Fable was op geen enkele manier een flop. Het spel is zelfs nog naar de PC gepoort en heeft in totaal drie miljoen stuks verkocht. Het spel had een goede sfeer, een unieke stijl en leuke gameplay. Toch had het meer kunnen zijn, en als speler bleef je tegen restricties aanlopen. En waar waren die prachtige dingen die Molyneux toch belooft had? Ontwikkelaar Lionhead gaat met Fable 2 verder op het eerste deel, maar dit uiteraard niet zonder de nodige verbeteringen.

Fable 2 speelt zich 500 jaar na het originele spel af. De wereld is veranderd en de technologie neemt een grotere rol in de levens van mensen in. Gevolg ervan is niet alleen hogere welvaart en betere woningen, maar ook een evolutie van wapens. Het zijn niet alleen zwaarden en magie die gebruikt worden, maar ook de pistolen worden getrokken om de vijand te verslaan.

Hoewel de wereld is veranderd, speelt het spel nog altijd af in dezelfde plek. Albion zit nog steeds vol met gevaarlijke monsters en er zijn weer genoeg dungeons, catacomben en grotten om te ontdekken. Elk huis, elke hut en elk kasteel is te betreden en zelfs te koop. Nieuw in Fable 2, is dat je deze keer de wereld ook als vrouw kunt betreden. Daarnaast krijg je eindelijk de kans om echt een relatie aan te gaan met een ander persoon. Vervolgens kun je trouwen en zelfs kinderen krijgen. Voor je het weet leef je als huisvader en gaat de wereld naar de verdoemenis. Laat het niet gebeuren, want je kunt je tijd ook besteden om je personage te trainen tot een vechter.

Lionhead heeft voor Fable 2 een heel nieuw gevechtsysteem bedacht. Net als het eerste deel blijft het gewoon realtime. Vijanden kom je tegen in de wereld en daar kun je heen rennen om ze in de pan te hakken. Door het nieuwe systeem zul je echter nog meer gespecialiseerd raken in het wapen dat je gebruikt. Je kunt je richten op of melee-wapens, afstandswapens of magie. De drie stijlen zijn volgens Lionhead erg diep, en je krijgt genoeg kans om ook gevechtstijlen te combineren om je personage te vormen zoals jij het wil.

Deze vorming gaat net als in het eerste deel natuurlijk verder dan wapens, want je kunt als een slechterik of als held Albion bewandelen. Alle keuzes die je maakt in je quests vormen je innerlijk en uiterlijk. Of je wordt een grimmig kwaadaardig persoon, of een heldere persoonlijkheid die voor iedereen als voorbeeld mag dienen. Hoe dan ook, de overige bewoners van Albion zullen je aanbidden en kinderen willen net zoals jij zijn. Belangrijk voor Molyneux is dit keer ook welke emoties je voelt tijdens het spelen, en dan vooral het gevoel dat iemand je lief heeft.

Een middel om deze emotie op te wekken is de toevoeging van een hond. Deze viervoeter zal meehelpen met vechten en dient als een soort kompas. Je hond heeft enkel wat eten nodig, waarna hij je overal volgt. Grappig detail is dat je de hond op geen enkele manier kunt besturen. Je kunt hem dus niet zelf naar plekken sturen. Hij volgt de stijl die jij speelt.

Vooralsnog zijn het niet grootste vernieuwingen, en blijft het rustig qua grootse beloftes. Toch kunnen deze subtiele veranderingen Fable 2 tot een grootse RPG op de Xbox 360 maken. Op de Xbox had Fable echter haast geen concurrentie en op de Xbox 360 is dat wel anders.