F1 2011 (hands-on) | Gamer.nl

F1 2011 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het was allemaal een gebrek aan concentratie. Een moment van verminderde scherpte. In F1 2010 kon je dat nog redelijk opvangen, maar in F1 2011 lijkt  concentratieverlies genadeloos te worden afgestraft. Het rijden is niet zozeer moeilijker, maar uitdagender geworden. F1 2010 kan gezien worden als een testversie van wat de mensen nou willen van een Formule 1-spel. Het antwoord is duidelijk: realisme, uitdaging, of in andere woorden: de ultieme Formule 1-beleving. Er zijn immers al genoeg semirealistische racegames op de markt.

Recht in je gezicht

Gaat F1 2011 een ultrarealistische race-ervaring worden waar zelfs echte coureurs warm voor lopen? Nee, maar het lijkt wel meer de grens op te willen zoeken tu en realisme en toegankelijkheid. Dat merkten we vooral aan de besturing van de wagens. Die lijkt een tikje gevoeliger te zijn dan in de vorige editie. Door allerlei stuurhulpen in racegames worden de meeste gevolgen van overstuur en blokkerende remmen bij veel spelers geminimaliseerd. Zo staat de speler niet continu achterstevoren en vliegt hij niet talloze keren uit de bocht.

In F1 2011 gaat die vlag ondanks de aanwezigheid van de gebruikelijke a istentie niet op. Het is natuurlijk frustrerend om je auto regelmatig weg te zien slippen, maar het is uiteindelijk je eigen fout en iets wat je moet leren tegengaan. F1 2011 is niet bang om recht in je gezicht te zeggen dat je mi chien niet zo goed in racespellen bent als je had gedacht. Het spel dwingt je aanpa ingen te doen in hoe je rijdt. Op die manier leer je uiteindelijk veel beter omgaan met je bolide.

De besturing voelt door al die kleine aanpa ingen verfijnd aan. Het voelde dan ook als godslastering om de previewversie met een controller te spelen, maar helaas hadden we op kantoor geen stuurwiel en pedalen voor handen. In tegenstelling tot het voorgaande jaar lijkt de besturing meer op maat gemaakt voor een stuurwiel dan voor een controller. Je kunt je nog wel met de pookjes redden, maar het voelt soms alsof je een botte bijl hanteert, omdat je vaak kleine correcties moet maken waar een racestuur gewoon geschikter voor is.

Om echte races spannender te maken is dit seizoen DRS (Drag Reduction System) geïntroduceerd. Ook F1 2011 kent deze technologie, waardoor inhalen wordt bevorderd door de auto van de achtervolger meer snelheid te geven op een bepaalde sectie van een circuit. Net als in het echt is het gebruik van DRS aan regels gebonden en kun je het niet op ieder moment inschakelen. In combinatie met KERS (Kinetic Energy Recovery Systems, systemen voor ‘recuperatief remmen’) beschik je over een sterk arsenaal om voorliggers mee in te halen. En dat is nodig ook, want we hadden het gevoel dat het een stuk minder simpel is om zomaar iedereen te pa eren. De kunstmatige intelligentie remt nog steeds vrij vroeg voor iedere bocht, maar op de rest van de baan staan de tegenstanders hun mannetje een stuk beter dan voorheen.

Weinig vlees

Het is eigenlijk jammer dat we in de previewversie geen toegang hadden tot de carrièremodus. Dat is toch wel het meest vlezige onderdeel van de game. Daarom hebben we nog geen idee of de aangekondigde verbeteringen ook daadwerkelijk zijn doorgevoerd. Tevens zijn we nog geen safety car tegengekomen in de zeven lo e races die we gereden hebben. En geloof ons, we hebben het geprobeerd te forceren. We hebben sowieso het idee dat het schademodel vrij beperkt is. Het is ons hooguit gelukt om de voorvleugel eraf te rijden. Dat terwijl we meerdere malen met hoge snelheden van de baan zijn geschoten of andere wagens hebben aangereden. Wat dat betreft zijn we een beetje teleurgesteld dat grove fouten niet genadeloos afgestraft worden met een wagen die total lo is.

Grafisch ziet het er net weer wat beter uit dan F1 2010. Zo ogen de kleuren realistischer, waardoor elk circuit en elke auto er net wat beter uitziet dan vorig jaar. Ook in de  regen ogen races ditmaal spectaculairder dan voorheen. Wanneer het met bakken uit de lucht komt vallen zorgt de opspattende regen van voorliggers dat je vanuit de cockpit geen hand voor ogen ziet. Dan beslist je kennis van het circuit en het formaat van je ballen hoe je het er vanaf gaat brengen in de race.

Omdat we nog niks van de carrièremodus van F1 2011 gezien hebben, is het nog wat lastig om verwachtingen te ventileren. De verbeteringen in de besturing tonen dat Codemasters luistert  naar de feedback van de fans. Wat dat betreft maken we ons totaal geen zorgen over wat er eind volgende week in de winkel verschijnt.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou