Laten we er niet omheen draaien: voor F1 2013 zit de toekomst grotendeels in het verleden. Natuurlijk kun je racen met alle tweeëntwintig coureurs van alle elf teams/auto’s op alle negentien circuits. Maar wat de adrenaline voor menigeen nu al doet gieren voor de nieuwste Formule 1-game, is de lijst aan klassieke Grand Prix-auto’s: nog eens elf stuks uit de jaren tachtig en negentig, en een onlangs aangekondigde uit de jaren zeventig. Bovendien kun je racen op circuits die het snelste circus ter wereld al sinds jaar en dag niet meer aandoet, te weten Jerez, Imola, Estoril en Brands Hatch.

Waarom niet méér auto’s en circuits, vraag je? “Dat is helaas een kwestie van licenties,” verzucht game director Paul Jeal, terwijl we tegenover hem zitten in Codemasters’ ontwikkelstudio in Birmingham. “We wilden nog veel meer auto’s van vroeger in het spel stoppen. Maar McLaren heeft een exclusieve deal voor Forza Motorsport 5, terwijl Eddie Jordan niet eens wist wie eigenlijk beschikt over de rechten om de gelijkenis van zijn oude racewagens te gebruiken. Hetzelfde geldt voor bepaalde coureurs en circuits. En dan zijn we nog niet eens begonnen over bepaalde sponsoren die pertinent weigerden om op wat voor manier dan ook in het spel aanwezig te zijn.”

F1 2013

Monsters en racers

Een dozijn auto’s lijkt schamel vergeleken bij de aantallen met drie of meer cijfers die elke fatsoenlijke Need for Speed, Forza of Gran Turismo tegenwoordig neerzet. Maar het is oneerlijk om F1 2013 dat aan te rekenen als een beperking, juist omdat de beleving achter het stuur van elk van de twaalf (veelal Williams- en Ferrari-)bolides niets minder dan sensationeel is. Zoals het gros van de F1-monsters uit de jaren tachtig, dat voorzien is van sissende turbomotoren en minimale hoeveelheden aerodynamische grip, waarin je in plotselinge klappen van acceleratie en overstuur over circuits gekatapulteerd wordt. Of de racers uit de jaren negentig, die met hun huilende V10’en en nauwlettende stuurgedrag herinneringen oproepen aan de eindeloze rondjes die je draaide in het legendarische Grand Prix 2 van Geoff Crammond.

Niet alleen de auto’s en de circuits, maar ook de HUD en zelfs de muziek reizen tijdens elke duik in de Classic Mode mee terug in de tijd: gele belettering domineert de scherminfo in de eighties, terwijl iedereen die Jos Verstappen twee decennia terug nog heeft zien racen de blauwe aankleding zal herkennen. “We hebben zelfs Murray Walker, de oude F1-commentator van de BBC, bereid gevonden om voice-overs in te spreken”, glundert Jeal. “En het bekende tv-thema, The Chain van Fleetwood Mac, is in het spel te horen.” Dergelijke nostalgische verwijzingen gaan misschien voorbij aan Nederlandse F1-kijkers, maar Codemasters’ passie voor het recreëren van hele tijdperken uit de Formule 1 is er even zichtbaar als hoorbaar door aanwezig.

F1 2013

Bewijs jezelf

Maar ook op niet-historisch gebied is er nieuws onder de zon. Zoals de Scenario Mode, die voortborduurt op de Champions Mode uit F1 2012. Waar je daar echter alleen knokte tegen een van de zes deelnemende wereldkampioenen, stap je in de nieuwe Challenge Mode in verschillende auto's (zowel klassieke als moderne) om een bepaalde speciale uitdaging te voltooien: maak optimaal gebruik van verse banden, overleef plotselinge regenval of bewijs jezelf als de beste coureur van een team. Verder is er naast de gebruikelijke Grand Prix-, Carrière-, Online- en Time Trial-standen nu ook een Time Attack-speltype, waarin het meer draait om het scoren van medailles door zo snel mogelijk zo hard mogelijk te gaan dan eindeloos hetzelfde rondje te draaien op jacht naar de allersnelste tijd.

Tijdens het racen zelf zijn plooien gladgestreken op het gebied van speciale gebeurtenissen. Regenval is nu beter gesimuleerd, zodat het niet meer hoort te gebeuren dat de baan nat oogt maar niet zo aanvoelt, of omgekeerd. Ook de frequentie waarmee de safety car naar buiten komt benadert nu meer het gemiddelde van een echte F1-race. Minder hardcore spelers kunnen zich bovendien verheugen over de aangepaste besturing en physics, waardoor F1 2013 stukken beter te spelen is met een reguliere controller, zelfs zonder het gebruik van aanvullende hulpmiddelen! “We willen zo de oneerlijke verschillen ten opzichte van gebruikers met een stuurwiel elimineren”, aldus Jeal. “De grap is: jaren terug dachten we er alleen maar aan een game te maken voor hardcore Formule 1-liefhebbers. Inmiddels hebben we geleerd dat er een veel bredere groep is die van deze vorm van autosport houdt.”

F1 2013 lijkt hard op weg een grote variëteit aan fans van de sport aan te spreken. Nostalgisch aangelegde romantici kunnen hun lol op met de historische modellen, hardcore fans krijgen fijngeslepen middelen om de actie op de baan nog waarheidsgetrouwer te beleven en minder puristische spelers zullen beter overweg kunnen met deze game dan met eerdere delen. Die eigenschappen kunnen zomaar voldoende zijn om het spel zijn voorgangers met overtuiging te laten passeren.

F1 2013