Met Fable 2 probeerde de beste man eerst wat ingetogen over te komen, maar inmiddels zijn de verwachtingen van dit vervolg weer torenhoog. Zo beloofde Molyneux in het eerste deel beïnvloedbare omgevingen: zou je je in een dorp misdragen, dan zou datzelfde dorp na jaren wel eens kunnen barsten van de criminaliteit. Uiteindelijk krijgen we deze interactiviteit wel in het vervolg. Wanneer je steelt, mensen slaat of uitscheldt zul je dit terugzien wanneer je dit dorp na een x aantal jaren weer bezoekt. De toegang zal je ontzegd worden of je komt erachter dat het dorp zelf ook de verkeerde weg is ingeslagen. Goede daden die je voor anderen doet wordt beloond met vriendelijkheid van je medemens en toegang tot locaties en personen. Als speler ben je dus helemaal vrij om te kiezen hoe je de game speelt en zal de game ook een hoge mate van herspeelbaarheid hebben omdat elke beslissing van invloed is op het spel.

Wat het origineel ook miste, was de vrijheid om de te betreden paden te verlaten en de omgevingen te verkennen. Wat dat betreft voelde Fable soms steriel. In Fable 2 is die vrjiheid wel aanwezig, en in wat voor wereld! Twintig tot dertig keer zo groot als het origineel en grafisch zoals je een dergelijk avontuur zou willen ervaren. Bloemen en planten zijn tot in detail weergegeven en de landschappen zijn divers en interessant. Vaak genoeg zul je even stil blijven staan om van de omgeving te genieten en van het uitzicht te genieten. Het oppervlakte waarin je je kunt begeven is niet alleen groter, het voelt ook echt groter door de landschappen die tot ver aan de horizon rijken.

Lopen doe je ditmaal trouwens niet alleen. Je hebt de beschikking over een trouwe viervoeter: een hond die je waarschuwt voor vijanden en je door dik en dun bijstaat, zolang jij dat ook voor hem wilt doen. Molyneux hoopt zo de speler een speciale band met het dier te geven en dus ook echte emoties op te wekken. Je kunt de hond kroelen en ook hij zal op jou reageren en een echte metgezel worden op je avontuur. Dat kan ook gebeuren via de familie die je er op na kan houden. Je vrouw kan zoals we gewend zijn zwanger worden en je kind zal tegen je opkijken of, als je te lang weg blijft, zich af vragen wie toch die man is die een keer per jaar het vlees komt snijden. Overigens kan je ook zelf in de huid van een vrouw kruipen. Door de coöperatieve mode waarmee andere spelers met jouw toestemming altijd in het spel binnen kunnen vallen, is je familie niet eens veilig ook. Ieder karakter is te verwonden en in de wereld van Fable 2 nemen gedane zaken geen keer.

Op de E3 kregen we de kans om het beginlevel van Fable 2 te spelen. Je kunt daarbij kiezen uit een jongetje of meisje, een arm kind in ieder geval. In een Charles Dickens-achtige omgeving, denk aan een oud Engeland met houten huizen en vallende sneeuwvlokken, staar je naar het verder gelegen kasteel en spreekt de wens uit om daar ooit eens te wonen. Deze wens zal de leidraad vormen in het verhaal dat Fable 2 vertelt. En dat is de hele duidelijke boodschap die Fable 2 heeft achtergelaten en die Peter Molyneux nog eens extra benadrukt als hij het over de game heeft: je beleeft een verhaal.

Allereerst gebeurt dit door de manier waar op het verhaal aan de speler wordt gebracht. Heel geleidelijk start het verhaal en langzaam leer je de personages en de omgeving kennen. Doordat dit zo rustig aan gebeurt, en je op elk moment ook je eigen weg kunt gaan, voelt niets geforceerd en ervaar je een gevoel van vrijheid. Door de minimale interface, alleen onderin verschijnen knoppen wanneer je acties kunt ondernemen, wordt je nog meer in het spel gezogen en krijgt de game bijna een filmische ervaring. Bij belangrijke scenes in de game kun je door de linker trekker in te drukken inzoomen op die scene. Deze actie geeft je als speler een gevoel van de regie in handen te hebben en dat maakt de ervaring er zeker intenser op. Uiteraard helpen het kleurgebruik, de graphics en de details het verhaal compleet te maken.

Fable 2 is in principe in 12 uur uit te spelen. Maar zo zegt Peter Molyneux, "je mist dan wel de essentie van Fable 2, het verhaal beleven." De game is namelijk bijzonder uitgebreid en je kunt zo lang doorspelen als je wil. Dat paleis waar je je zinnen op had gezet in het begin van het spel? Als je genoeg geld ervoor neertelt is het van jou. Zo kun je werken om geld te verdienen, bijvoorbeeld als smid. Door middel van mini-games leer en oefen je dit beroep uit en heb je als speler extra uitdagingen. Of je kiest voor de snellere manier en jat geld uit winkels of berooft mensen. Met dit geld kun je alles kopen wat je maar wil. Van huizen tot dungeons. Als jij het wil hebben en je kunt het betalen, dan is het van jou. Uiteraard vraagt je vrouw of man ook om het een of ander, dus leg maar alvast een spaarpotje aan. Je zult merken dat je de 12 uur snel zult overschreiden en dat de zijsprongen die het verhaal biedt moeilijk af te slaan zijn.

Fable 2 heeft een hele positieve indruk op ons achter gelaten. Peter Molyneux lijkt al zijn mooie beloften te hebben waargemaakt en een pracht van een spel te gaan neerzetten. Als de uiteindelijke versie van Fable 2 even mooi en goed is als we gezien hebben op de E3, dan is dit een hele mooie titel voor de Xbox 360.