een knuffel worden. Die knuffel kan weer uitgroeien in een langdurige relatie. Net zoals interactie tussen mensen in het echte leven constant verandert naar aanleiding van gebeurtenissen, zo moet dat ook in Fable 3 gebeuren. Een dansje maken voor een vrouw zorgt er niet meteen voor dat ze verliefd op je wordt (wat wel in Fable 2 het geval kon zijn), maar dagelijks een kus op haar hand geven en haar vluchtig aanraken kan op den duur uitgroeien tot veel meer. Interactie moet echt aanvoelen, niet als een spelmechanisme. Een flinke uitdaging voor Lionhead Studios, want bovenstaande ambitie waarmaken zal geen koud kunstje zijn.

Zo ook heel het land naar je hand zetten niet. In de eerste helft van Fable 3 probeer je een revolutie te ontketenen door zoveel mogelijk mensen aan je kant te krijgen om de slechte koning van de troon te stoten. De tweede helft van de game moet je de verantwoordelijkheid dragen. Je hebt vroeger beloftes gemaakt aan mensen. Je zou het immers anders aanpakken dan je voorganger. Maar als je eenmaal de machthebber bent, dan kom je er misschien wel achter dat alles in de wereld zo is vanwege een goede reden. Je had beloofd de armen te voeden, maar wat als dat er voor zorgt dat een andere groep mensen te weinig geld heeft? Wil je überhaupt een goede koning zijn, of liever een angstaanjagende dictator?

Maar je invloed strekt zich nog verder uit. Ook de spelwereld moet deze keer echt veranderen. Dat werd al beloofd in de eerste Fable, maar Molyneux lijkt er in het derde deel echt klaar voor te zijn. Bouw je je kasteel verder uit ten koste van de natuur of laat je je omgeving in zijn waarde? Er zijn zoveel keuzes dat het volgens Molyneux niet vreemd is dat de leiders in onze echte wereld vanaf het moment dat ze macht hebben zo snel oud worden. Het is nooit zo simpel als het van te voren lijkt en dat moet Fable 3 overbrengen.

De game komt wederom naar de Xbox 360 en moet ergens in 2010 verschijnen. Gecombineerd met de ambitieuze uitspraken die hierboven staan beschreven, moeten we het eerst nog zien voordat we het geloven. Na Molyneux' prachtige presentatie schrokken we weer wakker, beseften we dat hij vaker mooie beloftes heeft gedaan die niet altijd uitkwamen. Maar we hopen dat Lionhead Studios deze game durft uit te stellen indien nodig, want het concept klinkt als een mogelijke volgende stap in games zoals we die kennen. Zoveel invloed hebben gamers nog nooit op een spelwereld en haar inwoners gehad en gecombineerd met een nieuwe manier van interactie kan Fable 3 echt wat nieuws gaan bieden. Of is ons net een fabeltje voorgeschoteld? We willen geloven…